984    25    3  

Valg av hjemmelader for El-bil

 220     Kviteseid     0
Hvilken ladeboks til hjemmelading av El-bil anbefaler dere? Jeg ser at Huseierne har dette tilbudet fra DEFA:

https://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/defa/

Cirkle K har dette tilbudet:


https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee

Kan noen med kompetanse på dette gi en anbefaling? Evt om det er andre varianter en bør velge.

Jeg må understreke at jeg enda ikke har valgt El-bil ennå. Sannsynligvis ligger det ca ett år fram i tid. Bør en velge en annen lader for feks Tesla enn en E-Golf?

   #1
 4,243     0
Hvis du ikke har elbil ennå så ville jeg vurdert å avslutte kabelen i en boks til 20 kroner - og så velge lader senere.

Det skjer ganske mye på den fronten fortsatt, men av de to du lenker til så har jeg mest tro på easee.
   #3
 76     0
Easee boks med 40a sikring og 10mm2 3fas kabel. I det daglige har man ikke behov for maks effekt, men det er greit å ha muligheten. Boksen kan lett stilles til ønsket effekt via app på mobilen.

Hent inn pris fra lokale elektriker, de vil nok kunne matche tilbudene du linker til.
HSt
   #4
 37,584     Lillestrøm kommune     0
32A trefas er vel det lureste. Easee klarer dette

Vær obs på at få biler klarer å nyttegjøre 230V trefase, de fleste må ha 400V som få har



   #5
 76     0
32A trefas er vel det lureste. Easee klarer dette





Med 40a sikring og boks stilt til 32a får man 80% belastning av vern og kabel ved maks belastning.

Dette er også i henhold til anbefaling fra leverandør.
   #6
 25,066     Akershus     1
Egentlig er det utkjørt distanse pr døgn som er dimensjonnerende for valg av ladeuttak.
Eks: 15A•230V•8h= ca 27kWh => ca 18 mil på en 8 timers natt. Mange overdriver behovet.
Signatur
   #7
 76     0
Egentlig er det utkjørt distanse pr døgn som er dimensjonnerende for valg av ladeuttak.
Eks: 15A•230V•8h= ca 27kWh => ca 18 mil på en 8 timers natt. Mange overdriver behovet.


Men det er greit å ha muligheten for mer effekt. Med easee boksen er det veldig litt å justere. Prisforskjellen på materiell er liten, medgått arbeidstid er den samme om man velger 16 eller 32a kurs.

   #8
 25,066     Akershus     0
Enig i det. Posten over er mest for dem som ev har kabel allerede og vurderer om de «må bytte til større tverrsnitt. Det er imidlertid et poeng å velge en løsning hvor bruker enkelt kan sette max effekt. Det kan også være greit med et ladeuttak som kan sniffe på hovedsikringen og justere til max effekt i huset nå når effekttariffen spøker i horisonten.
Signatur
   #9
 3,980     Asker     2
Jeg har kjørt El-Bil i mange år, og hatt flere ulike ladestasjoner og ladeløsninger. Kan si det slik at når det gjelder stasjon ville jeg valgt Easee hver gang. Veldig ok løsning, samt god integrasjon mot Tibber eller andre smarte løsninger.

Dimensjonering av kurs. Har hatt både 16a 230, 32A 230 og 16A 3-fase 400V. Kan si med en gang at her er større alltid bedre. Og 400V er konge. Men man overlever fint med 16A, men ta en 32A dersom du kan med tanke på skap. Forskjellen er at når man kommer hjem fra langtur, kan man dra langt neste morgen eller ikke. Men i praksis har jeg overlevd greit med 16A på 2 elbilen. Men da er det litt logistikk.
Signatur
   #10
 5,729     0
Sett opp 3 fase stikkontakt (32A hvis det er 230V, 16A viss det er 400V) med type B jordfeilbryter, så kan ein koble til lader når ein får bruk for den, da er ein klar for det meste.