Resultatet etter befaring ble at lister på samtlige vinduer og dører må tas på nytt. Vi tok av en list og avdekket at tømrer hadde jukset både her og der...
Er ikke store hytta, men det blir fort 2-3 dagers jobb å utbedre og dokumentere dette.
Da er fristen for å utbedre dette passert med 3 uker. De har gjort et forsøk, men håndverket er mild sagt kritikkverdig. Sprekk i plank, 2 cm åpning mellom vannbord og kledningen over hvor vannbord er er forsøkt felt inn, vannbord er fortsatt ikke felt inn i bordkledning i sin helhet og det vil renne vann inn her... Dette ble påpekt av både meg og takstmann på befaring og skal i følge overtakelseforretning utbedres.
Møter ikke den helt store forståelsen for mine synspunkter hos byggeleder, som forøvrig ikke kan ha kontrollert arbeidet underveis...
Sluttfaktura er betalt for lenge siden, men i følge kontrakt står 5% (ca 85000) av kontraktsum som sikkerhet.
Hva gjør jeg videre nå? Har forsøkt den konstruktive og "greie" fremgangsmåten, men føler at jeg ikke kommer noen vei...
Først ville jeg lagt saken frem på en nøktern måte til forbrukerkontakten i din by. Hvis takstmann har påpeket dette skriftlig, ville jeg lagt med dette. Da får du en korrekt fremgangsmåte. En ting er hva folk her leser seg til, men de kan jo ikke benyttes som noen prosedyre. Det kan en forbrukerkontakt gjøre.
Svaret fra forbrukermyndigheten, blir nok at du sender et brev med en gitt dato for utbedring av påpekte punkt i hh. til overtakelseskontroll. Men den pisken at du (hvis ikke) engasjerer ekstern snekker, og trekker summen fra garantien.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
Da kan de se ut som utbedringen fortsetter, men byggeleder/tømrer mener at løsningen med (topp) vannbord på bildet ikke vil skape noen problemer. Jeg synes det å ikke felle hele vannbord inn i kledning er en merkelig løsning og mener det kan komme vann inn og ned på enden på den stående listen og det kan da ikke være spesielt bra i lengden.
Er det bare jeg som ikke forstår konstruksjonen? Sliter litt med å slå i gjennom for mine synspunkter hos byggeleder...
Nettopp, men hvordan i all verden skal jeg gå frem for å overbevise byggeleder om dette? Jeg blir oppgitt av sånt tull som dette... er jo ikke akkurat "rocket science" dette...
Noen har utrolige problemer med å skjønne at vann renner nedover og kapillareffekt har de ikke hørt om.
Det finnes vel omtalt flere steder hvordan slikt skal gjøres. Jeg har dessverre ikke noen bøker i nærheten, men dette er sikkert omtalt i "Tømrerteori", "Trehus" og byggforskserien.
Hadde jo faktisk et takstmann (som i utgangspunktet kun skulle sette en verditakst på hele hytta) med på befaringen og han påpekte det samme. Byggeleder var enig i fakta da, men når det skal utbedres "forstås" tydeligvis ikke problemet lengre...
Bestille ny takstmann, utbedre feilene selv (altså en annen tømrer) og sende regning på både takstmann og utbedring til entreprenør er det som utkrystalliserer seg som en løsning her tror jeg... Kan jo trekke dette fra garantisummen i banken vil jeg tro...
Poenget er at jeg ønsker ikke å lage noen stor sak ut av dette, men samtidig nekter jeg å godkjenne dårlige løsninger som på et senere tidspunkt kan skape problemer...
Er ikke store hytta, men det blir fort 2-3 dagers jobb å utbedre og dokumentere dette.
hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett.
20 års erfaring.samme bedrift siden 1998.
JM Entreprenør jobber jeg
Møter ikke den helt store forståelsen for mine synspunkter hos byggeleder, som forøvrig ikke kan ha kontrollert arbeidet underveis...
Sluttfaktura er betalt for lenge siden, men i følge kontrakt står 5% (ca 85000) av kontraktsum som sikkerhet.
Hva gjør jeg videre nå? Har forsøkt den konstruktive og "greie" fremgangsmåten, men føler at jeg ikke kommer noen vei...
Tips og råd tas mot med stor takk...
Da får du en korrekt fremgangsmåte. En ting er hva folk her leser seg til, men de kan jo ikke benyttes som noen prosedyre. Det kan en forbrukerkontakt gjøre.
Svaret fra forbrukermyndigheten, blir nok at du sender et brev med en gitt dato for utbedring av påpekte punkt i hh. til overtakelseskontroll. Men den pisken at du (hvis ikke) engasjerer ekstern snekker, og trekker summen fra garantien.
Jeg synes det å ikke felle hele vannbord inn i kledning er en merkelig løsning og mener det kan komme vann inn og ned på enden på den stående listen og det kan da ikke være spesielt bra i lengden.
Er det bare jeg som ikke forstår konstruksjonen?
Sliter litt med å slå i gjennom for mine synspunkter hos byggeleder...
Jeg blir oppgitt av sånt tull som dette... er jo ikke akkurat "rocket science" dette...
Det finnes vel omtalt flere steder hvordan slikt skal gjøres. Jeg har dessverre ikke noen bøker i nærheten, men dette er sikkert omtalt i "Tømrerteori", "Trehus" og byggforskserien.
Bestille ny takstmann, utbedre feilene selv (altså en annen tømrer) og sende regning på både takstmann og utbedring til entreprenør er det som utkrystalliserer seg som en løsning her tror jeg...
Kan jo trekke dette fra garantisummen i banken vil jeg tro...
Poenget er at jeg ønsker ikke å lage noen stor sak ut av dette, men samtidig nekter jeg å godkjenne dårlige løsninger som på et senere tidspunkt kan skape problemer...