(trådstarter)
   #162
 82     0
Hei, kan dere la være... ???
Det spiller ingen rolle hvilke najsonalitet en elektriker skal ha, MEN de fleste øst-europeere må få godkjent utdanning og praksis for å få lov til å installere i Norge. Det eneste grunn til at vi har hatt kun norske elektrikere er at det finnes kun norske elektrikere i området, ihvertfall det vi har sett på nettet. HUset selv er utenlandsk men vi er veldig godt fornøyd med det og vi traff ikke noe tull noen veier under prosessen.
   #163
 7,686     Bærum     0

Det vi ønsket, hørte, tenkte på og snakket om var "gode grossist priser". Vi hadde ikke noen forutsetning å tro at BDM elektro mente disse listepriser som overstiger langt normal markedspris. Jeg skjønner at du vil få meg til å godkjenne at vi ha akseptert selv disse prisene, men faktum er at vi fikk helt annet forestilling om hva vi inngår avtale om. På dette tidspunktet ante vi ikke at det er så stor prisforskjell på grossist og listepris til grossist og når selger oppfattet at vi ikke hadde kunnskap om det så klarte de å lure oss. Vi er de første sikkert ikke de siste. Det som er synd at hvis dette er massepraksis i denne bransjen så tar det ikke lang tid før forbrukerne krever opprydning, akkurat som eiendomsmeglere, inkassofolk osv. Lurer på hvordan slike mennesker sover om natta...Det kan ikke kalles for sunn business eller levestil å holde på med slik.
Det som er kjernen i saken er vel om installatøren skapte en forventning hos dere som han ikke innfridde og som dere ikke hadde praktisk mulighet til å sjekke. Slik jeg ser saken har du noen gode poenger, men som andre skriver kan det være vanskelig å dokumentere munlige avtaler. Antar dere kan ta dette mer i detalj med advokaten. Det beste er nok likevel å prøve å komme til en minnerlig ordning. En rettsak om så små beløp vil vanligvis ikke være særlig lønnsomt. Forliksrådet vil jeg tro er første instans, men resultatet der er vanskelig å forutse. Kontakt leverandøren og si du har kontaktet advokat, men er interessert i komme til en løsning som ikke koster dere mye penger og tid.
   #164
 21,481     Enebolig     0

Jeg registrerer at du går til personangrep når du slipper opp for argumenter. Selvfølgelig kan du skrive hva du vil, men da må du også akseptere motargumenter. At du ikke evner å se hva du selv skriver får være ditt problem.


Gud bedre, nok en gang legger kverrulantene personangrep til grunn. Jeg sier ikke mer enn det vanlige jeg svarer i slike tilfeller; Jeg registrerer at andre her på forumet legger merke til det samme som meg.
  (trådstarter)
   #165
 82     0
Vi tapte i Forliksrådet, men de var ikke villig til å høre på oss i det hele tatt. Advokat begynte å bable at dett var "en liten elektriker" og at de hadde gjort en liten jobb...
Forliksrådet tok som utgangspunkt en avtale er en avtale og så på stans i oppdraget pga manglende betaling utfra Håndverkertjenesteloven, som i det tilfelle er feilanvending. BDM elektro tilbyr 10% avslag, men dette er latterlig. De hadde ingen rett til betaling midt i oppdraget for å kutte alt og ikke vise seg selv om vi har prøvd flere ganger å få ham til å møte oss. T.o.m. i Forliksrådet sendte han den ansatte som først lurte oss. Daglig leder selv kom ikke...Red, svak, likegyldig???
   #166
 765     Østfold     0
Nå er jo saken at dere har aksepert en avale dere ikke har forstått innholdet av, nettopp slik Forliksrådet også mener. Det normale da vil være å innrømme feilen, oppfylle sin del av avtalen og så ta lærdom av det. Det er menneskelig å feile og det begått langt dyrere feil enn dette.
Å få andre til å betale for egne dumheter er ikke særlig ansvarlig.

Ved å tilby 10% fremstår BDM langt mindre latterlig enn den andre parten (dere) i mine øyne.

Forstår man det riktig at dere ikke engang har betalt fakturaen? Bare deler av den?
Signatur
   #167
 752     0

Forliksrådet tok som utgangspunkt en avtale er en avtale (..)


Ja, og slik må det nesten være. Utifra det du sier, synes jeg nesten det er urimelig hvordan du fremstiller motparten. Jeg skjønner at du og din familie opplever stor frustrasjon, men dere har gjort en dyrekjøpt erfaring. Les avtaler nøye - forstå innholdet. Ring til en annen elektriker om du er usikker. Jeg gjentar min anbefaling - prøv å forhandle med motparten. 10% høres kanskje "latterlig" ut, men hva med 20%, eller 30?

Utifra dine beskrivelser har du ikke en sterk sak. Da fremstår noen av dine argumenter som uheldige.

Du har forresten ikke svart på noen av mine spørsmål til deg. Dersom du ikke kan dokumentere dine påstander og istedet vil bruke dette forumet til å vinne sympati på bekostning av din motpart, kan det virke mot sin hensikt. Dersom din motpart leser hva du skriver kan tilbudet om avslag bli kontant avvist, og muligheten til å vinne en rettsak synes temmelig svak dersom du ikke kan dokumentere dine påstander.

   #168
 21,481     Enebolig     0
Hvis de tilbyr 10% avslag, så er det ca det jeg forventet. Men daglig leder burde stilt opp i forliksrådet synes jeg, evt saksbehandleren.
   #170
 752     0

Hva er dine spørsmål igjen?


Ved befaring avtalte vi at vi skulle få gode priser, grossist priser som vi ellers ikke kunne få andre steder mot at timeprisen på arbidskraft blir noe høyere.

Hvem inngikk du denne avtalen med? Daglig leder eller en av de ansatte?

Fikk du dette skriftlig?

Hvis det var muntlig, kan du få BDM elektro til å bekrefte dette? Eller nekter de for å ha sagt dette?

Dersom de bekrefter at de sa dette, tror jeg du kan få et betydelig avslag i prisen.