#41
 4,480     0
Det finnes endel drittutstyr som bryr seg om hvilken spenning det er mellom fase og jord.
De to jeg har vært borti er en kombidamper 3-fase sak som stoppet helt opp når det var stor nok jordfeil i nettet.
Den andre var en liten enfase gassbrenner som skulle monteres inn i en peis. Den fungerte på første forsøk. Etter en liten stund måtte jeg bytte om på fasene inn på den, og så fungerte den på nytt. Den peisesaken målte spenningen mellom ene fasen og jord og stoppet hvis spenningen kom over eller under en viss spenning. Dette var visstnok noe italiensk utstyr beregnet for TN-nett der importøren hadde satt på sitt eget CE merke. Så nå står det en kryssvender foran gassbrenneren og hvis den ikke fungerer så trykker de på kryssvenderen og dritten fungerer til neste jordfeil dukker opp. ;D

Begge disse er tilkoblet IT nett og dermed kan spenning fase- jord gå opp og ned.

  (trådstarter)
   #42
 175     Vestfold     0
Har idag skrudd av alt i sikringsskap. Målt mellom alle 3 hovedsikringene og jord 94 94 98
   #44
 25,368     Akershus     0

Har idag skrudd av alt i sikringsskap. Målt mellom alle 3 hovedsikringene og jord 94 94 98


Pussige verdier, hvor og hvordan har du målt dette?
Signatur
  (trådstarter)
   #45
 175     Vestfold     0
Hovedsikringene er gamle skrusikringer. Jeg skrudde de ut og målte fra setet der sikringen settes inn og mot jord. 1 etter 1.
  (trådstarter)
   #46
 175     Vestfold     0
Da har trikkern vært her og målt.

En ting er helt klart. Multimeteret mitt var totalt ubrukelig.

Han hadde med seg et skikkelig ett.

Det ble påvist feil på den ene kursen min. Som var i bruk. Han lokaliserte hvor dette var. Viste å være overslag/kortslutning i tilførselsledning fra sikringsskapet og ut til en koblingsboks. Når denne ble fjernet. Ble ting litt enklere.

Jeg fikk måle stikket i garasjen med apparatet hans. 132/136 mot jord.

Nå står bilen fornøyd og lader. Smile
   #47
 25,368     Akershus     0
Høres bra ur. Så får vi håpe at det ikke dukker opp et overslag hos deg eller noen av naboene. Merkelig at Tesla synes å lage så følsomt utstyr. Norge, med sitt IT-nett er Teslas største marked utenfor USA og de ignorerer det.
Signatur

  (trådstarter)
   #48
 175     Vestfold     0

Høres bra ur. Så får vi håpe at det ikke dukker opp et overslag hos deg eller noen av naboene. Merkelig at Tesla synes å lage så følsomt utstyr. Norge, med sitt IT-nett er Teslas største marked utenfor USA og de ignorerer det.


Ja det er merkelig.. Og lite gjennomtenkt før de begynte leveringene. Men nå kan hvertfall jeg slippe flere turer ned på kjøpesenteret kun for å lade.. Begynte å bli irriterende.
   #49
 25,368     Akershus     0
Siden en kan bli utsatt for nye jordfeil, hva med å kjøpe seg et dieselaggregat som backup i stedet for en skilletrafo? Kan lade bilen eller gi backup til fryseren ved strømutfall. Finnes det aggregater som kan omkobles mellom 230V IT og 400V?
Signatur
  (trådstarter)
   #50
 175     Vestfold     0

Siden en kan bli utsatt for nye jordfeil, hva med å kjøpe seg et dieselaggregat som backup i stedet for en skilletrafo? Kan lade bilen eller gi backup til fryseren ved strømutfall. Finnes det aggregater som kan omkobles mellom 230V IT og 400V?


Personlig ser jeg det som en veldig god sikkerhet å kjøpe skilletrafo for garasjen hjemme og eliminere hele problemet for godt.
Jeg kan ende opp med en jordfeil utenifra som det tar 1 mnd å få utbedret.
Dieselaggregat er like ille. Det er mange typer som leverer "for skitten strøm" for å kunne lade bilen.. Så jeg vet ikke helt.. Tror jeg latt det gå nå. Også kjøper jeg en skilletrafo om noe dukker opp utenifra. Denne kan jeg ha på plass montert i løpet av få dager.