#171
 3,216     0

Og jeg merker meg at du kommer med denne uttalelsen hver gang du ikke kommer i mål. Du er ofte uenig med meg, og da tillegger du meg (og kanskje andre) endel dårlige egenskaper. Jeg er kjent med det, og lei av å høre det.

Utsagnet om bedøk vgs var for å illustrere at dette er elementært. Hvis du er så lærd som du vil ha det til, så overrasker det meg (og da i stor grad) at du ikke er kjent med at kjøp/leie og drift av lager koster penger. Man ser jo stadig forskjellige representanter som legger varene rett i hyllene i matvareforretninger osv. Du er nok også kjent med at lageret er "på veien" i forhold til før. Ved å ha et stort hovedlager, som feks el grossistene har, sparer man penger sett i forhold til å ha et relativt stort lager i hver butikk. Det er vannvittig mange artikler.


Selvsagt koster et lager penger. Men ett lager blir ikke billigere av å ha butikkdrift i lagerets lokaler (som var det du påstod). Kostnaden per lagerplass øker. 10% per år er antakelig ett relativt ok estimat for kostnadene for lagerføring hos elektrikere, hva er gjennomsnittlig tid på lageret for deler? Kan du komme med ett estimat på hvor mange prosent av en snittvares verdi som går til lagerkostnader, hhv for en elgrossist, og en installatørbedrift?

   #172
 3,216     0


Jeg lar meg overbevise om jeg møter gode argumenter. Men man kommer liten vei med lite overbevisende argumenter. Ditt mest famøse forsøk på å overbevise meg husker jeg fortsatt faktisk, men det endte ikke så heldig for din del :)


Dette må man jo bare ta med et smil. Du får kjøre gjennom tråden en gang til og se hvor mange som er enige med deg. Torango er generelt ikke særlig begeistret for mitt syn, så det overrasker lite.


En god del er enig med meg i mye av det jeg sier, endel er ikke kommentert, og endel er bare kommentert av deg. Uansett så ser jeg ikke på det som spesielt viktig. Jeg lar meg som sagt overbevise av gode argumenter. Sjeldent av flertallspåstander i seg selv. (selv om det kan være til ettertanke om "alle" er uenig med en, spesielt om dette er folk som har høy fagkompetanse, innen feks økonomi, da er det ihvertfall verd å undersøke en eget synspunkt ekstra nøye)
   #173
 7,686     Bærum     0

Jeg registrer at du har fått inn det du anser som en høydare. Vi kjenner jo hverandre vi, en må avslutte og det blir jo normalt meg, jeg har andre gleder i livet.
Ja, normalt avslutter du med siste innlegg siden jeg ikke ser noe poeng i å diskutere når vi beveger oss bort fra sak, noe du tydeligvis hadde tenkt denne gangen også.
  (trådstarter)
   #174
 268     Nesodden     0
Urk! Dette utarter jo helt  :(

Det kan da ikke være nødvendig å diskutere logistikk-spissfindigheter for å avgjøre om fordelingen av inntjening mellom timepris og materiell-påslag i en bransje er en redelig og rimelig praksis.

Konsekvensen av denne kranglinga blir jo bare å tåkelegge problematikken og gjøre det tyngre for de som leser dette å trekke en konklusjon.

La meg observere følgende.
Bilverkstedene opererer stort sett med høye timepriser og mer normale påslag på deler.
Hvorfor klarer de dette, og ikke EL or Rør bransjen?

PS. God natt Smile
Signatur
   #175
 5,726     0
Eg som har jobba i elektrobransjen ein del år, synes det er flaut med den salgs prising av materiell.
Å gjøyma seg bak "gjengs" pris når det varierer fra 0% påslag til 800% er jo i beste fall meiningslaust, og heilt umulig å forhalda seg til for ein forbruker.
Einaste forklaringa som er noko hold i er at denne prismodellen er for å tyna ekstra penger ut av kunden, mao. auka profitten. Hadde konkurransen fungert hadde timepris og materiell vore prisa utfra vanlige bedriftsøkonomiske modeller, og vore uavhengig prisa.
Kryssubsidiering er konkurransevridane og eit etableringshinder.
Og det er ikkje krav overskudd for å drive bedrift, får ein dekka alle kostnader vert nok ikkje bedrifta lagt ned.
   #176
 21,481     Enebolig     0
Målet er selvsagt overskudd, hvis ikke finner man seg noe annet å drive med.

Det er ikke hemmelig at jobboppdrag der kundene ikke stiller spørsmål, er god butikk. Noen firmaer er verre enn andre, som i alle bransjer.

Jeg er heller ikke direkte uenig, slik enkelte vil ha det til. Men jeg vet at ting koster, feks at man knapt tjener noe som helst på selve timeprisen for en montør. Dere ønsker forandring, følg rådet mitt med å ta dette opp med firmaene. Det hjelper neppe å utagere her på forumet.

Men jeg setter også ting i perspektiv ved å si at denne type uoversiktlig prising (samt 3x) ikke er uvanlig. Men håndverkerbransjen er utsatt for kritikk, det er som regel for dyrt uansett. Og kunden må være sitt ansvar bevisst, man kan velge ethvert firma man måtte ønske, og forhandle frem den beste prisen.
   #177
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Bilbransjen?

HAHA! De er ikke det hakk bedre.

Eksempel:

Plastdeksel til til Honda Accord, takrail i England: 150kr inkl mva
                Pris i Norge: 425,- inkl mva

Bremseskiver, Honda Prelude 430kr inkl mva, i England

Pris i Norge: 1350,-.........

Og listen går videre. Og nei, dette er ikke bare Honda, det er de fleste merker. Dette er orginaldeler, samme delenummer.

Deler til påhengsmotorer og MC? ENDA VERRE!

Er ikke bare elektrikere og rørleggere som humper leggen deres  ;D

Norge er og blir et høykostland.

   #178
 21,481     Enebolig     0
Innen bilbransjen må man også bruke hodet når man skal handle. Det er store variasjoner i pris, og det viser seg at folk er flinkere til å snappe opp referanser og spørre om pris i disse tilfellene.
   #179
 21,481     Enebolig     0


Jeg registrer at du har fått inn det du anser som en høydare. Vi kjenner jo hverandre vi, en må avslutte og det blir jo normalt meg, jeg har andre gleder i livet.
Ja, normalt avslutter du med siste innlegg siden jeg ikke ser noe poeng i å diskutere når vi beveger oss bort fra sak, noe du tydeligvis hadde tenkt denne gangen også.


Javel, da er vi ferdige.
   #180
 21,481     Enebolig     0



Jeg lar meg overbevise om jeg møter gode argumenter. Men man kommer liten vei med lite overbevisende argumenter. Ditt mest famøse forsøk på å overbevise meg husker jeg fortsatt faktisk, men det endte ikke så heldig for din del :)


Dette må man jo bare ta med et smil. Du får kjøre gjennom tråden en gang til og se hvor mange som er enige med deg. Torango er generelt ikke særlig begeistret for mitt syn, så det overrasker lite.


En god del er enig med meg i mye av det jeg sier, endel er ikke kommentert, og endel er bare kommentert av deg. Uansett så ser jeg ikke på det som spesielt viktig. Jeg lar meg som sagt overbevise av gode argumenter. Sjeldent av flertallspåstander i seg selv. (selv om det kan være til ettertanke om "alle" er uenig med en, spesielt om dette er folk som har høy fagkompetanse, innen feks økonomi, da er det ihvertfall verd å undersøke en eget synspunkt ekstra nøye)


Jeg kan love deg at lagerkostander er elementært innen bedøk, det trenger du ikke å betvile. Varer skal idèelt sett ha kortest mulig vei fra leverandør til kunde. Det finnes ikke noe estimat for spesifikke bedrifter, det vil variere. Og den delen av diskusjonen dreide seg heller ikke spesifikt om el bedrifter. Jeg har heller aldri sagt at det krever en stor del av inntjeningen, jeg sier det er en av mange faktorer som påvirker prisen.