#11
 21,481     Enebolig     0
I grunnvannet? Det blir relativt tørt under sålen. Man vil normalt oppnå tilfredsstillende resultat på nye anlegg med jordfeilbryter, men løsningen er dårlig. På større bygg kan det være en god løsning å jorde armering i fundamentet under gitte betingelser, men det er en annen sak.

   #12
 13     0
Vegard,

Husk at mange ladere til EL-bil i dag, kan dra tett opp mot 16A. Menneks sin 16A lader drar i hvertfall 15,3A kontinuerlig i 4 - 5 timer ved lading fra lavt batteri. Skal du dimensjonere kabel og anlegg ut til garasjen, anbefaler jeg mellom 6 og 10mm2 kabel og fra 20A til 25A kurs hvis du engang tenker på EL-bil.

Du kan selvsagt også lade en EL-bil med en slik lader på 6A, 8A, 10A og 13A .... men da tar det fort 12 - 17 timer på 6A å lade med lite igjen på batteriet. Tenk fremtidsrettet: Endrer bruksbehovet ditt til økt bruk av EL-bil, blir 10A lading fort i minste laget. 



Bygge garasje. Dimensjonene strømbehov. - 00036411_0.png - BMW_i3
Signatur
   #13
 736     Drøbak     0
Jeg skal ha egen 32A ladekurs i garasjen jeg nå prosjekterer, til min i3 som kommer i juni  Cool
Signatur
   #14
 25,405     Akershus     0
Siden du legger nytt bør du også velge 3-fas.
Signatur