Saken er igrunn enkel, når jeg går fra kabelen så vet jeg at den er ok. Hvis kunden har lagt den så vet jeg ikke om den er tråkket istykker, snittet med div verktøy ol. Da gjerne med denne Ebeco skolissen fra Megaflis. Har opplevd slike tilfeller i praksis, så den delen er for min del udiskutabel. Gjett hvem som må koste ny kabel og gulv dersom den feiler.
Aktiv; Jeg forklarer meg enkelt, saklig og begrunner utsaget. Du får prøve deg som....pølsekokar.
Har faktisk i min ungdom 16-17 år stått i kassa på bensinstasjon (helgar og skulefri), der solgte vi også pølser, så det kan eg. Etter en stund innsåg eg at det ikkje var så lurt å stå der å tulle vekk kompetansen min, som heller kunne brukast på andre områder ;D
sOPp, trur du trenger en hobby eller en fritidsyssel av noko slag
Joda, fint at du er her, men du virkar på samme måten som en helt nyutdanna hantverkar, stiv og firekanta på alle reglar, og din måte er den einaste som er riktig. Normalt er tredveåringar vorte litt "rundare" en 18-19 åringar.
Det hele koker vel ned til at en elektriker ikke vil gi garanti på en varmekabel han ikke har montert.. Er det virkelig noen på forumet her som vil gi garanti på en jobb han/hun ikke har gjort? Neivel, hvorfor ikke? :D
Hvorfor skal på død og elektrikere gi garanti på en jobb man helst ikke får levere matriell til, helst ikke utføre monteringen og knappest kople endene på?
Joda, fint at du er her, men du virkar på samme måten som en helt nyutdanna hantverkar, stiv og firekanta på alle reglar, og din måte er den einaste som er riktig. Normalt er tredveåringar vorte litt "rundare" en 18-19 åringar.
Åj, da bommer du bra. Jeg følger det regelverket jeg er utdannet til, og kan ikke se noe negativt i det. Du stiller i en egen klasse når det gjelder å forbanne alle regler som ikke gir deg som privatperson lov til å gjøre akkurat hva du vil. Som en liten spydighet kan jeg kanskje antyde hvilken alder den oppførselen pleier å komme? Man må ha lov til å kontre.
Og da er det ikke rart vi er uenige. Min måte er ikke alltid den eneste riktige, men du må lære deg å skille lov og personlige meninger. Jeg gir gjerne utdypende informasjon som kan hjelpe folk med ting de har lov til å gjøre selv, vel og merke hvis jeg besitter den kunnskapen som skal til.
Du ser deg blind på diskusjoner om temaer der loven er klar, men ikke passer dine meninger.
Det er vel ingen oppegåande folk som forventar dei skal gi ein produktgaranti på noko dei ikkje har solgt eller montert.
Kan berre seie så mykkje som at i min tid som verksmester, måtte vi godkjenne bilar som var reparert av eigarane (dersom jobben var gjort fagmessig selvfølgeligvis), men ingen forventa at eg stilte garani på jobben/delane.
Det viser hvor liten innsikt du har. Hvem tror du kunden ringer? Hvorfor megger vi kabelen i det hele tatt hvis vi ikke på noen måte er ansvarlige? Loven forplikter firmaet til å være ansvarlig. Man ville nok prøvd å konfrontere kunden med at han la kabelen, men juridisk kommer man ingen vei siden kunden ikke har lov til å gjøre det.
Hva vil du (hypotetisk) si i retten? På papiret står det at firmaet har installert og tatt ansvar for hele installasjonen. Kunden har ikke lov til å montere kabelen selv, noe som faktisk er nevnt spesifikt på DSB sine sider, så det hjelper ikke å skylde på han. Så hvem har gjort feilen?
Kunden vil nekte, for han har ikke gjort noe galt. Det er lettere når man får en helt ny dimmer i hånda, da har ikke kunden gjort noe og feilen kan kun være en av to ting, produktet i seg selv eller feil ved montering. En nedstøpt kabel kan bli vanskelig å feilsøke på, og enda verre er det å fordele skyld.
Aktiv; Jeg forklarer meg enkelt, saklig og begrunner utsaget. Du får prøve deg som....pølsekokar.
Etter en stund innsåg eg at det ikkje var så lurt å stå der å tulle vekk kompetansen min, som heller kunne brukast på andre områder ;D
sOPp, trur du trenger en hobby eller en fritidsyssel av noko slag
Normalt er tredveåringar vorte litt "rundare" en 18-19 åringar.
Hvorfor skal på død og elektrikere gi garanti på en jobb man helst ikke får levere matriell til, helst ikke utføre monteringen og knappest kople endene på?
Åj, da bommer du bra. Jeg følger det regelverket jeg er utdannet til, og kan ikke se noe negativt i det. Du stiller i en egen klasse når det gjelder å forbanne alle regler som ikke gir deg som privatperson lov til å gjøre akkurat hva du vil. Som en liten spydighet kan jeg kanskje antyde hvilken alder den oppførselen pleier å komme? Man må ha lov til å kontre.
Og da er det ikke rart vi er uenige. Min måte er ikke alltid den eneste riktige, men du må lære deg å skille lov og personlige meninger. Jeg gir gjerne utdypende informasjon som kan hjelpe folk med ting de har lov til å gjøre selv, vel og merke hvis jeg besitter den kunnskapen som skal til.
Du ser deg blind på diskusjoner om temaer der loven er klar, men ikke passer dine meninger.
Kan berre seie så mykkje som at i min tid som verksmester, måtte vi godkjenne bilar som var reparert av eigarane (dersom jobben var gjort fagmessig selvfølgeligvis), men ingen forventa at eg stilte garani på jobben/delane.
Kunden vil nekte, for han har ikke gjort noe galt. Det er lettere når man får en helt ny dimmer i hånda, da har ikke kunden gjort noe og feilen kan kun være en av to ting, produktet i seg selv eller feil ved montering. En nedstøpt kabel kan bli vanskelig å feilsøke på, og enda verre er det å fordele skyld.