#11
 25,388     Akershus     0
Nå skal det vel mye til før en får likespenning, batterispenning?, tilbake på lysnettet?
Batteriet sitter bak en likeretterbro etter skilletrafo i laderen. Derimot kan en elbil trekke likestrøm fra nettet ved likeretterfeil på inngangen på laderen. Kan denne likestrømmen mellom bil og fordelingstrafo forstyrre andre kurssikringer? Jeg vet ikke.
Signatur

   #12
 4,270     0
Dette er nok i hovedsak et teoretisk problem.

Først skal feilen oppstå og så skal likespenningen være så flat og uten pulser at en vanlig jordfeilbryter ikke kutter og helt til slutt skal jordfeilbryterene faktisk gå i metning pga likestrøm og ikke detektere andre jordfeil.

Da jeg testet Eaton sin jordfeilautomat med eurotester trigget denne også på DC-jordfeilen...

Dermed er jeg enig med jkirkebo; det står i reglene, men det er mange andre måter å bruke tusenlappene på som gir mye bedre elsikkerhet.
   #13
 4,110     Akershus (Follo)     0
Likespenning ut på nettet gjør at sumtrafoene i de andre jordfeilautomatene kan gå i metning slik at de ikke reagerer lengre.


Det er vel ikke helt riktig. At de kan gå i metning mens den feilaktige lasten (elbilen med feil) er tilkoblet kan stemme.
Men en annen fare er at kjernen i noen automater får en remanent (gjenværende) magnetisme som gjør at dens utløserspenning ikke lenger er korrekt. Samme effekt som at om du legger en skrutrekker på en magnet så vil den selv bli magnetisk. Kjernen i automatene er laget for at slikt ikke skal skje, men helt upåvirket er den ikke.
At dette er en fare med alle automater tviler jeg på, da det er fullt mulig å lage dem uten slike kjerner. Men reglene tar nok høyde for verste tilfeller og utstyr.
Signatur
   #14
 25,388     Akershus     0
At en kan "lade opp" en skrutrekker er jeg enig i, gitt at den er laget av egnet stål. Imidlertid, om du holder den inne i en transformator, blir den magnetisk? Mao, om en etablerer en remanens i en jfa ved en feil, hvor lenge varer dette ved etter at normaldrift er gjenopprettet? Hva gjør en i en avmagnetiseringsmaskin?

Stusser fortsatt over utsagnet om at andre kurser forstyrres av denne likestrømmen.
Signatur
   #15
 1,144     Trøndelag     0
I brukermanualen til min elbil står følgende tekst: "Bilen er utstyrt med en verneinnretning som beskytter mot likestrømfeilstrøm (DC-feilstrøm). Dette hindrer at eventuell DC-feilstrøm som oppstår under ladning, kan komme inn i den elektriske installasjonen i huset via ladekabelen, og på den måten påvirke funksjonaliteten til feilstrømvernebryteren..."

Dermed lader jeg med god samvittighet på en 16A kurs med CEE-stikk og Type A jordfeilvern.
   #16
 25,388     Akershus     0
Slik burde det være for alle merker. Elbil med sine likerettere er en nykommer og burde tilpassese seg den eksisterende verden.
Signatur
   #17
 4,270     0
Slik burde det være for alle merker. Elbil med sine likerettere er en nykommer og burde tilpassese seg den eksisterende verden.


I stor grad gjør de det, men siden man ikke kan garantere at ALLE tenkelige elbiler som kan kobles på kursen har tilstrekkelig dc-beskyttelse velger man å lage regler for unntakene.

   #18
 4,110     Akershus (Follo)     0
Tanken er vel at dette er et problem når PFC kretsløpet i bilen utvikler en feil.

Avmagnetisering gjør du ved å utsette jernet for et vekslende magnetfelt som gjøres gradvis svakere. F.eks. med en spole koblet til 50Hz som du legger gjenstanden på for så å fjerne den langsomt fra denne avmagnetiseringsspolen.

Eller en magnetplate med mange poler som du drar gjenstanden over. Noe som riktig gjort har samme virkning.

Om du varmer opp gjenstanden over Curiepunktet vil den bli helt avmagnetisert, noe som ikke kan garanteres med de ovenfor nevnte. Men dette er ofte ikke praktisk mulig uten å ødelegge andre egenskaper ved gjenstanden.
Signatur