276    4    0  

Bytte hovedsikringen eller?

 3     0
Et spørsmål
Har et nytt hus (6år) med Tek 10
Og TN-CS sikringsskap 400v
Men ser at hovedsikringen kun er på 40A chint NB 1-63H OV 40

Planlegger i fremtiden og å få satt opp en elbil lader.
 
Da en 22kw/t lader 3fas

Blir ikke hovedsikringen da litt for liten?
Kan KUN hovedsikringen byttes til f.eks en større sikring?

Eller må inntakskabel også byttes? Den er på 5x16mm

Greit i vite hva som må påkostes hvis det skal monteres opp en elbil lader.?


   #1
 24,961     Akershus     0
Du har ca 27.6 kW tilgjengelig. Tilsvarende for IT er vanligvis 63 A som gir litt over 25kW.

Vær obs på ar boksen på veggen er et ladeuttak, ingen lader. Laderen sitter i bilen. De fleste biler har pt en øvre effekt på 7,4 eller 11 kW. Det leverer et uttak på 3*16A TN.
De fleste har et langt lavere ladebehov enn de tror. Med effekttariffer vil dette også legge en demper på ladeiveren.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 3     0
Takk for svaret.
Hvis du kan forklare hvor du får 27.6kW fra så blir jeg klokere på ditt svar Wink
TSt
   #3
 14,882     0
3fas 400V :    40A*400V*1,732    (Rot(3) = 1,732)    

Så med 400V  og 40A har en mere enn både de som har 1 fas og 3 fas og  63A hovedsikringer. 

Det er få biler som gjør nytte av 22kW.  Men hvis en tenker flere biler som skal dele på (med flere av det vi allikevel ofte kaller ladere tilkoblet). Men flere som blir levert med 3 fas lading som kan utnytte dette på 400V nett.  Da er det lettere å trekke "mye" uten at hovedsikring vil gå så kan ikke helt se for meg at en trenger å oppgradere.  Jeg har 63A men ikke 3 fas men siden det ligger i skapet utenfor så tenker jeg å oppgradere til 3fas når alt i sikringskapet skal byttes.  

Men med effekt tariffene som jeg regner med at vil komme selv om det ble utsatt vil det ikke lønne seg å ha så kreftig lader i bruk.  Da vil det lønne seg å begrense effekten ut for å redusere max.