6,698    10    0  

El-tilkobling av reservoartank

 358     Barteland     0
Hei!

Har en reservoartank som skal drive VB gulvvarmeanlegg, denne har 2 stk 3 fas 5kw elkolber.
Ansvarlig trikker har skaffet feil deler og jeg tror han nå er usikker på tilkobling av denne.
Redd for i gi meg ut på en diskusjon uten å være på trygg grunn spør jeg her til råds...

Er det en kurrant løsning å klammre fast et K-rør med 3x2.5mm2 PN fra kontaktor i skap på vegg, ned langs tanken og rett inn på elkolbe? Er det ikke mer proft med en eller anne for for kabel der? K-rør åpent virker litt rart?

Han sier PN er ok da termostat er stilt på 45 grader, jeg er redd det blir varmere inni koblingsboksen på tanken?..

Funker det med vanlig kontaktor? er ikke de laget for å styre motorer? Trodde det var en annen type/system for slike langvarige laster som en kolbe..?
Signatur

   #1
 409     0
Pn i rør åpent er en dårlig løsning. Kabel klameret på tanken (event i rør) er det rette.

Ang. temp så pleier det ikke å bli bruk annet enn vanlig kabel. Hvis man er redd for varmen så kan det f.eks tres på silikonstrømpe utenpå lederne inne i koblingsboksen. Finnes selvølgelig kabel som er laget for varme, med den er jævlig dyr.

Vanlig kontaktor fungerer fint. Ohmsk belastning er mye "mildere" for kontaktoren enn motorstart.

Har du ekstern termostat? Er det en form for overoghetningsbeskyttelse på kolbene/i tanken?
   #2
 21,481     Enebolig     0
Man må se i dokumentasjonen til tanken, der bør det stå om man må¨ha varmebestandig kabel eller ikke. PN i rør høres ikke bra ut, tilsynet påpeker stadig at det er for skjult anlegg  ;)

Kontaktorer er delt inn i klasser fra AC1 til AC4. En AC3 kontaktor (som normalt brukes til motorer) er bokstavelig talt mer enn nok til dette bruket.
   #3
 24,668     Akershus     0
Hva gjør denne kontaktoren? Har en selv og den durer tidvis kraftig. i prinsippe ble den slått på for mange år siden og aldri slått av.

Har tanker om å kaste den ut og i stedet sette inn en null-speninngsutsløser på kursautomaten.
Signatur
   #4
 1,505     0

Kontaktorer er delt inn i klasser fra AC1 til AC4. En AC3 kontaktor (som normalt brukes til motorer) er bokstavelig talt mer enn nok til dette bruket.


Tja.. Kontaktorer er stemplet med max belastning i forskjellige klasser. En kontaktor kan f.eks være oppgitt til 4,5kw motordrift (AC3) 230V -SKRÅSTREK-  32A th (termisk belastning AC1). Sjeldent man opererer med forkjellige typer kontaktorer til forskjellige drifter. At en kontaktor virker på motordrift vil ikke si at den tåler "generell" ohmsk belastning.
Signatur
   #5
 24,668     Akershus     0
Hr. President, kan du utvide det kontaktorkurset - vi er lutter øre.  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 358     Barteland     0
Takker for svar så langt! Jeg prata med en hjelpsom kar hos ELFA som kunne tipse meg om en kurrant kontaktor. 3 fas 7 kw.. Det burde holde. Men slik trikker har gått fra det nå så er det et slikt kadra modulskap på veggen med klamret k-rør med PN nedover veggen, rundt tanken og inn i en 90 grader nippel.
Denne løsningen liker jeg ikke, hva burde jeg kreve at han bruker både estetisk og lovlig? PFXP i panserslange? Blir stort rør/kabel uansett, tror hele stasen er sikret med en 3P 30A..
Signatur
   #7
 1,505     0
Om røret sitter fast så er ikke dette noe å ta elektrikeren for. Det er tross alt lovlig.


Hr. President, kan du utvide det kontaktorkurset - vi er lutter øre.  ;)


Se litt her, så ser du ihvertfall sammenhengen jeg påpekte mellom ac1 og ac3!
Signatur

   #8
 21,481     Enebolig     0
Se hvor da?  ;)

Har jeg gått i vranglære? Jeg har lært at en AC3 kontaktor alltid vil kunne brukes til ohmsk last.
CSI
   #9
 584     Hordaland     0
Var ikke også det det president Grønning skrev? At et en motor-kontakt kan nyttes til ohm's last (og som logisk høyere slik end sertifisert for motordrift (vel pga. startstrøm?)).
   #10
 1,505     0
Var bare det at det virket som om man gikk i butikken og kjøpte en AC3-kontaktor!  Grin Kontaktorer tåler jo all last, bare forskjellig last ut fra de forskjellige klassene.. Man kan ikke vente at en kontaktor tåler like mye effekt på varme som til motorbruk i heisekran der den slår inn og ut hele dagen. Men man bruker jo samme kontaktortypen.....

Red:
Det siste der skulle absolutt være omvendt! Det er vel helst heisekrankjøring som er hardt og ikke varme Tongue
Signatur