(trådstarter)
   #11
 13     Hokksund     0
Skal sjekke når tanken er tømt.. (den holder på enda)
Er en bolt på toppen av tanken som jeg sikkert kunne skrudd av for å få inn luft fra toppen, men den er rimelig ødelagt, så får ikke feste med noe av det verktøyet jeg har.

Dermed så har jeg en 300 liters surklende tank som tømmer seg veldig sakte.
(med tanke på en del av den 40 år gamle gørra som kommer ut, så tror jeg det kan være lurt å tømme hele tanken:)


   #12
 340     Nord-Norge     0
Kan du ikke bare stikke en tynn slange, eller omså ett sugerør inn i hullet hvor vannet kommer ut fra, så det får luft på den måten? Vil gå betydelig fortere med det....... Ikke så mye som skal til.
   #13
 10     Troms     0
Hei. I 1968 var det ikke vanlig med membran(blære) inne i en hydrofortank. Årsaken til at pumpa starter/stopper flere gang ved fylling av toalett sisterne er at tanken er full av vann,dvs ingen luft lomme som kan komprimeres.
Som kjent er det ikke mulig å komprimere vann og når luftlommen er borte så vil systemet oppføre seg på denne måten. Med en "gammeledags" hydrofor tank på 300 Ltr så skal en kunne fylle toalettsisterna uten at pumpa starter.
En løsning for å unngå dette problemet i fremtiden er å montere en egnet luftventil på avtappingsventilen hvor f.eks en kompressor eller manuell luftpumpe kan tilkobles. At trykker faller helt ned til 1,5Bar er pågrunn av at pressostanten er stilt for lavt,er jo nærliggende å tro at denne bør utskiftes etter alle disse årene i tjenest.
Ang pluggen på toppen så foreslår jeg at du monterer her en kuleventil dersom du får den løs.

Har selv hatt et Kango/Bryne pumpe anlegg med samme type/fabrikat tank hvor en måtte tømme tanken for vann flere gang i løpet av året.
Håper at det kun er "luftmangel" som er problemet og kanskje en sliten pressostat.
   #14
 24,668     Akershus     0
Da er det 3 opsjoner:

1) Kran oppe og nede. Stopp pumpe, åpne begge til tanken er tom. Steng begge og start pumpe. Ev kan kran oppe rigges sammen med manometeret. Ikke like bra som på toppen, men her er det i alle fall en stuss.

2) Som over, men når tanken er tom, stenges tappekrana nede. Lufttrykket i tanken økes til litt under innkoblingstrykket. Deretter startes pumpa igjen. Gir lenger intervaller mellom hver gang en må lufte og mer optimale driftsforhold. Du trenger imidlertid en kompressor.

3) Skift tank til en moderne med blære - og spar utgiftene til kompressor  ;D Sjekk f.eks WellMate fra Norsk pumpeservice Fetsund
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 13     Hokksund     1
Etter å ha latt tanken stå og tømme seg i natt, så stengte jeg ventilene, og startet pumpen.
Fylte opp til 3 bar, og vet tømming av sisternen på toalettet, så sank trykket kun 0,5 bar.

Tror ikke jeg fikk ut alt vannet, og tror jeg har en del rust inne i tanken, når jeg ser på det som kom ut.

Så får vurdere om jeg bare bytter tanken:)

Takk for hjelpen:)