(trådstarter)
   #291
 82     0
Kan du spøre din venn hvorfor stiller han ikke til en prat med oss? Er det vanskelig at vi kan snakke sammen som vi har bedt ham flere ganger om?

Han vet veldig godt at de prisene vi snakket om med hans ansatte var rene grossistpriser og derfor gikk vi til avtale om timepris og ikke fastpris som vi ba om på forhånd.

Spør gjerne også hva var problemet med bankgarantien på 160 000 slik at han avsluttet oppdraget pga manglende betaling?

Les gjerne svar nedenfor:


Snakker denne missfornøyde kunden sant ?? det får vi vel kansje aldri vite.


Ja, jeg snakker helt sant, har heller ikke overdrevet med saken. Jo, deltagerne her vil vite, men litt senere pga saken. Vi publiserer gjerne alt av skriftlg materiell vi har (mail og korrespondanse) på tråden dersom daglig leder godkjenner det.

Det viser seg at det også har vert en installatør til inne før BDM Elektro as ??????? hvor ble disse av ?


Ja, det var en installatør som jobbet i to-tre dager før BDM men disse startet å installere koblingsbokser i taket (gammel standard), tok hull i hele fuktsperra på taket ved å bruke vanlige downlights bokser istedenfor difusjonssperret. Vi satte som krav til å stille opp med mer erfarne elektriker, noe som de ikke kunne imøtekomme på det tidspunktet og derfor avsluttet de selv oppdraget.

Hvorfor gjorde ikke disse seg ferdige. ?


De valgte å avslutte selv oppdraget samt avinstallerte selv sine downlights bokser og rør.


Fikk disse oppgjør for sine arbeider.?

Disse fikk betalt sin regning for den jobben de hadde utført.


Hva satt BDM egentlig igjen med på bunnlinjen tro ?


Det er jeg ikke interessert i å vite eller tro, de spør meg heller ikke hvor mye dyrere ble for meg å hente en ny elektriker for å avslutte oppdraget deres.

Bør saksbehandleren ha dårlig sammvittighet ?

HVilken saksbehandler du snakker om?

Bør montøren som ringte å røyka 1,5 time pr dag trekkes i lønn ( Dersom sant JA )


Jeg har ingen steder skrevet at han røyk, han var ikke røyker. MEN det var folk på byggeplassen som kom til oss og sa at han hadde mange pauser med kaffe og mobilsamtaler. Det hadde vi også observert. Montøren var grei selv om 1 time pr dag mobilsamtaler av 675.- Vi ba om en spesifisert arbeidstimeliste (arbeid  fra-til) som vi aldri fikk. De krevde at vi skulle betale arbeidstid for dem for at de skal fremvise denne arbeidstimelista.


Bør han slutte å røyke ?


Han røyker ikke Smile


Tjener virkelig elektrobransjen så vannvittig bra ?


I dette tilfelle så har jeg offentliggjort prisene til BDM og en annen elektirker. Etter de kommentarene som kom inn i tråden så er disse priser omtalt som "stive", "Blodpriser", "ran". HVor mye tjener bransjen kan jeg ikke uttale meg om, men at jeg er blitt fortalt en ting ved befaring og må betale helt annet nivå pris kan jeg gjerne ta diskusjon om.

Hvilken erfaring fra tidligere har dette paret som er så misfornøyde med husbygging ?


Det er ikke så relevant. Erfarne husbyggere kan også bli lurt så lenge det finnes folk som jakter og misbruker tillitt, kunnskap og forbrukerens forståelse.

Vi vil mer enn gjerne møte daglig leder for å kunne diskuttere saken SAMMEN i allminelighet som vi har hele tiden ønsket av ham.

Vi kan diskuttere situasjonen og disse prisene fra muntlig og skriftlig avtale samt urettmessig stopp av oppdraget. Vi kan faktisk fortsatt komme til enighet da denne saken vil fortsette og det vil bli dyrere for begge parter.

Med tråden føler jeg at jeg har oppfylt min plikt til å skape oppmerksomhet på noe som mange forbrukere har gått gjennom og advare nye til å gå inn i samme felle.



   #292
 22,342     Akershus     0

Iht til lov om pristiltak § 2 kan man ikke ta en urimelig høy pris for tjeneste eller vare. Dog skal det litt til for å få medhold i at en pris er urimelig eller at forretningsvilkår er urimelig.

I denne saken er det en avtale som vil være avgjørende for om noe er urimelig, men ut i fra det synes jeg ikke som at det er kommet frem noe som tyder på urimelighet.
Om prisen er urimelig høy må også sees i forhold til avtalen. Jeg kan ikke se noen grunn til at prisen her er urimelig høy, da dette er markedspris, så § 2 kuttes ut.

I denne tråden ser vi at trådstarter har sin oppfatning av faktum og regelverk, mens andre opplever faktum og regelverk annerledes. Det er dessverre ikke uvanlig at forbruker har en annen forventning og oppfattelse enn hva tjenesteleverandør har. Derfor bør man så langt det er praktisk mulig kontraktfeste enhver detalj.
Saken er slik jeg ser den om avtalen var villedende på noen måte.

Jeg mener viktige punkter i vurderingen bør være:

1. Kundens uklare begrep "grossistpriser" og installatørens tolkning av dette.
2. Avtalen om grossistens listepris.
3. Installatørens mangel på å levere prisliste.
4. Kundens samtykke i å igangsette arbeidet uten å sjekke prisene.

Kunden hadde all mulig anledning til å stanse/utsette arbeidet pga manglende prisliste. Kunden kan ikke påberope seg å være aktsom når han ikke sjekker prisene, og "§ 2" kan ikke brukes her fordi prisene er markedspris.

Punktene kan vektlegges og vurdere på forskjellig måte, men her hadde jeg som kunde ikke tatt saken videre.
   #293
 22,342     Akershus     0

Det eneste poenget jeg ser som kan styrke hennes sak er det såkalte "prisløftet". Om "prisløftet" ble gitt eller ikke, eller rett og slett er basert på misforståelser, vet vi ikke.
Hvordan skal dette bevises i retten? Hvis man ikke har noe mere håndfast slår den skriftlige avtalen dette ihjel.

Men dersom hun hadde 2 ellers likeverdig tilbud, og valgte BSD - ifølge henne selv - på grunn av bedre pris for henne, tyder det jo på at noe må ha blitt sagt til henne. Naivt ikke å avtalefeste dette såkalte prisløftet? Absolutt. Men dersom den har blitt gitt er den bindende, men når den annen part nekter for det i ettertid så står jo saken fast. Og dermed må Kalina betale, med mindre hun går til retten.
Hvordan skal retten kunne hjelpe, særlig når kunde ikke har sjekket prislisten?
   #294
 22,342     Akershus     0

Kan du spøre din venn hvorfor stiller han ikke til en prat med oss? Er det vanskelig at vi kan snakke sammen som vi har bedt ham flere ganger om?
Han har vel sine grunner hva de enn måtte være. Han har sendt stedfortredere, noe han har mulighet til.

Spør gjerne også hva var problemet med bankgarantien på 160 000 slik at han avsluttet oppdraget pga manglende betaling?
Han var vel redd for at det skulle bli bråk og så sansynligheten for å hive gode penger etter dårlige. Mao begrense tapet. Jeg antar at konfliktnivået var høyt.

Vi vil mer enn gjerne møte daglig leder for å kunne diskuttere saken SAMMEN i allminelighet som vi har hele tiden ønsket av ham.
Kanskje han oppfatter konfliktnivået for høyt og heller ønsker andre (retten/meglere/stedfortredere) å ordne opp, eller det finnes helt andre grunner.

urettmessig stopp av oppdraget.
Det kan være at forhold gjorde det klart for installatør at det var stor fare for mislighold fra din side. Da er ikke stoppen urettmessig.
Vi kan faktisk fortsatt komme til enighet da denne saken vil fortsette og det vil bli dyrere for begge parter.
Det ville vært det beste, men jeg vet ikke hva som har skjedd mellom dere, og av den grunn skal jeg ikke tippe noen sansynlighet.

Med tråden føler jeg at jeg har oppfylt min plikt til å skape oppmerksomhet på noe som mange forbrukere har gått gjennom og advare nye til å gå inn i samme felle.
Nå skal jeg bruke fete typer:
Sjekk avtalen før du aksepterer den!
   #295
 3,997     Oppland     0
Jeg har full forståelse for at slikt kan skje i en hektisk byggeprosess!
Når man står oppi det hele og skal organisere all slags arbeid så inngåes det mange muntlige avtaler, og det er ikke alltid like greit å få alt på papir i alle tilfeller, det er noe de fleste som bygger kjenner til.
Det er enkelt å være eterpåklok og si "det er din egen skyld"..
   #297
 21,481     Enebolig     0
Nå synes jeg de fleste mulige synspunkter har kommet frem i denne tråden, og det man står igjen med er versjonen til trådstarter. Det kan godt være at firmaet kunne kommet med en historie der kunden slett ikke ble tilbudt noe annet enn standard priser. Kanskje hun til og med bad om å få jobben på timer istedenfor fastpris?

Dette er ting vi ikke kan vite. Det eneste man kan si sikkert er at hun har vært naiv og har lært. Så får vi se hva slags utfall en evt rettssak gir.

   #298
 3,997     Oppland     0
Men i dagens Norge skal det vel være unødvendig å bli kalt naiv fordi man tror på hva seriøse norske firma tilbyr av tjenester verbalt!?!
Ellers kan de i allefall ikke hevde seg være bedre enne hvilket som helst annet utenlandsk firma..?
   #299
 21,481     Enebolig     0
Det er jo der du tar feil. Det er nettopp i DAGENS Norge at man ikke skal stole på noen. Vi har vært velsignet med en god samvittighetsboble utenfor resten av verden, men ikke nå lenger. Hvorfor låse døra?

Hvis debatten skal tilbake til utenlands arbeidskraft, så er sannsynligheten for å møte en ærlig norsk håndverker større enn når det gjelder utenlands arbeidskraft. Vel og merke i Norge. Men at det ikke finnes røvere blant nordmenn i alle bransjer, nei det er for mye å forvente.


Poenget mitt var at kanskje sannheten er helt motsatt. Kanskje kunden tryglet om å få dette på timer fordi broren til fetteren av arbeidsvenninnen sa at det ble billigere... Vi vet ikke når vi kun har en side av saken.

Grunnen til at jeg sier dette er at jeg har vært borti kunder som er sånn. Men det betyr selvsagt ikke at trådstarter nødvendigvis passer beskrivelsen. Vi vet ikke...


Dersom det stemmer at hun er tilbudt spesielt gode priser, så er kunden lurt. Ikke noe å diskutere engang.

Om det er synd at man ikke kan stole på alle nordmenn (og utlendinger) som driver i "seriøse" bransjer?
Ja selvfølgelig. Ting er ikke som før.
   #300
 3,997     Oppland     0
Men dette er jo ikke snakk om bestevenninen til kompisen som sa, det var en av de ansattes ord.
Så, som du sier, det er synd om dette virkelig er tilfellet, men inntill det motatte er bevist tror jeg henne.
Og dermed står jeg ved mine ord om at:

Men i dagens Norge skal det vel være unødvendig å bli kalt naiv fordi man tror på hva seriøse norske firma tilbyr av tjenester verbalt!?!
Ellers kan de i allefall ikke hevde seg være bedre enne hvilket som helst annet utenlandsk firma..?