1,355    2    0  

Mine erfaringer med Diplomat (Inwido)

 1,411     Hordaland     0
Hei
Jeg har i godt over et halvt år nå kranglet med Inwido ang to inngangsdører som har slått seg og trukket vann. Jeg er mildt sagt sjokkert over kundebehandlingen de har vist meg. Det er handlet inn to enkelt-dører og en dobbelt-dør (alle ytterdører) til huset som er bygget i 2011/2012. 

Dørene er for ordens skyld stemplet med "10 år formstabilitet mot buing av dørblad iht ...." samt "5 års reklamasjonsrett iht Forbrukerkjøpsloven". Disse ordene er kun luft.

Mine erfaringer med Diplomat (Inwido) - D0B85E0C-98EC-415E-99AB-7CEF1307F35D.JPG - fredsjo

Skadene på dørene er kort sagt fukt som har trukket opp i dørbladet. På den ene er det kun dørbladet som er skadet ettersom terskel er av aluminium. På den andre er det verre; der har og dørterskel trukket fukt, slik at den har slått seg. Her kommer det vann inn i rommet og det er sikkert kommet fukt inn under terskel, så ikke umulig bunnsvill mm er fuktskadet. 

Jeg har etter litt overveielse besluttet å legge ut hele korrespondansen mellom meg og Inwido. De som ønsker å lese gjennom bes om å legge merke til datoene, hvor lang tid de faktisk bruker på å produsere et svar. Merk og at jeg aldri har fått svar på hvordan dørene skal monteres for at det er rett i deres øyne. 

Jeg har etter beste evne forsøkt å finne en fornuftig løsning med dem uten hell. Neste steg nå blir å ta saken over til Forbrukerrådet, samt få inn en uhildet fagmann til å se på dette.

(Mitt navn og deres kundebehandleres navn er fjernet og erstattet med X).
> Den 30. apr. 2015 kl. 12.56 skrev <kundeservice@inwido.no> <kundeservice@inwido.no>:
>
> Hei X.
> Viser til hyggelig tlf samtale . Jeg trenger bilde av dørbladet som viser vannskaden , og av den andre døren som ble nevnt i samtalen.
> Vennligst send dette til meg og merk med saks nr 50364 .
>
> Ved spørsmål ta gjerne kontakt med meg .
>
> Ha en god helg .
>
> mvh
> X
> Inwido/Diplomat
>


Fra: X
Dato: 30. april 2015 kl. 13.32
Til: "<kundeservice@inwido.no>" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Vedlagt ligger bildene. Det første er fra den opprinnelig meldte døren hvor du ser et felt som har trukket vann i dørbladet. Er veldig vanskelig å få dette godt frem på bilde, men vises svært godt i virkeligheten.

De tre neste er av tilsvarende dør med samme skader som står i uthuset vårt. Virker som dørbladet der og har slått seg.

Mvh
X



> Den 4. mai 2015 kl. 12.43 skrev <kundeservice@inwido.no> <kundeservice@inwido.no>:
>
> Hei X.
> Vedr.sak 50364 .
> Takk for bildene du har sendt meg .
> Jeg har videresendt det til produsent for videre behandling i saken .
>
> Jeg tar kontakt med deg så fort jeg har fått svar .
>
> Ha en fin dag .
>
> mvh
> X
> Inwido/Diplomat
>
>




Fra: X
Dato: 4. mai 2015 kl. 13.18
Til: "<kundeservice@inwido.no>" <kundeservice@inwido.no>


Kjempeflott det, tusen takk for tilbakemelding Smile

Mvh
X



Fra: X
Dato: 9. juni 2015 kl. 14.56
Til: "<kundeservice@inwido.no>" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Jeg lurte litt på hva status i denne saken er?

Mvh
X


Fra: kundeservice@inwido.no
Dato: 11. juni 2015 kl. 14.07.23 CEST
Til: X
Emne: [50364]
Svar til: kundeservice@inwido.no
Hei X.
Jeg beklager for sen tilbakemelding .
Jeg har tatt saken med vår produkt ansvarlig om hans vurdering av saken .
Han skriver følgende :
Vær og vind presser vann inn under dørbladet oppå terskelen og att derifra kommer fukten opp i dørbladet.
På bilde 1 og 2 ser det ut som om dørbladet er svært lavt ned mot terskelen , dette burde blidt justert på hengslene .
På bilde 3 er utvendig belistning trukket helt opp til laveste punktet  på terskelen slik att vann som render ned over døren får en større flate å ligge på før det render ut og ned, dette gjør att mere vann kan renne inn under terskelen.

På grunnlag av dette avviser vi saken som reklamasjon , da dette er ikke en mangel på produkt .

mvh
X
Inwido/Diplomat


Fra: X
Dato: 14. juli 2015 kl. 21.45
Til: "kundeservice@inwido.no" <kundeservice@inwido.no>



Hei igjen
Takk for hyggelig svar.

Måten disse dørene er montert, er det i strid med monteringsanvisning?

Mvh
X



> Den 15. jul. 2015 kl. 12.43 skrev kundeservice@inwido.no:
>
> Hei.
> ut i fra bildene vi ser så er ikke korrekt montert i henhold til vår monterings anvisning .


16. jul. 2015 kl. 11.04 skrev kundeservice@inwido.no:

Hei X.
Jeg har dessverre ikke liggende monteringsanvisning, det er kollega som har dette og han er på ferie til og med uke 32 .
Sender det til deg i uke 32 .

Ha en forsatt flott sommer .

mvh
X
Inwido/Diplomat




Fra: X
Dato: 20. juli 2015 kl. 14.03
Til: kundeservice@inwido.no

Hei igjen
Da har jeg sett nærmere på dette, samt hatt en lengre runde med forbrukerrådet ang saken. Og slik jeg ser det er det klokkeklart. Dere skrev:

Jeg beklager for sen tilbakemelding .
Jeg har tatt saken med vår produkt ansvarlig om hans vurdering av saken .
Han skriver følgende :
Vær og vind presser vann inn under dørbladet oppå terskelen og att derifra kommer fukten opp i dørbladet.
På bilde 1 og 2 ser det ut som om dørbladet er svært lavt ned mot terskelen , dette burde blidt justert på hengslene .
På bilde 3 er utvendig belistning trukket helt opp til laveste punktet på terskelen slik att vann som render ned over døren får en større flate å ligge på før det render ut og ned, dette gjør att mere vann kan renne inn under terskelen.

På grunnlag av dette avviser vi saken som reklamasjon , da dette er ikke en mangel på produkt .

La oss begynne med bilde 1 OG 2. Dette er bilder av to forskjellige dører, men fagmannen deres mener altså at begge disse er for lavt montert? Dette basert ut fra to bilder som er tatt ovenfra og vinklet nedover? Med andre ord, helt umulig å vurdere høyde på montering? Jeg har nå dokumentert med foto og fotolinjal hvor høyt dørene er montert, men før jeg fremlegger denne dokumentasjonen vil jeg at dere skal si meg hvilken avstand det skal være mellom dørterskel og dørblad for at det skal være korrekt montert? For slik jeg ser det er begge dørene montert i korrekt høyde.

På bilde 3 er utvendig belistning trukket helt opp til laveste punktet på terskelen slik att vann som render ned over døren får en større flate å ligge på før det render ut og ned, dette gjør att mere vann kan renne inn under terskelen.
Denne påstande må dere utdype mer, samt dokumentere at er i strid med deres monteringsanvisning.

Vi har i sommer opplevd at maur kommer inn på vaskerommet ettersom at dørbladet nå er såpass skjevt at maur kan spasere rett inn. Dette er lite hyggelig i et såpass nytt hus.

Forventer en snarlig tilbakemelding fra dere, og at du kontakter din leder ang denne saken, for dette begynner å grense seg til total ansvarsfraskrivelse på en sak som er rimelig klokkeklar.

Neste steg i saken blir å få inn en uhildet fagmann til å se på saken. Og ettersom jeg alt har hatt en takstmann å sett på det, så vet jeg hva han vil si. Og jeg mener dette vil bare være en unødvendig ekstrakostnad for dere å bære. Dere kunne i allefall vært den profesjonelle parten i dette og sendt ut en fagmann å sett på det. Ikke sitte på kontoret og ta vurderinger ut fra noen halvdårlige mobilbilder.

Mvh
X





X
Dato: 5. august 2015 kl. 08.58
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>

Hei igjen
Når kan jeg forvente et svar på min henvendelse?

Mvh
X

Sendt fra min iPhone


> Den 5. aug. 2015 kl. 09.04 skrev kundeservice@inwido.no:
>
> Hei.
> Jeg har vært på ferie , og har nettopp lest din siste henvendelse.
>
> Jeg kommer tilbake til deg igjen så fort jeg har fått avklart med produksjonen om din siste henvendelse.
>
> mvh
> X
> Inwido/Diplomat
>
>
>
Fra: X
Dato: 13. august 2015 kl. 11.49
Til: "kundeservice@inwido.no" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Jeg ber deg innstendig om å få litt fortgang i dette.. Nå kommer høsten snart og som nevnt tidligere så er jeg redd følgeskader av å ha to dører hvor vannet trekker inn gjennom.

Mvh
X

Sendt fra min iPhone

> Den 23. aug. 2015 kl. 15.03 skrev kundeservice@inwido.no:
>
> Hei X.
> Jeg beklager for forsinkelsen av svar.
> Vi kommer med en avklaring på din siste henvendelse så fort jeg har fått tilbakemelding fra fabrikk.
>
> Ha en fin dag.
>
> mvh
> X
> Inwido/diplomat
>
>
>
Fra: X
Dato: 23. august 2015 kl. 18.50
Til: "kundeservice@inwido.no" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
OK, ja jeg venter jeg. Forbrukerrådet er og på saken og det virker temmelig klart hva som er rett her.

Mvh
X


Fra: X
Dato: 4. september 2015 kl. 04.22
Til: "kundeservice@inwido.no" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Dette begynner virkelig å dra ut. Forventer en avklaring innen få dager ellers så blir dette tatt videre. Jeg er nemlig helt avhengig av å få utbedret dette før høstværet setter inn.

Mvh
X

> Den 9. sep. 2015 kl. 12.34 skrev kundeservice@inwido.no:
>
> Hei X.
> Vi opprettholder vårt avslag i saken basert på en totalvurdering av bilder og beskrivelse.
> Denne type skade oppstår over tid når døren utsettes jevnlig for fuktighet/vann utover det den er beregnet for.
>
> mvh
> X
> Inwido/Diplomat
>
>
>

Fra: X
Dato: 9. september 2015 kl. 12.53
Til: "kundeservice@inwido.no" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Ok. Men her igjen så svarer du/dere ikke på spørsmålet mitt: hva er korrekt avstand mellom dørblad og terskel?

Og da nytt spørsmål: på hva baserer dere på at disse dørene har blitt utsatt for uvanlig mye fukt?

Mvh
X



---------------------------


Fikk aldri noe svar på dette, så tok en telefon direkte til lederen for reklamasjonsavdelingen. Fikk da til svar at deres fagmann skulle komme ut å se på skadene for å vurdere disse.


---------------------------


> 18. sep. 2015 kl. 09.28 skrev kundeservice@inwido.no:
>
> Hei.
> Jeg har tildelt saken til vår serviceperson xx . Han tar kontakt med deg for å besiktige produktet .
>
> Mvh
> X
> Inwido/Diplomat
>
>
>





Fra: X
Dato: 14. oktober 2015 kl. 09.45
Til: "<kundeservice@inwido.no>" <kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
En måned er gått og jeg har enda ikke hørt noe fra X.. Hva er normal ventetid for noe slikt?

Mvh
X



Fra: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>
Dato: 14. oktober 2015 kl. 09.58
Til: X


Hei X:)
Eg har purret opp vår servicemann xx i denne saken.
Du hører fra han i løpet av noen dager Smile
Ha en fin dag

Mvh X ( Kundeservice/Inwido )

-----Opprinnelig melding-----
Fra: X
Sendt: 14. oktober 2015 09:45
Til: NO Kundeservice
Emne: Re: [50364]

----------
Fra: X
Dato: 14. oktober 2015 kl. 10.00
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>


Takk for rask tilbakemelding.

Er det forøvrig mulig å få oversendt hele mailkorespondansen i denne saken? X har svart uten å bevare tidligere samtale, så har helt mistet tråden i det. Men dere har det kanskje i et system?

Mvh
X

----------
Fra: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>
Dato: 14. oktober 2015 kl. 10.10
Til: X


Beklager det kan eg på nåværende tidspunkt ikke, da X har dette i sin mailbox...ho er fortiden sykemeldt.

Mvh X (Kundeservice/Inwido)




Fra: X
Dato: 14. oktober 2015 kl. 10.11
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>


Skjønner. Har det jo strengt tatt her og, men må samle sammen X antall mailer.

Uansett; takk for god hjelp i dag Smile




Fra: X
Dato: 9. november 2015 kl. 19.36
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Ber om at denne eposten videresendes til X.

Viser til vår samtale pr telefon 29. oktober.

Deres tekniker var på befaring hos oss for en uke siden, og for å oppsummere hans vurderinger:
Døren til vaskerommet:
Mener at den er feilmontert eller lignende, og mener det er noe som står å presser opp under dørterskel, og at den derfor har slått seg og at vannet ikke får renne ut. Hva som eventuelt står under dørterskelen og presser opp vites ikke.

Døren til utebod:
Helt identisk skade på dørblad som på vaskerom, men denne er ikke feilmontert. Montør har ingen forklaring på hvorfor det har blitt slik, og presiserte at dørene står montert langt inn i vegg og derfor ikke spesielt utsatt for vær og vind.

Må nevne at deres tekniker presiserte til meg, sitat «jeg er ingen ekspert». Hans vurdering av døren på vaskerommet mener jeg er helt feil. Vi er selvfølgelig nødt til å demontere døren for å avdekke om det er noe som står midt under dørterskelen og presser denne opp, men det er noe jeg anser som sterkt tvilsomt. Det jeg, og andre fagfolk mener er at dørterskelen har blitt utsatt for fukt, og dermed slått seg. Den har slått seg i en slik vinkel at det virker selvforsterkende med at ny fukt ikke får fritt renne ut.

Slik jeg ser saken pr nå så har dere anerkjent skadene på i allefall en dør, så vi nærmer oss. Men jeg vil selvfølgelig ikke si meg fornøyd før dere påtar dere utskifting av begge dørene.

Nå som fagmannen deres har vært på stedet, imøteser jeg en snarlig skriftlig avklaring. Nå har denne saken pågått siden 5. mai, altså over et halvt år, og tålmodigheten min er nådd.

Med hilsen
X





Fra: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>
Dato: 17. november 2015 kl. 11.44
Til: X


Hei X

Classic døra di godkjenner vi som reklamasjon. Her vil vi sende nytt dørblad som ein kan hekte over i eksisterande karm.

Den andre døra med vannoppsamling på terskel godkjenner vi ikkje som reklamasjon, då dette ikkje er eit problem som har oppstått som følge av produktfeil.

Når eg no skulle sluttstille dette, så oppdagar eg at ingen av dei dørene du reklamerer på er å finne i ordre 1375696 som du har oppgitt.
Ytterdørene i denne ordra er ei 2-fløya kvit Eide-dør 18x21 Høgre, samt ei kvit Ida 10x21 Venstre.

Kan du komme tilbake til oss med riktig ordrenummer for desse dørene, så får vi sluttstilt denne saken.

Vennleg helsing X- Kundeservice





Fra: X
Dato: 17. november 2015 kl. 13.45
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Ja, da kan dere sende meg dette dørbladet. Det tilhører trolig ordre 3027935. Gi meg en tilbakemelding når jeg kan regne med å ha dette dørbladet.

Og du kan vente med å lukke saken da jeg kommer til å innhente en uavhengig fagmann som skal se på den andre døren. Men ønsker at dere sender den døren dere tar på dere umiddelbart da den må byttes så fort som mulig.

Med hilsen
X

Sendt fra min iPhone

----------
Fra: X
Dato: 1. desember 2015 kl. 22.07
Til: NO Kundeservice <NO.Kundeservice@inwido.no>


Hei igjen
Nå er det gått over to uker uten svar på mitt tilsvar på e-posten under. Kanskje på tide med et svar?

Når får jeg dørbladet?

Mvh
X

Sendt fra min iPhone


---------------------------------------------------------------


Etter dette så måtte jeg ta ting på telefon for å få litt fortgang. Endte med at de lovte meg å sende meg et nytt dørblad innen 030216.

Jeg har henvendt meg til flere i ledelsen hos Inwido skriftlig og orientert dem om at dette ville bli offentliggjort og de har ikke kommet med noe svar på denne henvendelsen.
Signatur

   #1
 1     0
Jeg hatt samme erfaring. Har hatt en sak gående med Inwido siden mai 2015, altså 9 mndr. En Diplomat balkongdør som lekker gjennom. Jeg har sendt over 30 mailer uten at reklamasjon har blitt løst. De gjør seg utilgjengelig ved å ikke svare på mail eller telefon. Jeg har aldri opplevd dårligere saksbehandling og kundeservice noen gang. Vurderer Forbrukerrådet og advokat.
  (trådstarter)
   #2
 1,411     Hordaland     0
Leit å høre at du har gjort deg samme erfaring, men er samtidig fint å høre at det ikke bare er meg.

Det ble litt trøbbel med Forbrukerrådet for min del, ettersom det ikke er jeg som har kjøpt dørene. Men skal i gang med ny runde nå hvor forrige huskjøper signerer på klagen til Forbrukerrådet.

Snakket med dem på telefon, de mente saken var rimelig åpenbar. Anbefaler deg og å ta en tlf til dem.

Er forøvrig svært enkelt å klage. Fyller ut et kort skjema på nettsiden dems.

Har og opplevd at de bevisst ikke svarer når jeg ringer. Mens når jeg brukte samboeren min sin telefon besvarte de umiddelbart. Er ganske hårreisende for en så stor aktør.

Fredrik
Signatur