#72
 5,188     Østlandet     0

...jeg tror forresten jeg har skjønt hvorfor vinduene ikke går igjen som de skal (man må dra veldig, veldig hardt for å få de igjen). Selve vindusrammen (altså ikke karmen) er buet, se vedlegg. Pussig.
Ser ut som om det rir på en forhøyning under midten ja. Ikkje bra...

De skal sende en av de samme håndverkerne, ja. Jeg har ikke sett noen av de ennå, pga jobb og ferie når de var her.
Ikke gjør samme tabben to ganger. Hold deg hjemme når du har håndtverkere i huset. Blir fort mye hassle hvis ikke...

PS: Bruk heller TEC-7 enn kitt. Kitt tørker og sprekker.
Signatur
  (trådstarter)
   #73
 389     Bergen     0
Takk for TEC 7 tips! Det blir jo fort enda dyrere om jeg skal ta meg fri fra jobb og henge over de...litt uhyggelig er det også. Er det vanlig å være til stede? Kanskje det var "feilen" vår...
Vanlig med dryppskjærte vannbord? - kledningssprekk.JPG - pupopa
   #74
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0


Min far ble aldri noe gjør-det-selv-menneske. 

En av de få gangene han prøvde, skulle han skifte et vindu. 

Han ville gjøre en skikkelig jobb, og kjøpte en stor pose med kiler.

Han kilte fast vinduet noe voldsomt, med kiler både her og der, og noen imellom. 

Han dasket og banket til kilene noe voldsomt.

Vi fikk aldri noen gang åpnet det vinduet.


Ubetalelig  ;D
Signatur
   #75
 5,188     Østlandet     0

Det blir jo fort enda dyrere om jeg skal ta meg fri fra jobb og henge over de.
Du må tenke langsiktig. Dårlig håndverk forringer boligens verdi, i tillegg til mye irritasjon og frustrasjon som du allerede har stiftet bekjentskap med.
Hva gjør du hvis resultatet blir (nesten) like dårlig neste gang?
Signatur
  (trådstarter)
   #76
 389     Bergen     0
Hehe, jeg er nok kanskje litt for naiv. Nå tenker jeg jo bare at "det ordner seg". Smile
  (trådstarter)
   #77
 389     Bergen     0
Her kommer neste episode i såpeoperaen om fem vinduer og to dører. Jeg trodde jo at befaringen var åpenbaringen, men slik gikk det ikke. Det måtte noen ganske uhyggelige eposter til for å få fart på saken. Den første, datert 5.6. lyder slik:
Nærmer det seg med oppretting av feil hos oss i X?

Jeg har nå snakket med en jurist om situasjonen vi er i, og vi vil fremme følgende krav:

Ifølge håndverkertjenestelovens §10 skal arbeidet være avsluttet "innen rimelig tid". To enheter per dag med innlisting osv gir ca én uke forventet arbeidstid etter vanlig praksis. Dere begynte 22.04., som på mandag er ni uker siden. Vi påpekte feil, mangler og ufagmessig utførelse ved arbeidet skriftlig 30.04., 14.05., 15.05. og 27.05., med oppfordring om å komme på befaring. I tillegg ringte jeg deg flere ganger og oppfordret deg til å se på eller reparere skadene snarest. Du kom først 28.05., nesten nøyaktig en måned etter første skriftlige beskjed om store feil og mangler. Alle epostene forble ubesvart, med unntak av den siste som var blotta for hyggelige vendinger. Med grunnlag i den store forsinkelsen krever vi en reduksjon av prisen på arbeidet etter §28-1.

Videre er det i kontrakten ikke dekning for at skader i sprengt kledning ikke skal utbedres. Setningen "Det taes forbehold om eventuelle flikk av mur, maling/tapet" dekker ikke det som er vist på mail og befaring. Vi forventer at de ødelagte kledningsbitene skal skiftes ut eller repareres i den grad at vi kan male de selv etterpå.

Svaret gikk ut på at de fortsatt ventet på kjellerdøren for å komme i gang - selv om det har vært opplagt at opprettingsarbeidet tar noen arbeidsdager. Og så skulle han på 14 dagers ferie og håpet at alt ordnet seg. Han rakk ikke å sende meg kontaktinfo til en annen i selskapet. Så tre dager etter det igjen sendte jeg denne:
...vi har fått utført et mindre rehabiliteringsarbeid i slutten av april (5 vinduer og 2 dører), XXX er prosjektleder. Kort sagt er ingenting utført fagmessig og så godt som alt må gjøres om igjen. Det har vært sendt en rekke påminnelser, og det har blitt gjort noe utilfredsstillende oppretting. XXX er enig i at det kreves en betydelig innsats for å oppnå fagmessig standard, bl.a. for å kunne lukke vinduene våre.

Nå er han på ferie, men han rakk ikke å gi oss midlertidig kontaktinfo til stedfortreder. Vi har fremmet krav om dagmulkt og erstatning jf. håndverkertjenestelovens paragraf 10 og 28-1. Når YYY mottar denne eposten mandag 10.6. har det gått åtte uker siden vi først tok kontakt angående mangler og feil. Skjer det ingen utbedring av arbeidet snarest vil vi forbeholde oss retten for heving av kjøp i tråd med håndverkertjenestelovens paragraf 26.

Jeg vil med dette minne om at vi forventer at det kommer fagfolk, og med fagfolk mener vi opplagt ikke de som har vært her før. Vi har også mistet tillit til arbeidet og vil kun godta arbeid som vi har vært til stede på, dvs vi trenger varsel om oppmøte minst en dag i forveien for å kunne ta fri fra jobb. Jeg regner med at XXX har en liste over mangler som må utbedres, noe vi ellers kan sende på epost. Pga sakens utvikling foretrekker vi skriftlig kontakt.

Kaboom. Den er stygg, men skarp tonefall fører i hvert fall til handling, ser det ut som. Det kom straks en mester med to litauere (Tjohei! Lei av nordmenn som bærer på spiker til pynt). De tre hadde jo ingen å forsvare og maska glapp en del ganger under befaringen, det var rom for litt latter også. Siden har så godt som alt blitt rettet opp, uten diskusjon. Arbeidet er av en helt annen verden. Alt det uvisse som vi har gnålt om viste seg å være sant:

- Hoveddøren var så bent at den måtte ut igjen og karmes inn på nytt.
- Alle vinduer måtte kiles fast på nytt.
- Det var overhodet ikke skum i karmene, det motsatte av det vi har blitt lovet. Til og med etterskummingen på det store vinduet måtte fylles på. Mange steder skinte lys igjennom utenfra.

Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår, etter to fulle arbeidsdager med to effektive håndverkere. Resten skal utføres når kjellerdøren endelig kommer. Vi håper at det meste skal bli på stell, og vi må undersøke hva som er vanlig sats for dagmulkt. Og dere skal få bilder når jeg har ork til å sette meg ned og få de på maskinen. Smile

   #78
 5,188     Østlandet     0
Bra de endelig har fått ut fingern.
Den første jobben er så dårlig utført at det nesten ikke er til å tro.
Signatur
   #79
 215     Sortland     0
Håper virkelig på en komplett "happy ending" for dere. Når man kommer opp i slike problemer, så tærer det kraftig på både kreftene og humøret. Iallefall hos meg :-)  Synes egentlig ikke at oppretting av feilene er godt nok plaster, heller mere en selvfølge. En seriøs bedrift burde overgå din forventning av omarbeidet for å bøte på skaden. Enten ved å utføre annen forestående jobb hos dere kostnadsfritt (innen rimelighetens grenser), eller gi rabatt på allerede utført arbeid.. Bare mine tanker om hva som kunne gitt meg en følelse av å være fornøyd til slutt  Wink