#124
 90     Nord-Østlandet     0

Grossistenes veiledende listepris er jo ikke hemmelige...de får man ved henvendelse.

Det er rabattene som er "hemmelige"
   #125
 10,486     Akershus     0


Sånn var det jo i stor grad for en del år siden, før Sharif kom og det virkelig ble presset priser på dekk.
Er Sharif så billig? Jeg har alltid fått dekk rimeligere andre steder.


Fordi de andre kommer etter, og Sharifen nå er blitt så stor at han har skrudd opp prisene litt. Jeg har også stort sett fått dekk billigere andre steder de siste par årene.
Signatur
  (trådstarter)
   #126
 82     0


AVTALEN har ordlyden; "Grossistens gjeldende listepris + MVA"

...altså ikke grossistpris, men Grossistens listepris.


OBS!
Jeg er helt enig i at dette er "ran", men TS har akseptert "ranet" ved å godta prisen.

DET ER IKKE ULOVLIG Å SELGE PRODUKTER OG TJENESTER SVINEDYRT I NORGE!



Ja KuGutten, vi svarte ja til grossistens gjeldende listepris, men jeg begynner å lure skal vi regne prisene etter Elektroimportøren og ikke etter OTRA sine priser. Vi har jo ikke presisert i avtalen hvilken Grossist vi snakker om da kan vi i utgangspunktet nekte å betale grossisten OTRA men kreve å betale etter prisene tll Elektroimportøren.

   #127
 7,686     Bærum     0
Ved befaring avtalte vi at vi skulle få gode priser, grossist priser som vi ellers ikke kunne få andre steder mot at timeprisen på arbidskraft blir noe høyere.

Dagen etter kome det en mail med påstanden om pris:
Hvis man legger første setning til grunn er det vel liten tvil om forventningen installatøren skapte. At han i mailen viser til grossistens gjeldende listepris + MVA mener jeg ikke er nok for at han skal ha sitt på det tørre. Man kan ikke forvente at en forbruker skal vite at gjeldende grossistprisliste er noe helt annet enn reelle grossistpriser. Man kan heller ikke forvente at forbruker ikke skal ta installatørens ord for god fisk.

Trådstarter har vel flere ganger skrevet at han ikke fikk vite grossistprisene.

   #128
 765     Østfold     0

Ved befaring avtalte vi at vi skulle få gode priser, grossist priser som vi ellers ikke kunne få andre steder mot at timeprisen på arbidskraft blir noe høyere.

Dagen etter kome det en mail med påstanden om pris:
Hvis man legger første setning til grunn er det vel liten tvil om forventningen installatøren skapte. At han i mailen viser til grossistens gjeldende listepris + MVA mener jeg ikke er nok for at han skal ha sitt på det tørre. Man kan ikke forvente at en forbruker skal vite at gjeldende grossistprisliste er noe helt annet enn reelle grossistpriser. Man kan heller ikke forvente at forbruker ikke skal ta installatørens ord for god fisk.

Trådstarter har vel flere ganger skrevet at han ikke fikk vite grossistprisene.


Hva som ble sagt kan jo sikkert diskuteres til verdens ende, det gjeldende må være det som skrives og aksepteres i den skriftlige oppsummeringen.

Hvis prisen var så viktig ville det naturlige vært å vente på et tilbud. Ikke akseptere noe man ikke forstår innholdet av.

Alle skjønner at situasjonen ikke er hyggelig, og det er heller ikke følelsen av å føle seg lurt. Men, som forbruker har man også et ansvar for å unngå at sike situasjoner oppstår. Det er tross alt stor egeninteresse i det...
Signatur
  (trådstarter)
   #129
 82     0
Til Torango:

Kan love deg at vi har virkelig prøvd å få tak i en katalog eller link til disse priser fra OTRA. Ring dem i morgen og spør om hvor du kan få listeprisene - de enten svarer at de ikke har listepriser eller at de er ikke til sluttkunde.

BDM elektro sa at de skulle komme med katalog men noen form for priseksempel kom aldri. Derimot kom regningen nokså mye fortere enn forventet. Vi hadde ikke avtalt fortløpende betaling, men de sendte regning før jobben var halveis gjort. De godkjente ikke bankgaranti fra norsk bank, kalte det fro "urbukelig" og krevde etterpå pant i huset vårt på summen av 260 000.- Jmf. Bustadsopføringsloven så kan  de ikke kreve betaling for oppdraget er ferdigstilt. Når vi sa at det vil ta lang tid å få tinglyst pant i huset, så frosvant de fra byggeplassen og kom aldri tilbake. Bare sendte regninger og advokaten sin på oss.

Jeg har selv gråtet over telefon og bedt om at de skal komme å fullføre  installasjonen slik at vi får strøm i huset (har to sma barn) men det var ikke snakk før vi hadde betalt regningen (denne med 50000.- mer i materiellpris som vi bestride)
  (trådstarter)
   #130
 82     0


Alle skjønner at situasjonen ikke er hyggelig, og det er heller ikke følelsen av å føle seg lurt. Men, som forbruker har man også et ansvar for å unngå at sike situasjoner oppstår. Det er tross alt stor egeninteresse i det...


Lett å si det slik men i en avtale skal det gjelde også det som er sagt muntlig. I tillegg var vi i en veldig presset situasjon og slt skjedde fort.
Kan du svare meg på spørsmålet: Hvordan jeg som forbruker kan skaffe meg oversikt over prisene som BDM elektro har "solgt" til meg når disse "eksisterer" ikke for meg, disse har jeg selv ingen makt til å forhandle eller påvirke. BDM elektro har også plikt til å utlevere disse priser ellers er dette "villedende" markedsføring som inkludere hvordan en vare prises. Snak om at jeg fikk også tips om loven om pristiltak, takket være bloggere her.