398    8    0  

20 amp lading på 20 amp sikring?

 2     0
I 2015 fikk jeg installert en Siemens lader når jeg kjøpte en e-golf. Laderen er sertifisert for 20 ampere lading, men har vært stilt inn på 16 ampere. (Produktdetaljer - Nettportalen 24/7 - Siemens Norway)

Kursen som elektrikeren la opp i sikringsskapet er på 20 ampere (Eaton sikring), og kabeltversnittet fra sikringsskapet til laderen er på 6 mm2.

Det er mulig å stille inn laderen til å lade på 20 ampere, noe som jeg gjerne ønsker når jeg nå har kjøpt en Id4.

Må jeg bestille en elektriker for å bytte sikringen, eller kan jeg stille inn laderen på 20 ampere på en 20 ampere kurs? Har 400V-TN nett hvis det spiller noen rolle.







TBL
   #1
 360     Lørenskog     0
Sikringen skal ikke kreves byttet, men i hht manualen  må lader åpnes for å justere. I hht manual skal dette kun gjøres av elektriker. Så lenge en gjør det riktig vil det trolig gå bra, men må forsikre seg om at at lader faktisk er stilt til riktig nivå. Om den justeres for høyt vil sikring gå. 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0879/4078/files/SIEMENS_VersiCharge_-_Installasjons_og_brukermanual.pdf

side 7:
Limiting and adjusting the charging current to the infeed power via rotary switch a must only be carried out by a qualified electrician when connecting the charging unit. Dimensioning and fuse protection of the supplying circuit must be matched to the set charging current. The rotary switch must then be sealed with the attached seal sticker b !
   #2
 24,668     Akershus     0
Enkelte mener at en sikring til elbillading ikke bør belastes mer enn ca 80%. Selv mener jeg den bør kunne belastes 100%.
Det sagt, med 100% kan en få problemer. En sikring nør merkestrøm er egentlig en temperatursikring. Med høy last over lang tid vil temperaturen i sikringen øke. Dersom nabosikringene også er høyt belastet, så kan det hende at ladesikringen går også ved merkelast.

Hvorfor mener du at du trenger å lade mer kjørelengde per døgn med ny bil? Skal du kjøre lenger pr døgn? Effekttartiffene liker jo heller ikke høyere strømtrekk og priser deretter.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 2     0
Enkelte mener at en sikring til elbillading ikke bør belastes mer enn ca 80%. Selv mener jeg den bør kunne belastes 100%.
Det sagt, med 100% kan en få problemer. En sikring nør merkestrøm er egentlig en temperatursikring. Med høy last over lang tid vil temperaturen i sikringen øke. Dersom nabosikringene også er høyt belastet, så kan det hende at ladesikringen går også ved merkelast.

Hvorfor mener du at du trenger å lade mer kjørelengde per døgn med ny bil? Skal du kjøre lenger pr døgn? Effekttartiffene liker jo heller ikke høyere strømtrekk og priser deretter.


Takk for svar. Sikringen er den siste i rekken på skinnen den er montert på, og sikringen ved siden av er også til garasjen, men trekker bare strøm til portåpner og et par led lys.

Har nå to elbiler og en lader, det hender at jeg glemmer å sette på en av de. Da ville det vært nyttig å kunne få ladet den ene (som i gitt situasjon kan ha lav spenning) litt raskere.

Jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg trenger å lade mer med ny bil Smile Det er bare en del informasjon som var utelatt da jeg ikke oppfattet det relevant for problemstillingen. På samme måte som at jeg har to barn som innimellom kjøres på fotballkamper, med større avstander nå enn hva tilfellet var i 2015. Så  konteksten har endret seg noe og forbruksmønsteret har også endret seg noe på 7 år. Livet er sjeldent statisk.

Ligger innenfor grensen på Trinn 3 (5-10) av nye effekttariffer på boligen, så er ikke bekymret for noen endring i nettleie, topper i januar på ca. 9 kW, de resterende månedene er under 9 kW. Og kostnaden på 104 kr er jeg eventuelt villig til å betale dersom jeg skulle gå over en måned.

Men ser ikke helt at all denne tilleggsinformasjonen spiller noe rolle for dimensjonering av sikringen:)
   #4
 4,193     0
Vi har 400V 3-fas 16A på nettopp 16A sikring. Det fungerer helt fint, sikringen har aldri gått. Dog, dette er Eaton og andre merker som feks Garo er kjent for å ikke holde merkestrømmen sin.

Jeg synes nå at utstyr som ikke holder seg innenfor spesifikasjonen bør reklameres på - en sikring SKAL holde merkestrømmen i ukesvis. Dessverre selges det mye skit som ikke virker ihht til spec, samt at endel sikringsskap er varmere enn antatt.
   #5
 1,104     Trøndelag     0
Lader også med 20A på en 20A Eaton sikring. Det har aldri gitt noen problemer.
   #6
 24,668     Akershus     0
Vi har 400V 3-fas 16A på nettopp 16A sikring. Det fungerer helt fint, sikringen har aldri gått. Dog, dette er Eaton og andre merker som feks Garo er kjent for å ikke holde merkestrømmen sin.


Ladeuttaket til TS synes å kunne gi 16*230=3,6 kW ev 4,6 om en øker sikringen til 20A.
Med 3*16A TN har en 11 kW tilgjengelig om bilens lader kan trekke så mye.
Signatur
   #7
 4,193     0
Joda, men om det går greit med 3x16A så bør det går helt fint med 1x16A også. Spenningsfall over hver fase på sikringen blir likt, ergo varmeutviklingen i sikringen er vesentlig større med tre faser.

   #8
 24,668     Akershus     0
Enig i det, var i en annen modus.
Har hørt om dem med plass i skapet, som har satt 1 modul space på siden av høyt belastede sikringer for bedre kjøling.
Signatur