591    6    1  

Kunden vil snu døra etter døra ble montert

 1     0
På befaring ble ikke avtalt hvilke retning døra skal åpnes. Betongveggene var 27cm tykke, bryteren var plasert på venstre side og til høyre i hjørne var det en peis inne på et soverom. Mens jeg holdt på å montere døra ser kunden at jeg monterer døra med hengslene på høyre side og spør meg om det ikke er brannfarlig å ha døra montert på høyre side fordi de vil holde døra åpent om dagen for å varme stua også. Det var mer enn 50cm til fronten til peisen når døra var åpent til 90grader og jeg sa at det ikke var noe problem. Kunden reiser hjemmefra og ringer meg senere at hun vil ha døra montert på venstre side likevel. ..altså å ha bryteren bak døra når man kommer inni rommet. Jeg sa jo at dette er unaturlig og døra er allerede montert. Hun ville at jeg skulle snu karmen uten å få noe tilleggsbetaling for det. Hun mente at jeg burde spørre henne hvilken vei døra skal åpnes og jeg sa til henne at for meg var det åpenbart at døra skal åpnes til høyre når bryteren var på venstre side. Hva kan det være en god løsning for både meg og kunden i denne situasjon. Jeg vil gjerne få betalt for ekstra arbeid. 

   #1
 896     Østfold     0
Dere diskuterte hvilken vei døra skulle monteres og ut fra hva du skriver aksepterte kunden måten du monterte den på. Med mindre det kan påvises at det er feil/sikkerhetsrisiko/svært uvanlig å montere døra slik du har gjort er det rimelig at du får betalt for ekstraarbeidet.
   #2
 293     0
Dere diskuterte hvilken vei døra skulle monteres og ut fra det du skriver var kunden skeptisk til måten du monterte den på. Med mindre det kan påvises at kunden hadde bestilt/bedt deg montere døra slik du har gjort er det rimelig at du retter opp uten betaling for opprettingsarbeidet.

Wink
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Lage en kjapp skisse til kunden ved oppstart vil også være med å redusere usikkerhet, hjelper ikke nå, men vil redde TS på de neste prosjektene.
pwb
   #4
 2,283     Ski     1
Hvor lang tid tar det å snu døra? Du kan jo se på det som god reklame for deg/firma, det kan fort være mer verdt enn de kr du får ut av en sur kunde.
   #5
 159     0
Jeg er enig med pwb over her. Hvis dette er et engangstilfelle hadde jeg bare snudd døra og latt det gli forbi. Da er hun fornøyd og anbefaler def kanskje videre siden du er så grei og ordner opp misforståelser. I motsetning til han gjerrige snekkeren som skulle ha penger for noe han gjorde feil selv.

Viktig å velge sine kamper, og basert på det lille jeg vet fra teksten din så vil jeg anbefale å bare gjøre kunden fornøyd 😊
   #6
 3,587     0
Slutter meg til pwb og elias.

Men jeg skjønner at det kan virke litt sprøtt fra TS sin side, at det "faglig sett" er langt bedre slik han har gjort det, i forhold til f.eks. lysbryter. Det blir litt sånn "Javel, du kan bare ta feil, men du skal få det som du vil!" Smile. Det føles alltid vondt å levere en dårligere løsning, men det er bare å bite det i seg. "Kunden har alltid rett", sa man i gamle dager.