263    13    0  

borettslag - motorvarmer

 91     0
Finnes det mulighet å få strøm fra egen leilighet for å få strøm til motorvarmer for bil? Eller finnes det andre ordninger?

   #2
 24,668     Akershus     0
Om det er mulig med strøm er avhengig av hva sameiet tillater og ev hvor langt og kronglete det er fra egen leilighet til p-plass. Et alternativ kan kanskje være å få installert egen undermåler på sameiets kurs til garasjen?
Signatur
TSt
   #3
 14,509     0
Pass på at løsningen han byttes ut med elbil lader bare med å bytte ut stikkontakten på enden og evt sikringen i skapet.

En må ha påbud om styring kan ikke stå på natten igjennom. På vegg er det kanskje OK med løst koblings ur beregnet for utendørs men på en søyle vil ikke det bli godkjent.  Ferdige søyler for motorvarmer er dessverre rå dyre og så har de ikke plass til løst koblingsur.  Laget egen boks et sted måtte godkjennes av stedlig tilsyn før installasjon så var litt styr.

   #4
 24,668     Akershus     0
Eget opplegg for elbillading kan også gi trøbbel. Når sameiet organiserer felles system for lading i garasjen kan en bli pålagt å ta ned sitt eget utstyr.
Signatur
   #5
 127     0
Finnes det mulighet å få strøm fra egen leilighet for å få strøm til motorvarmer for bil? Eller finnes det andre ordninger?

Det er litt knapt med informasjon her.

Er parkeringen utendørs, eller innendørs? Langt fra leilighet til parkering? Har andre beboere fremført strøm?

Det bygges lite anlegg for motorvarmer i dag vil jeg to?
Mange borettslag, sameier og arbeidsplasser bygget slike anlegg fra 80 tallet, og frem til elbil ble mer aktuelt.

Prinsippet for anlegg bygget for motorvarmer er omlag slik:
En motorvarmer har en effekt på ca 500 - 600 Watt, som blir ca 2,5 A pr bil.
Effekt på kupevarmer kan være opp mot 2000 Watt, 10A til sammenligning.

(Motorvarmer varmer olje eller kjølevann i motoren, gjør motor enklere å starte, mindre utslipp av eksos og gir raskere varme i kupe. 
Kupevarmer varmer opp selve bilen innvendig. Gir en bedre komfort, slipper å skrape vindu for is. Er det kjølig vil det kreve mye strøm å varme opp en bil som står utendørs i mange minusgrader.)

Anlegg er normalt bygget for motorvarmer, da kan en koble mange plasser på en 10A, eller 16A sikring.
Det er gjerne jordfeilvern i stolpen, som kan legges inn lokalt om det løser ut.
Noen anlegg har sikring i stolpe på 3A, som begrenser bruken til motorvarmer.
Det kan også være innbygget ur i stolpen, som gir eksempelvis 2-3 timer strøm.

Noen anlegg baserer seg på en stipulert bruk, uten måler, andre har målere som ble avlest og avregnet regelmessig.

Idag bygges ladeanlegg for elbil. De har kapasitet for større effekt. Det er vanlige er 2 til 7 kW.

Avhengig av hvor parkeringsplassene og strømmåler er plassert fysisk kan strøm til motorvarmer og elbilanlegg hentes fra hver enkelt leilighet egen strømmåler. Da kreves ingen sentral avregning av strømforbruk.

Men, ofte lar ikke det seg gjøre, og en løsning for sentral avregning må etableres for elbilanlegg. Motor varmeanlegg kan estimeres hvor mye forbruk det er, eller monteres på en måler.

Felles for begge typer anlegg, å montere for en plass blir ofte kostbart sett opp mot å montere for et større antall. Spesielt om det er lange strekk med kabler, må graves grøft for å fremføre kabel osv.

En ladestasjon for elbil kan benyttes til motorvarmer ved å benytte en overgang fra Type 2 til Schuko, som er standard kontakten. En benytter deretter kabel mellom adapter som plugges inn i motorvarmer kontakten i bilen. Defa sin kontakt er ofte benyttet i bilen, Calix er et annet alterantiv.

Husk å ta ut kabel før en kjører, det er ingen varsel i bensin eller diesel biler at motorvarmer kabel står plugget i. Kabel og motorvarmer kontakt eller ladeboks kan bli ødelagt om en kjører uten å koble ifra.

Til forskjell fra en elbil, den kan ikke startes med ladekabelen koblet til.
   #6
 127     0
Ved parkering utendørs kan Eberspächer eller Webasto benyttes. Det er flere bilmodeller som leveres med denne typen bensin / dieselvarmer originalt fra fabrikk. Omtales gjerne som parkeringsvarmer.

Det er også mulig å ettermontere en Eberspächer eller Webasto løsning i de fleste biler. Vær oppmerksom på at 12V batteri kan gå tomt om bilen kjøres lite. Å lade 12V batteriet opp med en lader kan være nødvendig.

Innendørs i garasje eller parkeringshus kan parkeringsvarmere være uheldig å benytte pga. de slipper ut eksos.
De vil slippe ut CO2 og CO gass, som kan være svært skadelig.
  (trådstarter)
   #7
 91     0
Jeg kan kun parkere utendørs. Jeg ser ingen tilrettelegging for strømkontakt og motorvarmer. Men vil forhøre om det finnes løsninger for sånt?

jeg har defa motorvarmer på bilen, men trenger stikk kontakt for det. Gjerne tilknyttet til leiligheten. Vil forhøre om det er andre som har tilrettelagt det. For jeg har jo en strømmåler i kjelleren, og kan jeg få strømkontakt ut fra det?

   #8
 127     0
Det enkleste kan være om du kan bytte parkeringsplass med en plass som har tilgang på strøm. Er det andre beboere som har tilgang på strøm?

Her jeg bor er det motorvarmer uttak på en del av plassene og elbil uttak nok til alle beboere.
Ved å bytte plasser kan plassene utnyttes best mulig.


Teknisk sett vil det være mulig å legge opp en stikkontakt fra din egen måler i kjeller. Men, i borettslag og sameie trenger du godkjennelse fra styret for å utføre denne typen endringer på fellesareal. Det kan også påløpe en del kostnader for å fremføre strømkabel igjennom vegger, og eventuelt graving og oppsett av motorvarmer stolpe. Kan kontakt monteres på yttervegg kan det være en rimeligere løsning.

Ta kontakt med styret i borettslaget for råd om hvordan det best kan løses.

Å fremføre strømkabel midlertidig via skjøteledning kan være fristende om det blir kaldt, og bilen ikke starter. Skjøteledning må i så fall legges slik den ikke er til fare eller ulempe for andre. Styret kan neppe godkjenne en slik løsning. Om mange beboere skal fremføre egne skjøteledninger til motorvarmere blir det mange kabler. Noen kan fristes til å benytte skjøteledning til ladbar bil som gjerne trekker 10A eller mer. Det enkleste for styret er å si nei.
  (trådstarter)
   #9
 91     0
Her er det ingen faste plasser.

Men takk for alle gode innspill.

Jeg har henvendt meg til styret for å se hvilken respons jeg får. Det er iallfall åpenbart en bil i vinterland trenger motorvarmer tilkobling. Særlig når man eier en leilighet.