#42
 21,481     Enebolig     0


Det er nettopp det jeg også mener. Kunden har plikt til å oppsøke priser, og det bør selvsagt være skriftlig.

Men at markedsføringen er kjip, det er nok alle enige om.
Her har kunden fått oppgitt timepris og at materiell leveres til grossistpris. Det mener jeg er undersøkelse godt nok. Man kan selvfølgelig velge fastpris fra flere da det er mye lettere å sammenligne. Det betyr imidlertid ikke at det er fritt frem for firmaer å føre folk bak lyset hvis de ønsker timepris.



Dette avhenger veldig av hva som står i avtalen. Og det vet vi lite om, hvertfall konkret.

Jeg mener at dersom firmaet kan fremlegge at grossistpris ( listerpris eller hva man nå vil kalle det) er anbefalt pris ut til kunde, så har man en dårlig sak. Kunden skulle undersøkt hva grossistpris er, og den naturlige veien vil da være å spørre firmaet.


Jeg er enig i at man i dette tilfellet kan ha lurt kunden, kanskje man da kan øyne et håp om villedende markedsføring.  Selv om vi ennå ikke vet noe om sluttsummen, og like lite om hva som KONKRET står i kontrakten. Det er der juristene vil legge tyngden. En advokat vil nok sluke saken uansett.
   #43
 21,481     Enebolig     0

242,- for et vanlig elkostikk!?

Det samme som dette?

http://www.elektroimportoren.no/?Article=1510727&Event=showwindow

85,88- hos elektroimportøren. Da har de allerede tjent godt med penger på den, så elektrikeren får den garantert vesentlig billigere enn det der igjen.




Dette er helt standard pris på servicejobber som går på timer. Den kommer med kjøring, garanti, sluttkontroll og lovlige papirer.

Det som er uvanlig her er et helt hus på timespris. Det kan jeg aldri tro at lønner seg. Anbudsjobber på nye boliger er priset svært lavt, ofte så lavt at man ikke tjener noe hvis ikke det dukker opp ekstraarbeid.
   #44
 7,685     Bærum     0
Dette avhenger veldig av hva som står i avtalen. Og det vet vi lite om, hvertfall konkret.

Jeg mener at dersom firmaet kan fremlegge at grossistpris ( listerpris eller hva man nå vil kalle det) er anbefalt pris ut til kunde, så har man en dårlig sak. Kunden skulle undersøkt hva grossistpris er, og den naturlige veien vil da være å spørre firmaet.


Problemet er jo at kunden ikke har mulighet til å finne ut hva grossistpris er. Han fikk dessuten beskjed om noe høyere timepris mot at materiell skulle leveres til grossistpris. Hvis grossistpris = anbefalt utpris er han jo lurt.
   #45
 21,481     Enebolig     0
Ja det er det jeg mener. Dersom grossistpris er anbefalt pris ut, så er kunden lurt i dette tilfellet. MEN, kunden skulle spurt firmaet om hva grossistpris er.

Jeg er helt enig i at kunden er lurt, men jeg stiller meg tvilende til at man kommer noen vei med dette DERSOM det står skriftlig i kontrakten at materiell leveres til grossistpris OG firmaet kan dokumentere at grossistpris er anbefalt pris ut til kunde.

Grunnen til at jeg tviler på at man kommer noen vei (hvis det overnevnte er tilfellet) er at kunden burde spurt firmaet om hva grossistpris er.

Men mulig man kan komme inn under villedende markedsføring ettersom denne jobben sannsynligvis ble betydelig dyrere enn en fastprisjobb. Men også dette vet vi lite om ennå. Er forskjellen vesentlig, så øker sjansene.
   #46
 940     0
Kan hun kjøpe varer på elby f.eks & leverer dem tilbake til firmaet.
Signatur
   #47
 3,210     Vestlandet     0
Litt på siden. Men kanskje noen av elektrikerne på forumet kan svare på dette... Er det ikke litt urimelig at elektrikere m.fl skal ha så mye påslag for å selge materiellet videre til kunde. I min (tanke)-verden betaler man elektrikeren timepris for jobben, og så burde materiellet hatt veldig lite påslag.

   #48
 369     I et hus     0

Ja det er det jeg mener. Dersom grossistpris er anbefalt pris ut, så er kunden lurt i dette tilfellet. MEN, kunden skulle spurt firmaet om hva grossistpris er.


Grossistpris er grossistpris og kan da ikke variere såå mye.... Skal da uansett ligge under clasern og el-importøren m.fl. Kunden kan ikke spør om grossistpris på hver enkelt del som stikk-kabler-brytere-spotter og sikringer og alt dette innebærer.
Når du får tilbud om grossistpris, forventer man altså en pris i sjiktet rundt disse leverandørene i alle fall....
   #49
 21,481     Enebolig     0
De kunne bedt om et overslag eller i det minste spurt om enkelte detaljer. Kunden plikter å sjekke.

Som sagt, jeg betviler ikke at kunden er lurt. Men rettssystemet er ikke alltid rettferdig. Dog er jeg bare en kaffedrikkende elektriker og ikke jurist  :D

Jeg utelukker ikke at dette kan komme inn under villedende markedsføring, men det avhenger veldig av hvilke ord som står i kontrakten. En advokat vil selvfølgelig ha bedre svar enn hva vi uttaler her på forumet.
   #50
 21,481     Enebolig     0

Litt på siden. Men kanskje noen av elektrikerne på forumet kan svare på dette... Er det ikke litt urimelig at elektrikere m.fl skal ha så mye påslag for å selge materiellet videre til kunde. I min (tanke)-verden betaler man elektrikeren timepris for jobben, og så burde materiellet hatt veldig lite påslag.


Her, lesestoff til helgen  Wink http://www.byggebolig.no/index.php?topic=21738.0

Ren timespris tjener firmaer nada på, men mange mener at timesprisen bør opp og prisen på materiell ned. Men hold det til tråden i linken, det er utdiskutert i de fleste el tråder.