549    10    0  

Produksjonsfeil på vinduer som er montert riktig

 7     0
Hei,

Jeg driver et snekkerfirma og har nå gjort et stort prosjekt for kunden. Inkludert i prosjektet var 7 vinduer som jeg bestilte. Vinduene kom, og vi monterte dem etter leverandørens anbefaling. 
Etter at vinduene var blitt montert ser vi at tetningslistene ikke er ordentlig tette, vinkelen over glasset vinkler ikke godt nok ut (så det legger seg vann på toppen), samt at det pipler inn vann under vinduet når det er dårlig vær. Noen av glassene er faktisk heller ikke tette, så det siver inn luft i mellom glasset. 

Spørsmål: Hvem betaler for å bytte disse?

Skal vi, Snekkerfirmaet betale siden vi skulle ha undersøkt vinduene tidligere og ikke stolt blindt på leverandøren, samt sjekket noen av disse tingene før de ble montert?
Eller leverandøren som produserte og sendte vinduer med feil?

Nå tenker jeg ikke bare på hvem som betaler for nye vinduer, men også hvem som må ta kostnaden for å bytte disse. Vi bytter gjerne vinduene, men det tar forsåvidt noen dager og timer å gjøre det.

Takk for tilbakemeldinger.

Hvem skal betale?

  • Snekkerfirma
  • Leverandør


HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Hadde det vært reklamasjon på utseende så tror jeg dere hadde hatt en dårligere sak enn enn dere har nå. Da hadde denne inspiser før monter reglen slått inn.

Jeg var i et offentlig bygg som var nyrenovert for noen år siden, der så vi typeskilt på brannklassifiserte vinduer der det blåste luft inn under underkanten av glasset. Vi var litt overrasket at det gikk an å få til en slik feil. Nå var det ikke sikkert at bygget var overtatt enda så mulig feilen ble funnet og korrigert
  (trådstarter)
   #3
 7     0
Tilleggspørsmål: Noen som har en formening om hvem jeg skal kontakte for å ordne betaling fra leverandør. Jeg fortalte dem om feilene og de sa de kunne betale 3125kr inkl mva. for at vi skulle ordne alle vinduene. Ut fra denne setningen Det blir en selvfølge at de ikke ønsker å betale for nye vinduer + utskiftning av disse. Forslag?
HSt
   #4
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du skriver vann kommer inn under vindu, mener du under glasset eller under karmen ?

I siste tilfelle er ikke dere uskyldige da har dere trolig satt inn vinduet feil i fasaden
HSt
   #6
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Ok da ligner nok feilen på den jeg beskrev der det blåste inn under glasset. Det burde da være en kurrant reklamasjon. De kan ikke mene at dere skal lete etter slike avvik før montasje

Produsenten sittet til slutt med ansvar men mulig salgsleddet egentlig er de som skulle håndtere det. Men henviser de til produsent så må det være greit hvis de ikke er kranglete.

   #8
 612     0
Har ikke fabrikken en garanti/reperasjonsordning?
Jeg fikk nylig en ny balkongdør fra Gilje med en produksjonsfeil. Snekker som hadde bestilt så feilen når han monterte. Han fotograferte feilen og sendte bildet fra mobil til en Gilje-database.
En uke seinere kom to karer fra et helt annet firma, som hadde som jobb å reise rundt å fikse innrapporterte feil.
De visste akkurat hva de skulle gjøre, og fiksa feilen på 15 minutter. Utrolig enkelt og kundevennlig.
TSt
   #9
 14,509     0
Ut i fra tråd #3 mener visst leverandøren at en skal klare å reparere dette selv mot et vederlag eller tolker vi feil ? Er det bytte av glasslist og pakning ? Må jo spørre de som ga deg denne info om hvordan du skal gjøre det.
   #10
 1,333     Bergen     0
Har sett nymonterte vinduer tidligere der vann pipler inn mellom karm og glass. Da har det vært klem på tetningslist som manglet - som oftest forårsaket av stiftet glasslist. Det kan utbedres med å bytte til skruer. Er det feil klaring mellom glass/karm og ev feil ved tetningslist så blir det avklart i samme omgang.

Årsaken til at der kommer inn vann er som regel vindpress som drar med seg dette gjennom ørsmå sprekker.
Signatur