392    15    2  

Elbil lader - justere ned ampere

 10     Oslo     0
Vi har installert Easee lader på en 32A kurs med eget sikringsskap i garasjen. Alt elektrisk i boligen er nytt i 2023. 

Når vi lader elbil over lengere tid går sikring som sitter ved laderen i garasjen. Det er lunkent rundt lader/skap/ladekabel når sikringen ryker. 
Ved kontakt med elektriker som gjorde jobben, får jeg beskjed om at jeg må justere ned ampere i Easee app til 28/29A for å hindre at sikringen går. 
Som utgangspunkt kan jeg leve med at jeg "kun" får 6,5 KW ut, men jeg lurer på om et helt nytt anlegg med egen 32A kurs ikke bør være dimensionert for maks uttak, altså 32A eller er dette vanlig praksis?

   #1
 4,367     0
Vanlig praksis er å dimensjonere max langvarisk last til 80% av sikringsstørrelse.
Skulle du fått ut 32A så ville jeg satt opp 40A sikring og kabel som tåler 40A.
Det er bra å overdimensjonere slik at utstyret holder lenge.
HSt
   #2
 37,559     Lillestrøm kommune     0
Ellers betaler TS ekstra mye i nettleie jeg setter ned ampere tallet på min Easee lader for å bremse nettleie tariffen. Skal en ekstra lavt så må bilen hjelpe til (Kia m.flere har i vertfall dette) et valg med redusert effekt uttak
   #3
 359     Sandnes      0
Perfekt eksempel på hvorfor jeg kjøpte inn 40A sikring til vår Easee Charge Lite, nettopp for å unngå varmgang og overbelastning i sikringen.

Jeg forhørte meg rundt omkring med de forskjellige elektriker firmaene i området og det var sånn 50/50 om de var låst til 32A sikring "for laderen trekker maks 32A" eller at 40A kan legges, dog mot en litt høyere pris (kabelmateriell).

Hvis det lar seg gjøre ville jeg trukket om igjen hvis det er en enkel jobb, mulig å trekke inn elektriker firmaet igjen på grunn av du ikke kan bruke laderen til oppgitt effekt over tid (som alle vet tar elbillading tid).
   #4
 5,009     Sørlandet     0
Justeterte min easee ned til 26a. Men pga kapasitetstigen og da høyere nettleie om jeg bruker mye strøm på engang; så lader jeg bare på 16a. Dette styrer jeg bare fra bilen. Også lader jeg hele natten og til maks 80%.

Putter i laderen relativt ofte. Ser ingen grunn til å skulle kjøre batteriet langt ned. Vil heller ha god rekkevidde hver dag en å vente med å lade.

Og da trenger man ikke 32…
   #5
 4,240     0
Enig at vanlig praksis er å overdimensjonere og legge opp en sikring og kabel som tåler ett hakk opp.

Samtidig så mener jeg dette er grunn for reklamasjon. Om man har bedt om 32A så får elektriker levere det, og rette feilen om det ikke funker. Og det finnes sikringer som holder merkelasten sin, mine fra eaton holder helt fint lading på 32A - iht spesifikasjonen de er produsert og godkjent for.
   #6
 25,061     Akershus     0
Det er forskjell på sikringsmerker. I tillegg er det noe avhengig av temperaturen på sikringene ved siden av. Dersom disse er lavt belastet bidrar de mindre ti at 32A sikringen flipper. Har endog sett installasjoner med en modulbredde luft ved siden av høyt belastede sikringer.
Signatur
   #7
 5,795     OSLO     0
generelt skal ingen sikringer, uavhengig av merke, belastes over tid, mer enn ca 80%. syndes ofte mye der, med det resultat at sikringen blir slitt og blir dårlig. man burde også som nevnt over ha litt luft rundt høyt belasta kurser. også ganske ofte så godkjenner kunder at man stiller lader på 25-26A (som er 80%)

   #8
 4,240     0
generelt skal ingen sikringer, uavhengig av merke, belastes over tid, mer enn ca 80%. syndes ofte mye der, med det resultat at sikringen blir slitt og blir dårlig. man burde også som nevnt over ha litt luft rundt høyt belasta kurser. også ganske ofte så godkjenner kunder at man stiller lader på 25-26A (som er 80%)


Hvor kommer dette "kravet" fra. Jeg vet at NEK er forkjemper for dette (montørhåndboka sier ladestrøm "litt lavere enn kurs, 10%?"), men kan ikke se at det er noe i spesifikasjonene som faktisk hindrer at man belaster kurser med merkestrøm og i alle fall ikke for faste laster med dedikerte kurser.

Derimot står det spesifisert at I1, altså merkestrømmen, skal håndteres MINST en time uten at vernet løser ut. Dermed mener jeg man som kunde kan reklamere dersom elektriker leverer materiell som ikke tåler spesifikasjonen. Garantert utløsning kommer jo heller ikke før I2 i en time som feks er 1.45x I1 - og man tar høyde for dette ved dimensjonering av kabling og andre komponenter.
   #9
 5,795     OSLO     0
står blant annet i FEB: https://lovdata.no/forskrift/1987-11-20-1083/§445  

sitat;

§ 445.Sikringers belastning.
Smeltesikringer og automatsikringer skal ikke varig belastes høyere enn sikringenes merkestrøm.

Veiledning:
Sikringer som periodevis står under langvarig, f.eks. termisk, belastning, bør i disse perioder ikke belastes med mer enn 80% av merkestrømmen.


så en elbil lader feks, som står med konstant 32A last i 7-9t, skal da helst ikke belaste vernet med mer enn 80%, så hvis man ønsker problem fri lading med 32A så burde man ha 40A sikring forran laderen
   #10
 25,061     Akershus     0
I andre sammenhenger omtales at en stekeovn med vanlig 16A schuko ikke kan påsettes 25A komfyrstøpsel og tilkobles en 25A kurs med mindre stekeovnen er godkjent fr 25A forankoblet sikring.

Disse ladeuttakene til elbil, hva er de typisk godkjent for, 40A? Finner en denne verdien på deres datablad eller merkeskilt?
Signatur