39,391
12
14
Formel på valg av kabeltverrsnitt 12v
130
Skedsmo
5
Er det noen som har en formel for valg av kabeltverrsnitt på 12V?
Cable Sizing & Selection
http://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html
Kalkulator:
DC Power Cable Sizing - Online Calculator
http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html
Har ikke skjønt det med kabeltverrsnitt på bilstereo/generelt stereo på 12v
La oss si at en forsterker yter 1000w og har sikring på 40A. Skal jeg velge tverrsnitt på selve ytelsen på 1000w eller på 40A sikring str?
Jeg får ikke ytelsen til å stemme heller, når den har en smeltesikring på 40A. P = U x I = 12V x 40A = 480w! Kan noen forklare meg dette? Må spørre litt dumt, siden ingen har klart å forklare meg dette.
Er max spenningsfall på 12v 3%?
Når man starter en bil så vill man ha en ladespenning på 13.5 - 14.4V hvordan vill spenningsfall kravet gjelde her? Siden den ikke havner i 12v.
Brukte linken http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html
DC = Likestrøm
Valgte 3% spenningsfall - 12 v - 40A - 4Meter og fikk kabelstrørrelse 25mm2 / 4AWG
La oss si 1000w/83.35A. 3 % spenningsfall - 12v - 83.35A - 4 meter og fikk 50mm2 / 1AWG.
Forsterkeren har ikke plass til en 50mm2 inngang. Og dette er bare 1000W !
Som vedlegg så ser jeg heller ikke hvordan jeg skal velge tverrsnitt med en linjal da tverrsnittet blir så stort at det ikke virker riktig.
Hjelp !
40a * 12v så er du på 480w eller om vi er snille 40a * 14v = 560w.
skal du ha 50mm2 inn i forsterker så kjøper du overgang,da en massiv pinne inn i forsterker og med stor åpning for kabel bak, evt bruker du fordelerblokk og går ned til mindre dimensjon de siste cm. Og skal du ha lyd i bil, ha godt med kondensatorkapasitet.
edit: evt kan du montere ekstra batteri i bagasjen/nærme forsterker
Om jeg velger 2000w forsterker 166.7A
3% - 12v - 166.7A - 4M = 95mm2 / 000AWG
Ser du problemstillingen?
IKKE mange forsterkere som har inngang på 50mm2 ! og ALDRI 95mm2 kanskje max 35mm2 på de største. Men utrenging blir riktig.
Forklar meg hvorfor ikke inngangen er større når tverrsnittet viser såppas ved utregning
Tillegs spm:
hvorfor skal vi sikre kabel fra batteri til forsterker på vern 200A og kabel på eks 50mm2 tverrsnitt. Vi snakker kun om kortslutning og ikke om CCA her. Hvorfor ? Om eks forsterker er maks 50A sikring hvorfor holder det ikke med en på 80A på inntaks kabel til forsterker?
hvis forsterkern din begynner å ta sikringer som er anpasset strømforbruket så har du feil på forsterkeren, sånn som forsterkern jeg linket til står det anbefalt 300A på. den monteres da så nærme forsterker som mulig. samtidig må du sikre i motorrom så nærme batteriet som mulig.
ekstern sikring ved forsterker er jo da for beskyttelse om det skulle oppstå en feil på forsterker som fører til unormalt høyt strømtrekk.
sikring ved batteri er da for å sikre mot at batteriet ditt går i lufta ved eventuell kortsluttning av kabel fra motorrom til sikring ved fosterker
Velger 135A
3% - 12v - 135A - 4M = 70mm2 / 00AWG
På vedlegget som jeg fant fra en stereo forsterker så blir kabel tverrsnitt på 50mm2.
Hvilken formel bruker de? For det jeg har funnet ut så er ca max speningsfall på 12V 2-3% og med beregning fra vedlegget så ligger de på 5% Hva er egentlig riktig? Max "krav"
Velge vern er jo ganske greit 135 x 12 = 1620w - 1620w / 12v = 135A sikring. - Nærmeste lett tilgjengelige kjøp av ANL sikring er 150A
Igjen hva måler man egentlig med på en forsterker? Oppgitt total effekt? Eller sikrings størrelse?
Da jeg drev med bilstereo så bytta man ofte spenningsregulatoren på dynamoen for å få litt ekstra speninng.
oppgitt effekt er i mange tilfeller bare tull, så om forsterkeren har innebygd sikring(er) ville jeg sett på de, har den ekstern sikring, ville jeg sette på hva produsent mener det skal sikres med.
Hvis du skal bruke forsterkeren du henviste til tidligere med 40A sikring så holder 25mm2 lenge