#21
 22,342     Akershus     1
For noen år sikden hadde rørpushern min tatt inn noen 400v pumper. De ble solgt til gibort pris. Det var ingen økonomi i tilpasse dem til 230v.

   #22
 61     norg     0
som skrevet tidligere,  man kommer ikke til scrollcompressorens viklinger, da de er innkapslet. derfor er det ikke mulig å koble om til 230 v på en vp som er bygd for 400 v.      (dette er iallefall slik jeg har forstått det)

Jeg har en Thermia Duo, 400 v vp som skal igangkjøres i høst.  jeg har kjøpt en trafo 230 til 400 volt,  3 fase,  6,3 kVA.
Trafoen kostet 10 000.-  nok
Min pumpe er en 16 kW pumpe som trekker ca 4 kW.
   #23
 615     Øvre Eiker     0
Tilbake til opprinnelig spørsmål som jeg ikke kan se er skikkelig besvart.

Det at det står 400V på sikringen er vel bare at den er godkjent for spenninger opp til 400V. Det er likevel 240V som går gjennom den.

Jeg ser alle sikringene i skapet mitt er merket med 400V, eller 230/400V på de gamleste, og det er et en-fas anlegg.

Det minner meg om en litt finurlig historie fra ca 20 år tilbake. Jeg hadde en sikring som stadig røk i bilen min. Min far foreslo å sette inn en automatsikring beregnet for husbruk. Jeg var tvilende til det og spurte en elektriker som kunne bekrefte at 10A=10A uansett spenning så det skulle gå bra. Problemet var at den ble montert med ledninger som var for tynne så i stedet for at sikringen løste ut så tok ledningene mellom sikringsboksen og automatsikringen fyr...
   #24
 7,686     Bærum     0
Som jeg prøvde å svare lenger opp. Du har et 230v anlegg. At det står 400v på sikringen betyr bare som du selv sier at det er laget for å tåle 400V. Det har ingen betydning for ditt anlegg. Når det gjelder bilen. Hvis sikringen stadig går er det riktige å finne årsaken og rette opp. Sette inn større sikring eller automatsikring er ikke løsningen, noe du selv erfarte. Grin
   #25
 1,124     Trøndelag     0

Jeg var tvilende til det og spurte en elektriker som kunne bekrefte at 10A=10A uansett spenning så det skulle gå bra.


10A = 10A, men 10A ac er vel forskjellig fra 10A dc rent bryteteknisk?
   #26
 615     Øvre Eiker     0
Mener jeg hadde bilen på verksted et par ganger, men de klarte ikke å finne feilen. Bilen er uansett forlengst levert til hugging.
  (trådstarter)
   #27
 9     Østlandet     0
Det var som nevnt av flere her et 230V anlegg med 400V sikringer.

Men det er litt blandet utvalg, hovedsikringen er merket 400V, samme er to stigerledninger og 3-fas 16A uttaket. Resten av sikringene til komfyr, vanlige stikk, lys, VVB osv. er merket 230V.

   #28
 296     Tromsø     0
Høres ut som anlegget ditt en gang i tiden er bygget om fra 1-fase til 3-fase.
De "nye" kursene er merket med 400V og de eksisterende er merket med 230V.

Hvilke stigeledninger er det du har? Sagt på en annen måte, hvor stor fordeling snakker vi om her?
Stigeledninger forbinder jeg med kabler fra hovedtavle til underfordelinger.
(Edit: Kan jo være hybler eller lignende, det kom jeg på etterpå...)
  (trådstarter)
   #29
 9     Østlandet     0
Hele anlegget var nytt for tre år siden, satt sammen av èn elektrikker. En stigerledning går til tavle som igjen sprer strømmen til forskjellige småbygg på eiendommen som ikke krever så mye strøm. Den andre går til tavle i ett mer strømkrevende bygg.
   #30
 263     0

Hele anlegget var nytt for tre år siden, satt sammen av èn elektrikker. En stigerledning går til tavle som igjen sprer strømmen til forskjellige småbygg på eiendommen som ikke krever så mye strøm. Den andre går til tavle i ett mer strømkrevende bygg.


Dette strømskapet høres ut som mitt strømskap! Drev og søkte etter info om hvorfor jeg har 400v på inntak og på 3fas til ny fordeling i garasje/verksted. Fikk ny innmat i mitt skap for ca 3år siden, og fjerna egen teller og eget inntak i garasjen/verkstedet. La ledning ut fra huset og denne er merket 400v.