8,216    4    4  

Tomgangsproblemer Stihl ms 181c

 2     4
Hei.

Jeg har en Stihl ms 181c hvor kjedet går rundt på tomgang. Jeg har prøvd alle mulige instillinger med de 3 skruene på høyre side av motorsaga. I instruksjonsboken står det at LA skrua skal vris mot klokken til kjedet stopper, og så 2 runder til. Når jeg gjør dette går bare kjedet fortere rundt på tomgang. Uansett hva jeg gjør med disse skruene går sagkjedet rundt på tomgang.

Kan det være noe annet som er galt og som evt kan rettes på/justeres?'


Morten.

   #1
 3,210     Vestlandet     0
Her er en prosedyre: http://store.chainsawr.com/blogs/tuning-and-repairs/1126042-adjustment-and-tuning-of-a-chainsaw-carburetor

Saga kan trekke falsk luft mellom forgasseren og sylinderen. Er ofte en gummibelg der som kan morkne, men tipper det er innstillingene som er feil.

Vær forsiktig med skruene! Ikke skru dem hardt i bunn, da ødelegger du setene og det blir vanskelig å få saga til å få fint.
   #2
 3,277     I huset mitt     0

Jeg har prøvd alle mulige instillinger med de 3 skruene på høyre side av motorsaga.

Hmmm........ Det er fort gjort å rote seg ordentlig vekk med å justere litt på måfå på de 2 nålene.  ::)
Antar at clutch er iorden på denne saga? (hvis en sko henger/fjær knekt så vil den jo henge på hele tiden uansett tomgangsturtall)

Her ville jeg har satt nålene både L (Low eller No Load) og H (High eller full load) til fabrikkinnstillingene. Disse står ofte i manualen. -Kjenner ikke til denne motoren, men ofte er dette 1.25 eller 1.5 ut på begge nåler. (skrues pent helt inn, så ut igjen)
Da skal saga starte i alle fall.
Juster tomgansturtall med skruen slik at turtallet synker ned og clutch ikke drar kjede.

Fin den linken som Tovas hadde, der står mange flotte tips på justering av L og H nåla.

(Tips: På mange slike småmotorer så er H og L nålene omvendt av hverandre. Eks på L så vil clockwise gi rikere blanding, mens på H så vil clockwise gi magrere blanding. Skal ikke si det er slik på denne, men på mange er det slik)
  (trådstarter)
   #3
 2     0
Hei.

Saga starter som bare det, og kjedet begynner ikke å gå rundt før motoren har blitt litt varm. Jeg har nå skrudd av forgasseren og renset rundt pakninger o.l. Alt så ok ut. Satt alle justeringer tilbake til fabrikkinnstilling og fortsatt så går kjedet. Så blir nok en tur til en forhandler i morgen for en service/ reprasjon.

Kan vel ikke være store jobben ei heller så veldig dyrt.

   #4
 1,076     1484     0
for høy tomgang, kombinert med slapp eller brukket clutchfjør.  Forsøk stramme kjedet, så får du en indikasjon.
Signatur