#11
 764     0
Aldri hatt problemer med dette når jeg har brukt miljøbensin. Sag og bensin lagres i garasje og firmabil året rundt. Starter på første draget uansett

   #12
 5,111     Sørnorge     1
Var på verksted med påhenger flere ganger i min ungdom etter å ha gitt opp å få start på den. På verkstedet startet den etter 2-3 drag. Hjemme igjen, montert på båt - helt umulig å få start. Tilbake på verksted og den startet med en gang. I latskap tok vi ikke med bensintanken til verkstedet. Så spurte mekaniker om bensinen hadde stått med olje over vinteren. Det hadde den jo. Etter den lærdommen var det slutt på de vårlige startproblemene.
   #13
 6,009     Finnmark     1
Oljeblandet bensin suger i seg vann fra lufta om den opplever kuldegrader og varmes opp igjen. Så hvis du har oljeblandet bensin stående i garasjen over vinteren må du regne med å ikke få startet til våren. Verktøyet må altså kjøres tomt for bensin før vinteren, med mindre det lagres frostfritt.

Jeg har alltid blandet i olje selv. Jeg fyller da olje i tanken på verktøyet først, deretter bensin. Virvlingen fra bensinhellingen gjør at olja blander seg bedre når man blander bensin i olje fremfor olje i bensin. Ved at jeg blander ved fylling på verktøyet, betyr det at blandingen er fersk ved bruk. Å blande større mengder har jeg ikke gjort siden påhengsmotorene krevde dette - og også da var det ikke større blanding enn det jeg forventet å bruke opp den neste måneden.

Når du fyller olje først på en tom tank, er det nesten bare olje som fyller slangen til å begynne med....... Ikke merkelig om du sliter med å få startet da......
Signatur