I andre sammenhenger omtales at en stekeovn med vanlig 16A schuko ikke kan påsettes 25A komfyrstøpsel og tilkobles en 25A kurs med mindre stekeovnen er godkjent fr 25A forankoblet sikring.
Disse ladeuttakene til elbil, hva er de typisk godkjent for, 40A? Finner en denne verdien på deres datablad eller merkeskilt?
Ikke så lett å bli klok på dette selv om en prøver. Her ville elektroinstallatøren sette stekeovnene på 20A kurser på grunn av pyrolysefunksjonen som gir høyt strømtrekk over tid. De er merket med 16A. Jeg klarte aldri å få Siemens til å svare på om dette er greit eller ikke.
Høres bra ut. Jeg vet at enkelte elbiler kan trekke 22 kW (Tesla med 6 ladere) og endog 43 kW (eldre ZOE?), men er det egentlig mange moderne biler som kan trekke mer enn 11 kW=3*16A på et 230/400V TN-nett? Eventuelt 3*28A på et IT nett?
§ 445.Sikringers belastning. Smeltesikringer og automatsikringer skal ikke varig belastes høyere enn sikringenes merkestrøm.
Veiledning: Sikringer som periodevis står under langvarig, f.eks. termisk, belastning, bør i disse perioder ikke belastes med mer enn 80% av merkestrømmen.
så en elbil lader feks, som står med konstant 32A last i 7-9t, skal da helst ikke belaste vernet med mer enn 80%, så hvis man ønsker problem fri lading med 32A så burde man ha 40A sikring forran laderen
FEB er vel erstattet av FEL, her står følgende om overstrømmer.
§ 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning.
§ 23.Beskyttelse mot overstrøm Mennesker, husdyr og eiendom skal være beskyttet mot skade fra for høye temperaturer eller elektromekaniske påkjenninger som skyldes noen form for påregnelige overstrømmer i strømførende ledere.
Veiledning til § 22 Det må tas spesielt hensyn til faren for høy overgangsmotstand i termineringspunkter for kabler/ledninger. Dette kan medføre farlig varmeutvikling og i noen tilfeller brann. Slike faresituasjoner kan oppstå som følge av utilfredstillende festing av leder eller varig belastning av kabel/ledning opp mot ledningens maksimale strømføringsevne.
Prosjekterende/utførende må være spesielt oppmerksom på at slik unormal varmeutvikling i kontaktpunkter kan medfører at isolasjonsmateriale avgir gasser som er korrosive og kan påvirke overgangsmotstanden over tid. For å hindre at slik fare oppstår må samordning mellom overbelastningsvern og kabelens strømføringsevne vurderes nøye.
Ved avmantling av isolasjon er det spesielt viktig å benytte egnet verktøy som ikke skader kabelens/ledningens ledermateriale.
Veiledning til § 23 Overstrøm for ledere er enhver strøm høyere enn tillatt strømføringsevne, f.eks. som følge av overbelastning, kortslutning mm.
Beskyttelse kan oppnås ved
- å sørge for automatisk utkobling av slik overstrøm før denne antar farlig størrelse, varigheten tatt i betraktning, eller ved - å begrense slik overstrøm til ufarlig størrelse og varighet. Det vises for øvrig til veiledning i § 22.
Jeg justerte og ned effekten på min lader for å unngå å komme på 10-15 kW trinnvis nettleie-avgift. Etter jeg gjorde det klarer jeg meg med 5-10 kW effekt, og sparer 250 kroner i måneden, eller 3000 i året om du vil.
Har Zaptec Go lader. Der kan en og kjøpe en liten boks som stopper ladingen om du går over en valgfri grense. Eneste ulempen er at den krever strøm, og ikke alle AMS gir det.
Ikke så lett å bli klok på dette selv om en prøver. Her ville elektroinstallatøren sette stekeovnene på 20A kurser på grunn av pyrolysefunksjonen som gir høyt strømtrekk over tid. De er merket med 16A. Jeg klarte aldri å få Siemens til å svare på om dette er greit eller ikke.
ja feks zaptec og flere oppgir en maks verdi, dette står på zaptec go;Installasjonskrets
Maks. 40 A sikring påinstallasjonskrets for ladestasjoner
FEB er vel erstattet av FEL, her står følgende om overstrømmer.
§ 22.Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger
Elektriske anlegg skal være slik utført at det ikke er noen fare for antennelse av brennbare materialer på grunn av for høy temperatur eller elektrisk lysbue. Det skal ved normal drift heller ikke være noen fare for at mennesker eller husdyr kan bli utsatt for forbrenning.
§ 23.Beskyttelse mot overstrøm
Mennesker, husdyr og eiendom skal være beskyttet mot skade fra for høye temperaturer eller elektromekaniske påkjenninger som skyldes noen form for påregnelige overstrømmer i strømførende ledere.
Veiledning til § 22
Det må tas spesielt hensyn til faren for høy overgangsmotstand i termineringspunkter for kabler/ledninger. Dette kan medføre farlig varmeutvikling og i noen tilfeller brann. Slike faresituasjoner kan oppstå som følge av utilfredstillende festing av leder eller varig belastning av kabel/ledning opp mot ledningens maksimale strømføringsevne.
Prosjekterende/utførende må være spesielt oppmerksom på at slik unormal varmeutvikling i kontaktpunkter kan medfører at isolasjonsmateriale avgir gasser som er korrosive og kan påvirke overgangsmotstanden over tid. For å hindre at slik fare oppstår må samordning mellom overbelastningsvern og kabelens strømføringsevne vurderes nøye.
Ved avmantling av isolasjon er det spesielt viktig å benytte egnet verktøy som ikke skader kabelens/ledningens ledermateriale.
Veiledning til § 23
Overstrøm for ledere er enhver strøm høyere enn tillatt strømføringsevne, f.eks. som følge av overbelastning, kortslutning mm.
Beskyttelse kan oppnås ved
- å sørge for automatisk utkobling av slik overstrøm før denne antar farlig størrelse, varigheten tatt i betraktning, eller ved
- å begrense slik overstrøm til ufarlig størrelse og varighet.
Det vises for øvrig til veiledning i § 22.
Har Zaptec Go lader. Der kan en og kjøpe en liten boks som stopper ladingen om du går over en valgfri grense. Eneste ulempen er at den krever strøm, og ikke alle AMS gir det.