1,833    18    1  

EL-bil lader og skjevlast

 15     0
Hei

Jeg har kjøpt et hus som har en hovedsikring på 50A. Jeg ønsker å installere en 7.4kW 230V, 32A EL-bil lader i garasjen. Denne må da stå på en egen sikring, 32A. Jeg har fått antydet at det kan bli skjevlast på anlegget slik at effektiv strøm som kan bli levert vil bli rundt 18A. 

- Vil dette gjelde også om natten når resten av huset bruker lite strøm, det er jo om natten man stort sett lader.
- Hvilke alternativer har jeg for å kunne løse dette? En ting jeg vurderer er å installere et eget anlegg for garasjen, og sette laderen på denne. Da vil jeg også ha kapasitet for en lader til på det anlegget om jeg skulle få to biler.

Noen tips og råd om hvordan dette burde settes opp?

Takk.

   #1
 24,657     Akershus     0
Forstår ikke helt systemet ditt.

3-fase 3*50A? 230V IT-nett eller 230/400V TN-nett? Hus bygget før 1995 har gjerne IT, etter er det litt bingo. TN i nybyggerområder.

Hva slags bil? Kan den lades i åpen delta? (eGolf, Tesla, m.fl?)

De fleste klarer seg faktisk med 10A. Det er avhengig av kjørelengde pr døgn. Større batteri gir mulighet for saktere lading.

Ellers, sjekk elbilforum.no
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 15     0
Hei

Systemet mitt er 230V, 50A, mest sannsyligvis TN da det er et helt nytt hus.

Akkurat nå har jeg en BMW i3, men jeg skal ikke ha den hele livet, neste bil blir nok med vesentlig større batteri så jeg vil ha et litt framtidsrettet anlegg.

Elektriker som installerer i huset sier at det er lite vits med en 32A lader på dette anlegget da effektiv lading blir på 18-20 A pga av skjevlast med resten av huset. Stemmer det? Isåfall, hvordan kan jeg sette opp dette for å kunne få utnyttet mest mulig av 7,4kW, 32A, 230V laderen.

Skal sjekke de forumet.
   #3
 24,657     Akershus     0
Foto av hovedsikring og data på måleren?

Nytt hus er ingen garanti for TN. Må ligge i TN-land også. Dvs nybyggområde med nytt distribusjonsnett.

Gitt TN, så har du 3*50A*230V=34,5kW tilgjengelig. Om du bruker 7,4kW til elbil, så er det jo «litt å gå på.

Skjevlast er en sak med elselskapet, hva de aksepterer. Fordelen med TN er at et ladeuttak til vil bedre situasjonen.

Eget anlegg i garasjen? Mener du et abonnement til med ny fastavgift etc? Vil tro at det blir billigere å øke de 50A om netteier aksepterer det.

Om BMW aksepterer tofaselading husker jeg ikke.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 15     0
Hei

Takk for mer info. Hva om det er IT nett, hva er kapasiteten da? Hvor kommer 3-tallet fra i 3*50*230, 3 faser?

Takk.
   #5
 5,743     OSLO     0
Begynn med og ta bilder av skap innmat og lista i skapdøren, så kan vi gi deg noen hint Smile
  (trådstarter)
   #6
 15     0
Ok.

Huset er under bygging, så jeg har ikke noe skap å titte i enda. Ønsker å få bestilt lader før jeg flytter inn, men ønsker å få et oppsett som best mulig for å få mest ut av en 7.4kW, 32A, 230V lader. Elektriker som bygger er veldig uklar og har ikke helt tillit til det han sier, der for spør jeg om litt mer info.

Der er vel 3 muligheter: 1-fas IT 230V, 2-fas IT 230V og TN 400V?

Hva er makskapasiteten til huset gitt 50A hovedsikring for de tre tilfellene? 20kW, ?? kW og 34,5 kW? Gitt det første alternativet, er det urealistisk å tro man får maks utbytte av en 7.4kW lader?

   #7
 4,193     0


Hvis du har TN så kan de fleste bilene lade med flere faser, også mange i3.

Et alternativ til å øke hovedsikring er trafo da får du spredd lasten jevnt over tre faser Ulempen er at dette er en dyrere og mer komplisert løsning.

Uansett ville jeg lagt trefas ut i garasjen, så er i alle fall kabling fleksibel ifht senere oppgradering

   #8
 24,657     Akershus     0
Dette stemmer ikke helt. Mange biler har kun énfase ombordlader, eks Kona.

Trafo hjelper ingenting for å spre lasten. Dersom bilen har enfaselader så er det et nytt produkt der en
har 3* AC/DC omvandler. Deretter én DC/AC-omvandler for å få til symmetrisk last med enfaselader. Pt finnes dette kun for TN, men fabrikanten vurdereren IT-variant for Norge.
Trafo kan være aktuelt for enkelte bilmerker for å lage et lokalt TN-nett. (ZOE)

Ellers, 3-fase til garasjen er bra, men først må en finne ut hva en vil og har mulighet for.


Signatur
  (trådstarter)
   #9
 15     0
Hei

Hva jeg vil er å ha en 32A, 7,4kW lader i garasjen. Og så er spm om hva jeg har mulighet for med det anlegget jeg har. Nå vet jeg ikke helt det, men det er vel bare to muligheter:

  • 1-fas 230V 50A

  • 3-fas 400V 50A



For hver av dem, vil det være mulig med den laderen jeg ønsker? Hva mer må jeg vite av info om anlegget for å få avklart dette? Leste et annet sted at Hafslund anbefalte maks 20A lading i 1-fas nettverk pga skjevspenninger, og at jeg kan bli ansvarlig for mulige skader på nettet.
   #10
 24,657     Akershus     1

3-fase IT og TN er et rotete fagfelt. Dels pga upresis ordbruk.

I ditt tilfell med nytt hus så får du uansett 3-fase inn i huset. Dette kan være TN eller IT.

La oss ta TN først.
Det leveres 3 faseledere og én nulleder inn. Spenningen mellom en tilfeldig faseleder og N-leder er 230V. Vanlig lyspærer etc kobles mellom en tilfeldig faseleder og N, også en elbil med enspennings ombordlader. En enspennings-ombordlader på 7,4 kW trekker til 7400/230=32A fasestrøm. («enspennings- er bevisst valgt, andre kaller dette en énfase-. Det kan forvirre, mer senere)

Altså, en enspenningslader på 7,4kW trekker 32A fasestrøm i et TN-nett og mates av én fasespenning, spenningen mellom N og en faseleder.

Så IT
Viklingene i generator er fortsatt sammenkoblet i et felles nullpunkt, men det er ingen N-leder. Fortsatt er fasespenningen mellom faseleder og N, nå på 132V. Siden N ikke føres frem til forbruker i IT så er ikke fasespenning tilgjengelig for forbruker.

Forbruker må koble seg til linjespenningen/hovedspenningen mellom to faseledere og får 230V. Vår énspennings-ombordlader kobles mao mellom to faseledere, men mottar én spenning, linjespenning. I moderne elektrospråk kaller skoleverket dette en to-faselast, gamle elektrikkere fnyser: tofase? Hva er dette for tull? Jeg kaller laderen en énspenningslast tilkoblet 2 faseledere siden dette er IT. Din ene lader tilknyttet to faseledere trekker fortsatt 32A, men om du kobler inn en last til, så vil denne nye lasten måtte dele en faseledermed laderen. Denne nye lasten sier vi er en lader til på 7,4 kW strøm 32A. Nå kunne en tro at samlet linjestrøm i faselederen er 32+32A. Det er det ikke. En får en samlet strøm på 32*sqrt(3)=55A dette fordi strømmene er faseforskjøvet 120 grader og en må vektoraddere. En ser at med 3*50A IT, så går det ikke med to ladere a 7,4 kW

Dersom en koblet to ladere, en til hver sin faseleder i TN, så får en en linjestrøm på 32A i hver faseleder.


Samlet effekt til huset gitt 3*50A:
230V IT:
3*fasespenning*linjestrøm=3*132*50=19,8 kW eller
sqrt(3)*linjespenning*linjestrøm=1,73*230*50=19,8 kW
230/400V TN
3*fasespenning*linjestrøm=3*230*50=34,5 kW eller
sqrt(3)*linjespenning*linjestrøm=1,73*400*50=34,5 kW

En ser at 3 kommer inn pga 3 faser. 3 eller sqrt(3) er relatert til fasevinkelen på 120 grader og om en regner med fasespenningen (N-faseleder) eller linjespenning (mellom to faseledere)





Signatur