10,640
15
1
Zinktakrenne - vedlikehold og varighet
241
1
Jeg skal skifte tak på huset og i samme anledning vurderer jeg å bytte de eksisterende zinktakrennene. Disse har på grunn av snø/is fått sorte striper slik at de ikke er pene lenger
Men min oppfatning er at zinktakrennene er penere enn nye sorte eller hvite ståltakrenner.
Jeg lurer derfor på følgende:
Hvordan man kan pusse opp og lodde lekkende skjøter på eksisterende takrenner?
Hva slags utstyr trenger jeg til dette?
Hva er normal levetid for zinktakrenner?
Hva er ca. prisforskjell på Zink versus ståltakrenner?
Håper det er noen kloke hoder som kan veilede meg litt her
Men min oppfatning er at zinktakrennene er penere enn nye sorte eller hvite ståltakrenner.
Jeg lurer derfor på følgende:
Hvordan man kan pusse opp og lodde lekkende skjøter på eksisterende takrenner?
Hva slags utstyr trenger jeg til dette?
Hva er normal levetid for zinktakrenner?
Hva er ca. prisforskjell på Zink versus ståltakrenner?
Håper det er noen kloke hoder som kan veilede meg litt her

Såvidt jeg har fått med meg så har ikke foreldrene mine vedlikeholdt rennene utover det de snart 25 årene de har eid huset, og rennene var gamle når de overtok huset. Var ei gammel enke som hadde bodd i huset alene i mange tiår så da var vedlikeholdet nær 0 frem til 89.
Vil tro at aluminium vil være et godt alternativ i dag. Såvidt meg bekjent er det relativt solide, varige og montasjevennlige løsninger som finnes til aluminium idag. Den får du vel også i "naturell", om det er den (zink)grå fargen du er ute etter.
Personlig er jeg litt skeptisk til renner med skjøter/ender/etc hvor det benyttes pakning som tetting, så jeg har vært veldig glad i plastmo sine plastrenner, som limes. Ved spaserturer i Bergen sentrum ser jeg at de plastmo-rennene jeg monterte på 80-tallet står seg fint fremdeles
Forøvrig er det skjedd ganske mye på design av krokene. Idag finnes det mye solide, fleksible og pene løsninger, i motsetning til det en fikk tak i for 20-30 år siden.
Bor du i Bergen/omegn er Prefa den perfekte butikk å gå i, for å få gode råd fra fagfolk
Da har jeg sjekket litt på Plastimo tagrende. De har tre forskjellige størrelser:
nr. 10
nr. 11
nr. 12
Hvilken av disse er det som tilsvarer 125mm takrenner som normalt selges i Norge?
Lurer fortsatt på hvordan man best gjenbruker de gamle zinkrennen m.h.t. fjerning av gammel maling og få tilbake en fin finish
En hadde fått juling av takras. Det ble rettet med hammer og trefjøl.
Legg fjøla mot renna og slå på fjøla med hammeren.
Tåler dårlig kulde og is. Naboene mine fikk revet av plasttakrennene da det var god vinter for to år risen. Og så ser de utrolig billige ut.
Sink og alu er OK, de kan stå ubeskyttet i lang tid. Sur nedbør og takstein med syre (skifer) etser hull i sink og alu, men det kan gå lett 30 år før det er hull.
Beste er kobber eller syrefast.
Ligger på 100-120kr pr meter for begge.
Lodder ikke idag. Bruker lim, som er langt bedre. Sterkt og fleksibelt: TEC7
UV lys vil i bryte ned limen, men holder nok i din levetid.
Lodding blir ferdig der og da. Ulempen er at varmen kan lett deformere platene, samt det kan bli for stivt og sprekke.
Lodde aluminium er ikke lett... og aluminium beveger seg mye ved temp. forskjeller.
Nå har jeg lest meg opp litt og funnet at zinktakrenner er relativt rimelig i Danmark, så da kanskje det blir nye zinktakrenner, men gjenbruk er jo det beste.
Ellers så ser det ut til at liming av delene er dagens løsning og mye lettere for en amatør og utføre riktig, man får da heller ikke endring av metallets egenskaper grunnet oppvarming. Produsentene ser ut til å ha lim med egen logo (kanskje Sika eller Locktite), men SikaBond® AT-Metal kan sannsynligvis også brukes.
Når det gjelder holdbarheten av en korrekt limt skjøt så har jeg ingen betenkeligheter med det. En takrenne har jo innen belastning i skjøten om den festes riktig og i en skjøt på ca. 3 cm når ikke lyset frem.
En liten digresjon:
I bilverdenen også er jo liming av bærende karroserideler i aluminium sammen med nagler en akseptert løsning, ref. Lotus Elise.
Nevnte bare hettene pga zinken ;) Det er bare bra hvis det holder å lime rennene, å lodde renner er tidkrevende.