#31
 7,685     Bærum     0
Prisene du har fått er ikke direkte ublu iforhold til andre, så her tror jeg du har en veldig tynn sak.


Hele poenget var jo at han skulle får gunstig pris på materiellet. Da holder ikke argumentet at prisen ikke er ublu i forhold til vanlig pris. En ting er i alle fall sikkert. Dette er useriøs oppførsel av elektrofirmaet. Det de har tjent på dette "trikset" kan de fort miste i form av dårlig omtale f.eks. her.

   #32
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Ja det er en ugrei måte å selge på. TS burde ha sjekket hva det FAKTISK skulle betale, før de signerte kontrakt.

Jeg dreit meg ut på samme sak engang. Fikk avtale med Monter AS med "kjempegode" rabatter. Hentet ut et lass med tømmer UTEN å sjekke pris. Fikk regningen og det viste seg at 2"4" C24 Moelven gikk for latterlige 31 kroner meteren. Ble rimelig forbanna siden nabobedriften selger til 16 kr meteren for samme produkt, så ba faktisk Monter AS dra dit solen aldri skinner. (Handler hos konkurrenten nå  ;D )

Men elektrofirmaet kan enkelt hoste opp reele grossistpriser og ha sitt på det tørre. Det er fakta og derfor tror jeg TS har en tynn sak, like tynn som et hårstrå i suppen.


Når det gjelder samsvarsærklæring, så bør TS gå på ryggen til elektrofirmaet. TS kan også ringe til det lokale eltilsyn og klage. Da vil eltilsynet ta kontakt med elektrofirmaet og pushe litt. Enkelte elektrikerfirma blir overvåket med haukeblikk fra eltilsynet..... for enkelte roter veldig.
   #33
 21,481     Enebolig     0
Det er nettopp det jeg også mener. Kunden har plikt til å oppsøke priser, og det bør selvsagt være skriftlig.

Men at markedsføringen er kjip, det er nok alle enige om.
  (trådstarter)
   #34
 82     0
Til info - Vi har deperat prøvd å innhente disse grossit listepris fra OTRA som var leverandøren til BDM elektro men du kan prøve selv - tom adm. direktør sa at de ikke har noen listepriser til sluttbrukere.


Hvordan kan du da "bli kjent" med disse priser når de ikke eksisterer, er ikke finnbar eller oppgis ved forespørsel?

Nå har jeg fått tak i en advokat så skal vi i møte for å vurdere saken. Vi har vært flinke i fremgansgmåte, bevissamling og saksbehandling under prosessen så kanskje det er håp i havet.

KJører paralelt mail korrespondanse med Forbrukerrådet.

Ringer nå til Elverket for å høre hva kan de gjøre for at vi skal få BDM elektro til å utstedet en samsvarserklæring vi har krav på. Penger skal de ha men lovpålagte plikter skal de ikke følge!

Synd at vi er ferdig med prosessen ellers kunne dette være en saftig sak til Bygg og bedrag.

Er det noen som ønsker å fremme sin erfaring (må være flere klagere til Forbrukerrådet slik at ombudet skal ta opp saken av generell grunnlag) - ta kontakt!

Kom gjerne med flere kommentarer og anbefalinger - vi leser dem stadig og vil besvare hvor det trengs.
   #35
 10,486     Akershus     0
242,- for et vanlig elkostikk!?

Det samme som dette?

http://www.elektroimportoren.no/?Article=1510727&Event=showwindow

85,88- hos elektroimportøren. Da har de allerede tjent godt med penger på den, så elektrikeren får den garantert vesentlig billigere enn det der igjen.
Signatur
  (trådstarter)
   #36
 82     0
Yepp, samme artikell fra Elko.

Du kan se på oversikten jeg har vedlagt i første innlegget. Noen av prisene (antatt at de har noen lunde samme innkjøpspris som andre elektrikeren) har en påslag på over 800% de "billigste er med 200% påslag over innkjøp.

De tjener over 50 000.- kun fordi de reselger koblingsbokser, rør og lednigner og dette er kun PÅ halve installasjonen til huset.

Når det gjelder diskusjonen om timepris eller fast tilbud, så forklarte BDM elektro at elektroinstalatøren var så kjap at det skulle være mer rettferdig pris for oss å ta det på timer. En annen sak er at denne kjappe installatøren var synsikt glad i prate på telefon i arbeidstida og hadde flere faste KAffe  kopper i løpet av dagen...

Men , men vår hensikt er å skape debat rundt denne bransje praksis med grossistens priser og tlgjegeligheten for disse for oss som forbrukere. begynner å lure om OTRA har en ordentlig dokumentasjon at disse listepriser tilsvarer ca. nivå markedspriser...etter så mange sammenligninger og hvordan stiller de opp om spørsmålet at deres listepriser som de ikke oppgir selv til sluttkunder innlemes i individuelle avtaler til sluttkunder...

Noen fra OTRA her?
   #37
 429     0
Du har vel snakket med advokat allerede. Men her ville jeg sjekket opp en del priser der det er tilgjengelig, f.eks. fra Elektroimportøren.no, Elhandel.no osv. og satt dette opp mot disse "grossistprisene". Dette er utvilsomt noe de spekulerte på da de ga tilbud.

Så ville jeg sendt saken til Forbrukerrådet. Det koster ingenting, og de har eksperter på området som gir en ikke-bindende, men veiledende løsning. Da får du en nøytral uttalelse fra deres advokater. Vinner du frem, kan du ta saken videre til Forbrukertvistutvalget - da er det meget mulig de kommer til samme konklusjon, og de kan avgi dom.

   #38
 7,685     Bærum     0

Det er nettopp det jeg også mener. Kunden har plikt til å oppsøke priser, og det bør selvsagt være skriftlig.

Men at markedsføringen er kjip, det er nok alle enige om.
Her har kunden fått oppgitt timepris og at materiell leveres til grossistpris. Det mener jeg er undersøkelse godt nok. Man kan selvfølgelig velge fastpris fra flere da det er mye lettere å sammenligne. Det betyr imidlertid ikke at det er fritt frem for firmaer å føre folk bak lyset hvis de ønsker timepris.
   #39
 570     Norge     0
Det man eventuelt kan ta BDM elektro på her, er at kunden er tilbudt "gode priser", mens han i realiteten har betalt full pris.  Firmaet må kunne dokumentere at de ved andre normale oppdrag (ikke service) bruker en (enda) høyere pris på materiellet.  Hvis de ikke kan det, tror jeg dette kommer inn under villedende markedsføring, der firmaet har brukt et uttrykk overfor kunden (grossistpris) som ikke er entydig.

Stå på!