108    1    0  

Malerfirma

 1     0
har noen tips om hvordan jeg går frem hvis man ønsker å klage på malerarbeid som er utført fra malerfirma i nytt bygg. ?
Jeg innhentet div tilbud med sparkling og maling i nytt hus. Tok imot tilbud som inkl flekksparkling og maling på gipsvegger. (T3). Sånn jeg forstår så skal det se pent ut når sluttresultatet er ferdig? Hva er innenfor norsk standard? Jeg er ikke fornøyd med arbeidet og det gjelder ujevnheter på flere/store deler av veggene, dårlige malerstrøk må det også være. Maskeringen er også ujevn flere steder. Hva kan jeg forvente når jeg leier inn for over 200 000 kr? 
I tillegg er det brukt annen malingstype enn jeg ba om i flere rom. Jeg tror nok også helsparkling ville vært det beste på flere vegger grunnet lyset, men jeg er ikke profesjonell og forventer jo at firma kommer med beste tilbud for best resultat? Også er det opp til meg hvor mye penger jeg vil betale? 

TDJ
   #1
 623     Buskerud     0
Vet ikke om det finnes en teknisk standard for hvordan en malt gipsvegg skal "se ut".
Men forventer at nye vegger i et nytt bygg skal være uten ujevnheter, uten skygger og uten rull eller pensel-merker.

Men en klage, eller reklamasjon, basert på at dine forventninger til en leveranse ikke er møtt, starter med at du lager et dokument hvor du beskriver nøyaktig, helt konkret og i detalj hva du mener ikke er levert eller er for dårlig levert. Bruk gjerne bilder til å dokumentere. Det er også viktig at alle dine spesifikke krav, bla til malingstype, er dokumentert i din bestilling.

Du starter med å kalle inn en ansvarlig representant fra leverandøren til en gjennomgang i huset hvor du påpeker hvor du mener de ikke har levert. Du overleverer samtidig dokumentasjonen du har laget. Du ber leverandøren komme tilbake med skriftlig løsnings-forslag innen en bestemt dato. Umiddelbart etter møtet lager du en kort oppsummering av møtet, inkl dato-frister, og sender over til leverandøren med din dok som vedlegg.
Du bør holde tilbake all betaling inntil leverandør svarer på din reklamasjon.
Dersom leverandør allerede har sendt faktura må du si i fra i din sending at faktura ikke blir betalt.

Dersom leverandør skulle være uenig med deg og motsette seg reklamasjon / klage, må du uansett gå veien beskrevet over for å komme videre.
Signatur