Godt å se at mange engasjerer seg, men jeg kan ikke se at noen har kommet opp med en god skisse eller bilde på hvordan løsningen burde ha sett ut.
Det reagerte jeg og litt på, men det er allikevel ikke enkelt å forklare dette uten å vise det på plass. Uansett har jeg forsøkt å lage en skisse. Håper du tar tegningen.
Sutaksplatene er de brune, og starter med nr:1-2 osv. Uansett skulle det vært enten gradsperre, eller kubbing, mener nå jeg...
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
Ja, jeg tok ikke med pappen, da det ble veldig rotet på "min enkle skisse"
Men den bør legges under renna. Uansett er det ikke alle produsenter som sier det skal være papp under. Huntonit sutett krever klemming av undersløysen med "papp/membran" som "pakning" mellom sutett/renne, noe Hunton ikke krever.
Min erfaring er at skrudd klemming er å foretrekke, UTEN sutett beslag i plateskjøtene, men da blir det ikke vindtett. Hvis en kjører overlufting... :( Men det var litt OT.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
...Når taket er ferdig blir det ikke tråkk ned på undertaket, da er det oversløysen er tråkker i. ...
Greit nok, mitt poeng var at en må påregne at det tråkkes i de ferdige rennene. Dersom det tåkkes i hovedbeslaget, hvordan tas dette tråkket opp? Hva er det som bærer kropsvekten ut over blikket? Rennene hos meg er 3-delte med en V i bunnen o gto sidelister. De ville neppe tålt et tråkk uten at hovedbeslaget lå ann på underbeslaget som igjen ligger på bordtak. Om en ikke har undertak av bord, så er et alternativ likevel å legge bord i fallretningen under kilrenna.
Et annet alternativ er vist i Trehus, Håndbok 45, side 246. Her bæres tråkk av kilsperra.
Hvilken nasjonalitet har disse snekkerne? Snakker formannen norsk?
Med så graverende mangel på kunskap må vel dette være østeuropeere?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Nasjonalitet her spiller ingen rolle, det regnar i alle land, og i alle land renner vatnet nedover, så dette er basiskunnskap. Slikt som dette er berre slurv, og kan likegjerne komme frå nordmenn.
Ble mange nye uttrykk her. Skal sørge for å bestille trehus-boken på biblioteket asap. Har tatt opp min bekymring med gradrennen med tømrerne, men de viser liten forståelse for at dette kan være feil. Har også tatt det opp med prosjektleder, men mangler tilbakemelding derfra.
Tømrerne er forresten erfarne nordmenn fra et respektabelt tømrerfirma.
Arbeidet utføres på et nybygg etter TEK07. Skal få tatt noen flere bilder i morgen.
Dette er et nybygg?! (Gulp!) Sjekk arbeidstegningene! Er det der feilen ligger, eller er det snekkerne som ikke kan lese tegninger?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Uansett har jeg forsøkt å lage en skisse. Håper du tar tegningen.
Sutaksplatene er de brune, og starter med nr:1-2 osv.
Uansett skulle det vært enten gradsperre, eller kubbing, mener nå jeg...
Jeg kan ikke se at dette lar seg løse kun med beslag det må legges papp over.
Når taket er ferdig blir det ikke tråkk ned på undertaket, da er det oversløysen er tråkker i. Jeg vil si kubbing kan sløyfes om de papper.
Men den bør legges under renna. Uansett er det ikke alle produsenter som sier det skal være papp under.
Huntonit sutett krever klemming av undersløysen med "papp/membran" som "pakning" mellom sutett/renne, noe Hunton ikke krever.
Min erfaring er at skrudd klemming er å foretrekke, UTEN sutett beslag i plateskjøtene, men da blir det ikke vindtett. Hvis en kjører overlufting... :(
Men det var litt OT.
Greit nok, mitt poeng var at en må påregne at det tråkkes i de ferdige rennene.
Dersom det tåkkes i hovedbeslaget, hvordan tas dette tråkket opp? Hva er det som bærer kropsvekten ut over blikket? Rennene hos meg er 3-delte med en V i bunnen o gto sidelister. De ville neppe tålt et tråkk uten at hovedbeslaget lå ann på underbeslaget som igjen ligger på bordtak. Om en ikke har undertak av bord, så er et alternativ likevel å legge bord i fallretningen under kilrenna.
Et annet alternativ er vist i Trehus, Håndbok 45, side 246. Her bæres tråkk av kilsperra.
Snakker formannen norsk?
Med så graverende mangel på kunskap må vel dette være østeuropeere?
Slikt som dette er berre slurv, og kan likegjerne komme frå nordmenn.
Tømrerne er forresten erfarne nordmenn fra et respektabelt tømrerfirma.
Arbeidet utføres på et nybygg etter TEK07. Skal få tatt noen flere bilder i morgen.
Sjekk arbeidstegningene! Er det der feilen ligger, eller er det snekkerne som ikke kan lese tegninger?