#131
 765     Østfold     0



Alle skjønner at situasjonen ikke er hyggelig, og det er heller ikke følelsen av å føle seg lurt. Men, som forbruker har man også et ansvar for å unngå at sike situasjoner oppstår. Det er tross alt stor egeninteresse i det...


Lett å si det slik men i en avtale skal det gjelde også det som er sagt muntlig. I tillegg var vi i en veldig presset situasjon og slt skjedde fort.
Kan du svare meg på spørsmålet: Hvordan jeg som forbruker kan skaffe meg oversikt over prisene som BDM elektro har "solgt" til meg når disse "eksisterer" ikke for meg, disse har jeg selv ingen makt til å forhandle eller påvirke. BDM elektro har også plikt til å utlevere disse priser ellers er dette "villedende" markedsføring som inkludere hvordan en vare prises. Snak om at jeg fikk også tips om loven om pristiltak, takket være bloggere her.


Klart det muntlige skal gjelde, men når dere skriftlig bekrefter avtalen via e-post vil jo enhver instans anta at den er lik den muntlige - altså i deres misfavør.
Hvordan du skal få tak i disse prisene? De står på fakturaen fra BDM elektro. Det er ganske tvilsomt at BDM elektro har fakturert en annen pris enn den dere har takket ja til med den avansen...

Som jeg sier; hvorfor sjekket dere ikke prisene før de startet arbeidet? At dere ikke fikk dem er for tynt. Dere burde ikke latt dem starte før prisene var på bordet. Særlig når det i etterkant viser seg at disse prisene var av betydning for dere.

Hvis dere var 110% opptatt av byggeprossesen, hvorfor var ikke da elektrikerleveransen under stålkontroll? Den er jo en veldig viktig del av byggingen.
Signatur

   #132
 7,686     Bærum     0

Til Torango:

Kan love deg at vi har virkelig prøvd å få tak i en katalog eller link til disse priser fra OTRA. Ring dem i morgen og spør om hvor du kan få listeprisene - de enten svarer at de ikke har listepriser eller at de er ikke til sluttkunde.

BDM elektro sa at de skulle komme med katalog men noen form for priseksempel kom aldri. Derimot kom regningen nokså mye fortere enn forventet. Vi hadde ikke avtalt fortløpende betaling, men de sendte regning før jobben var halveis gjort. De godkjente ikke bankgaranti fra norsk bank, kalte det fro "urbukelig" og krevde etterpå pant i huset vårt på summen av 260 000.- Jmf. Bustadsopføringsloven så kan  de ikke kreve betaling for oppdraget er ferdigstilt. Når vi sa at det vil ta lang tid å få tinglyst pant i huset, så frosvant de fra byggeplassen og kom aldri tilbake. Bare sendte regninger og advokaten sin på oss.

Jeg har selv gråtet over telefon og bedt om at de skal komme å fullføre  installasjonen slik at vi får strøm i huset (har to sma barn) men det var ikke snakk før vi hadde betalt regningen (denne med 50000.- mer i materiellpris som vi bestride)
Har stor medfølelse med deg. Håper dette løser seg uten rettssak. Det blir kostbart for begge parter. Det spørs om de er i en dårlig økonomisk situasjon siden de oppfører seg som de gjør. Hvor mye har du betalt?
   #133
 22,342     Akershus     0

Bustadsopføringsloven så kan  de ikke kreve betaling for oppdraget er ferdigstilt.

Jeg har selv gråtet over telefon og bedt om at de skal komme å fullføre  installasjonen slik at vi får strøm i huset (har to sma barn) men det var ikke snakk før vi hadde betalt regningen (denne med 50000.- mer i materiellpris som vi bestride)
Hvis loven sier at at betalingen ikke forfaller før oppdraget er ferdig er det vel dere som har rett til erstatning.

Det er egentlig veldig vanskelig å komme med noen konkrete råd uten å ha mere informasjon om saken.

Har du en skriftlig avtale?
  (trådstarter)
   #134
 82     0
Vi har en mail som var om prisen og oppstartsdato, som vi bekreftet. Vi hadde fryktelig dårlig tid. Forrige elektriker klarte å jobe i 2 dager da vi oppdaget at han hadde laget mange hull i fuktsperra så vi måtte skifte ut alt. Så installerte han koblingsboks i downlightsboks... Vi sa han opp før han gjorde mye og måtte finne en ny elektriker å starte på nytt. Huset er elementhus og oppbyggingen tok 2 uker. Vi hadde ingen tid og koordinerte alt selv. Vi var glad å finne en elektriker som var flink og kunne starte omgående, men vi var langt ifra villig til å betale 242.- for en kontakt hvis vi viste at det skulle koste det på det tidspunktet.
Vi har ikke noe kontrakt, VI STOLTE PÅ EN NORSK ELEKTRIKER at vi skulle få veldig gode priser på materiell og med litt høyre sats for time og timebetalt (siden elektrikeren var veldig flink) så skulle dette lønne seg veldig for oss...
Vi betalte materiellpriser etter gjengspris og alt av timearbeid 100%. Vi trakk 1% dagmulkt for de dagene vi måtte vente på svar fra BDM elektro og vi måtte bo uten strøm i hus. De fikk en rettferdig betaling for halve jobben de utførte. Om vi skulle bestille denne jobben gjennom en annen elektriker med 30% påslag og 675 pr time så skulle de koste det samme som vi betalte til BDM elektro. Vi trodde de skulle være fornøyd med det men så er vi her - foran rettsak...
   #135
 21,481     Enebolig     0
Den første elektrikeren høres ut som en øst europeer som har smuglet til seg papirer.

Dessverre hjelper det absolutt ingenting at dere valgte å stole på et norsk firma. Folk må lære seg at Norge ikke lenger er et land der man kan gå fra nøkkelen i døra. Se på Bygg og Bedrag, som regel er det øst europeere som gjør slett håndverk (hvis man i det hele tatt kan kalle det for håndverk) men sjefen er ofte en nordmann.


Jeg er spent på hvordan det går i denne saken.
   #136
 97     Vestlandet     0
En ting burde være obligatorisk eller et krav på slike forum som dette:

Skal man kritisere eller komme med en negativ omtale om noen/et firma/eller lignende, skal man opptre med sitt fulle egentlige navn.

Det er nok svært få - om ikke ingen - firmaer eller håndverkere som selger varer til innkjøpspris eller under dette.
Enhver butikk driver nettopp....butikk.

Man kan heller ikke forvente at et forum som dette er førstevalg/eller den rette instans å få et godt svar på et vanskelig spørsmål.

Satt på spissen: Det er vel ikke lenge til før man kan stille en diagnose på en selv på internett før man går til en lege.

   #137
 21,481     Enebolig     0
Man får diagnose på nett hvis man vil det.

Jeg er enig i at man bør ha regler når navn og firmaer nevnes, mulig det står noe i reglementet om det.

   #138
 22,342     Akershus     0

Jeg er enig i at man bør ha regler når navn og firmaer nevnes
Whirlpool og Biltema er knall og har bare bra produkter. ;D

Nå har jeg gjort opp for alle mine synder.

En sak er å si noe om et firma, det er noe annet å si noe om en person. Da skal du ihvertfall ha meget godt belegg for å henge ut vedkommende. Det kan diskuteres om man i såfall trenger å gå ut med sitt eget navn. Den som blir omtalt her vet hvem som føler seg tråkket på.
   #139
 7,686     Bærum     0

Den første elektrikeren høres ut som en øst europeer som har smuglet til seg papirer.

Dessverre hjelper det absolutt ingenting at dere valgte å stole på et norsk firma. Folk må lære seg at Norge ikke lenger er et land der man kan gå fra nøkkelen i døra. Se på Bygg og Bedrag, som regel er det øst europeere som gjør slett håndverk (hvis man i det hele tatt kan kalle det for håndverk) men sjefen er ofte en nordmann.


Jeg er spent på hvordan det går i denne saken.
Så fint sOPp at du fikk frem hva du mener om østeuropeere også i denne tråden. At du fremdeles klandrer østeuropeere for det norske idioter gjør på Bygg og Bedrag er jo ganske fornøyelig. Enig i at østeuropeere har gjort mye galt som "håndverkere", men du trenger ikke bruke enhver anledning til å blåse ut. Forøvrig har daglig leder et svært norskklingende navn.
Siste redigering: Monday, November 29, 2010 9:42:05 AM av Torango
   #140
 5,726     0

En sak er å si noe om et firma, det er noe annet å si noe om en person. Da skal du ihvertfall ha meget godt belegg for å henge ut vedkommende. Det kan diskuteres om man i såfall trenger å gå ut med sitt eget navn. Den som blir omtalt her vet hvem som føler seg tråkket på.

Daglig leder representerer firmaet, og står delvis ansvarlig for alt firmaet foretar seg, så ein del må ein daglig leder tåle. Å skyte på folk lenger nede i systemet er verre, da disse som reglel forvalter dårlige & uklare kontakter/avtaler og ledelsens sine "tilfeldige" beslutninger.