5,202    10    0  

Trenger RÅD ang. halvveis malt hus og tom for maling.

 128     0
Hei.

Vi er i en meget kjedelig situasjon nå. Vi er eiere av tre kjedete eneboliger og skal male hus.
Vi har fått tilbud på maling, dvs beising av hus som vi takket ja til.
Naboen hadde noen kontakter så han skafet oss Flügger beis av god kvalitet med ca. 35% rabbatt.

Dermed kjøpte vi 5 spann og tenkte å kjøpe mer etterhvert.
malere vasket huset vår på mandag og begynte å male på tirsdag.
De greide å ta et strøk nede på tirsdag  men så oppdaget vi at 3 spann(10l) var riktig maling i mens de to andre var lilla.
Dermed ble det et løp på tampen av dagen for å  kjøpe mer så malerne kan fortsette på jobben på onsdag. Naboen reiste og kjøpte 4 spann til og malene åpnet spann på onsdags morgen(naboen burde gjort det i butikken selvsagt) var malingen helt feil igjen. Gulaktig istedetfor brun. WTF!
Da ringte malere meg for å si det, jeg naboen og han måtte forlate jobben sin for å reise til butikken for å ordne opp i dette.
Men etter flere timer med undersøkelser og venting og prøving finner de ut av butikken at det antakeligvis er produksjonsfeil og de greier ikke å lage tilsvarene maling igjen.

Nå er halve huset malt og vi sitter igjen med hva...ikke en dritt, bare mer kostnad og med driten i hånda for å si det mildt.
Derfor reiste alle oss tre naboer til butikken idag før stenge tid for å snakke med de og komme frem til en løsning.

Det beste butikken kunne komme med var å gi oss gratis maling(det beste de har til ca 1500kr spann) for å male huset ferdig.
Så mye vi trengte og det utstyret vi trengte. dvs. pensler osv.

De ville ikke returnere oss de 6000 kr som vi har hatt i utlegg allerede, men kunne da som sagt betale for resten.

DA blir jeg forbannet.

Det er deres feil at det ble slik det ble, de solgte en maling som ikke holder mål og at åtill så kommer det betydelig mer kostnad for oss
i form av betalt arbeidskraft, tapt dag på jobben pga løping for å returnere feil maling og hente ny, samt at hele jobben blir eventuelt myee større.

Det var snakk og 2 strøk i solsiden og 1 strøk i skyggen.
Men hvis vi skal gå over til maling nå så må vi ta minst 2 strøk på alt, om igjen.
Det blir betydelig mer jobb, dvs. timer pluss tiden malere har brukt allerede på dette.

Hva syns dere?
Hva skal vi gjøre?
jeg syns ikke vi får igjen for tort og svie...
Den totale regningen blir dobbel så stor...maling er tross alt en mindre del av det hele.
Mener at Flüger prøver å komme ut av dette billig.
Signatur

   #1
 371     0
Det er vel en forhandlingssituasjon, prøvd å foreslå at de skulle dekke det som var gjort til nå ettersom de har gitt maling som ikke kan brukes, evt at de dekker mellomlegget mellom anbud og sluttpris?

(ville prøvd å foreslå det dyreste alternativet først og så møtes på midten med nr 2).

Det er vel de som har forhandlingskraften ettersom saken muligens er for liten til å dra inn i papirmølla? antar det er det de spekulerer i.
   #2
 187     Oslo     0
Ser ikke helt problemet ditt her, jeg handler på flugger daglig, og de gangene jeg skal gjøre en jobb hvor jeg skal male deler av gammel vegg, tar jeg en bit av veggen(fargen) ned på flugger så scanner han den og blander den fargen, null problem...

Så hvorfor kan ikke du ta en bit av fargen du allerede har malt huset med, finne koden på den og blande i samme type maling som du har brukt?

de spann du har utestående som de har blandet "feil" er det bare å få igjen penga for?
   #3
 153     Rogaland     0

Når en forretning gjør en feil ovenfor kunden, så har de alltids krav på å rette problemet på en rimelig måte.
I ditt tilfelle så økte dere antall feile spann fra 2 til 6 stk ved å kjøpe nye istedenfor å informere foretningen.
Dersom det er en produksjonsfeil har tapet ingen betydning for foretningen, da denne malingen er å annse som verdiløs før den ble solgt.

Når det gjelder erstattning av varene (ut i fra det du beskriver), så ser det ikke ut til at foretningen forsøker å komme seg billig ut av situasjonen. Du får et rimeligere produkt erstattet med et dyrere. Fra kr 500-600 til 1500 + utstryr. Men problemet er at du får feil type produkt i erstattning, maling for beis. Spørsmålet her er om du må vente på at den opprinnelige beisen blir tilgjengelig igjen, eller om du faktisk kan kreve pengene tilbake. Siden 3 av de oprinnelige 5 spann var i orden, så vil de argumentere med dette. Antar at utfallet her avhenger veldig av butikkens praksis.


Når det utgifter tapt ved innleid, lovlig og dokumenterbar arbeidskraft, så stiller du muligens dårligere.
Dette fordi at dersom feilen kunne ha vært oppdaget i god til å avverge situasjonen, så er det deres engen skyld at dere investerte så mye i prosjektet, uten å faktisk ta dere tid til å sjekke at beisen var riktig. Dette er ikke noe en forretning kan ta ansvar for.

Signatur
  (trådstarter)
   #4
 128     0
Hei.

tenk deg dette.
Mandags kveld kjøper vi maling og alt er klart slik at de kan male tirsdag.
Arbeidere dukker opp tirsdag morgen for å male og ser at 2 av 5 spann er feil.
Og da istedetfor å sende de hjem, og dermed tape en dag så begynner de å male. For hvordan kunne vi skjønne at butikken ikke greier å mikse denne fargen igjen?? Gikk selvsagt ut fra sunn fornuft, at etter jobben så bytter vi bare inn de "feil" spann.
ellers så kunne jeg satt arbeidere på vent, betale de for en dag de ikke får jobbet, tatt fri fra jobben, reist på butikken men en gang og prøvd å ordne opp i det.
Nei, sunn fornuft forteller meg her at vi gjorde riktig..Arbeidere hadde nok riktig maling til jobbe med den dagen.

Butikken ble informert om dette og da med de  nye 4 spann mikset de det på nytt men dagen etter, onsdagen når de skulle til å begynne å male så vi at disse 4 spann også er feil.
Merk, at komposisjonen , dvs. innholdet, oppskriften til alle spann er like. på dette tidspunktet hadde vi 9 spann med maling med tre forskjellige farger, selv om utgangspunktet er likt.
Det er kanskje dumt av naboen at han ikke sjekket at malingen har riktig farge i butikken istedetfor å ta det for god fisk.

Hadde det bare vært så enkelt at vi kunne få den samme beisen igjen med samme nyanse så hadde det vært det beste, dvs. bare fortsette på denne jobben. Men butikken greier ikke å mikse den samme igjen.
Samt at nå har vi ekstra kostnader i form av malere og tapt arbeidsfortjeneste fordi butikken selger ”dårlig” maling.
Alledere nå har vi ekstra utgift på jobben i form av vi har mistet en hel dag med ”jobb” som vi må betale malere for, huset er 2 farget og vi vet ikke hva vi skal gjøre.
Alternativ 1 slik jeg ser det:
ringe til Flüger og forlange at de skaffer den samme beisen i riktig farge slik at vi fortsetter
Alternativ 2:
At vi maler med en annen maling/beis/dekkbeis som de har nok av og at de dekker for kostnaden forbundet med dette i form av merkostnad for arbeid + maling.(altså at de dekker for maling og utstyr utover det vi opprinnelig hadde brukt.)

Høres jeg helt urimelig ut her?
Signatur
   #5
 176     Bjørkelangen     0
Det må jeg si var en delikat situasjon dere har havnet i. Jeg jobbet på BM tidligere og opplevde aldri noe sånt. Mystisk dersom base og resept er identisk, men det likevel slår ut i ulike farger. Butikken har kanskje to blandere(?), dersom begge var ledige når dere handlet er det vanlig at begge tas i bruk for at det skal gå raskest mulig unna. Isåtilfelle fikk du tre fra den ene og to fra den andre. Gang nr 2 fikk dere alle 4 fra en blander?

Forøvrig skjønner jeg handlemåten med å la dem male med tilgjengelig maling den første dagen og anta at det skulle la seg gjøre å få blandet mer. Jeg ville gjort det samme, men jeg hadde nok sjekket fargen andre gangen jeg var der :-)

Alt. 1 må jo være det beste, jeg hadde prøvd å få funnet ut av dette sammen med Flugger, de burde jo ha en egeninterresse i å finne feilen, dersom den er ukjent for dem. De burde kunne blande mindre mengder for test.

Alt.2 er jo heller ingen dårlig løsning, men tror ikke du skal forvente å få dekket arbeidspenger. Nytt og bedre produkt samt utstyr er nok det man kan forvente av en butikk i en slik situasjon, samt eksepsjonell service. Men jeg hadde nok krevd ny maling/beis for HELE huset om dere må bytte type.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 128     0
Hei.

Nå har jeg hatt par runder med kundeservicen med Flugger.
De har gjort noen flere undersøkelser og kommet frem til at de første 5 spann som ble blandet opp i Asker, var helt feil. Blenderen der var kokos og derfor ulik resultat. Nå har de på morgenen forsøkt å testblande noen liter og kommer frem til lik resultat hver gang.
Det vil da si at:
De siste 4 spann og det som selger forsøkte å blande opp igår mens vi var der er riktig utifra den målingen de har tatt av gamle spannet vårt. Nyansen, fargen er helt feil, det hadde vi ikke brukt for den er langt fra ønsket resultat.  Hadde vi fått den ”riktige” fargen til å begynne med så hadde vi rett og slett blandet videre i butikken til vi fikk den nyansen som vi ønsket og dermed hadde alt vært ok.
Dermed har de funnet ut at av feilen men det hjelper ikke oss noe videre.
Han på Flugger foreslo  at de dekker kostnaden vår med utstyr og maling for 2 nye strøk over hele huset, uansett om vi ønsker å fortsette med beis eller bruke maling. Men da få vi ikke tilbake utlegget vårt.
Snakket med ene naboen min og nå har vi hatt utlegg for ca 6500kr utenom arbeidskraft.

Og han sier at hvis vi får igjen penger for utlegget vårt, og de dekker kostnaden for 2 nye strøk på huset (altso maling og pensler)er han villig til å svelge karamellen med det som vi vil måtte betale ekstra I form av arbeidskraft. Og det er betydelig.
Virker som om dette begynner å bli en prinsippsak også, men jeg er enig i det han sier.
For slik det er nå så har vi både fått økte utgifter i form av 2-3 dager ekstra med arbeid hvor vi må betale malere pluss ekstra utgifter i form av utstyr/maling fordi vi må male 2 strøk over hele huset istedetfor kun 2 strøk på solsiden.(en maks fjerdel av huset)
Ba fluger skrive en epost til meg hvor de skriver ned forslag om løsning. Så tar jeg og svarer på den etter å ha snakket om dette med begge naboer selvsagt.
Signatur
hro
   #7
 1,574     Trondheim     0
Synes tilbudet til Flügger er rimelig jeg. Det første jeg tenkte, var at første leveranse var feilblandet. Som kunde har du selv en undersøkelses- og reklamasjonsplikt om levert produkt ikke er i henhold til ordre. Det som her har skjedd, er at dere har mottatt feilvare og ikke reagert - men derimot akseptert leveransen og smurt denne opp på veggen.

Avviket fra opprinnelig farge og hva som er levert må jo ha vært betydelig - da det viser seg at "ordenlig" mix ikke stemmer i det øyeblikket man åpner spannet.
Signatur

  (trådstarter)
   #9
 128     0
Hei.

Det viser seg slik at de tre første spanna, som vi har smurt utpå er blitt blandet feil, men resultatet for vår del er en farge som vi er fornøyd med.
Kan kalle det hell i uhellet.

Hadde de greid å reprodusere de tre spanna igjen så hadde saken vært grei.

Men det som er riktig farge ifølge flugger, som da vi først har fått på spann nr.6, det hadde vi aldrig brukt som den er. rett og slett fordi den avviker dratisk fra det vi ønsker.

Så både ja og nei, den brune som vi har klint på har de fått frem ved en feil men det er den fargen/nyansen vi ønsker, noe som de ikke greide å reprodusere med den samme resepten.
Derfor har jeg tatt en tlf til flugger og bedt de nå, utifra de opplysningene vi har, ta den brune fra de tre første spanna, male det på en planke, la det tørke og prøve å reprodusere det istedet for å bruke den første resepten som de lagde.

Han mente at det skal la seg gjøre og da burde vi være langt på vei til en løsning.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 128     0
Da har vi kommet frem til en løsning med Flugger.
De legger seg flate og innrømmer at det er deres feil.

Dermed får vi tilbake penger for utlegget av maling som vi ha hatt(ca 4500kr) og de sponser oss med 80liter (eventuelt litt mer om behovet viser seg) med den beste dekk beisen de har slik at vi får tatt 2 strøk over hele.

Vi taper en del på håndverkere men så håper vi å forlenge levetiden på malingen i og med at vi går for en god dekkbeis nå istedetfor beis.
dvs. istedetfor ca 4-5 års levetid så garanterer flugger 10år.

Alt i alt, hadde blandemaksinen i butikken fungert som den skulle, hadde vi vært ferdige alt men det er nå så.

Det virker som om det hjalp at jeg svarte ærlig og direkte på epost jeg hadde fått fra Flugger igår ang. løsning.
Signatur