Nå har jeg ikke lest det aftenposteninnlegget. Men utfallet av sånne regnestykker er helt prisgitt de antakelser man gjør om hvordan strømmiksen produseres. Jeg tror man får det resultatet man legger opp til.
Gitt et kvalitetsaggregat, så vil en el-bil med aggregattilhenger gi mindre CO2 utslipp enn å lade fra lysnettet før en drar hjemmefra.
Se debattinlegg om el-bil og CO2 i dagens Aftenposten morgen. :o
Er desverre ikke så opptatt / kan ikke nok om CO2. Har lest om fotavtrykk osv.. sett noen skisser på dette men kommer så ann på hvordan man regner. Er ikke lenge siden det var en annen sak i avisen. Hvor store miljøsvin det satt bak rattet på elbiler. Der hadde journalisten tatt til betraktning at alle biler skrotes når de har gått 100.000 km.
For min del handler det om hva 1 liter bensin koster i forhold til 5 kw.
Hehe alle miljøfantaster krever vel "ren strøm"
Ja.. Jeg har fått beskjed om at laderne krever "ren strøm" og at ikke alle aggregater leverer dette ihht Tesla sitt bommulsfilter.
Det finnes klart aggregater som er gode nok. Men tror uansett skilletrafo er bedre. Da jeg nekter å ta med meg aggregatet ut på tur uansett.
Tenker media hadde kost seg med et bilde av en elbil med aggregatet halveis skuende igjennom en halvåpen bakluke på langtur.
Se debattinlegg om el-bil og CO2 i dagens Aftenposten morgen.
Er desverre ikke så opptatt / kan ikke nok om CO2. Har lest om fotavtrykk osv.. sett noen skisser på dette men kommer så ann på hvordan man regner. Er ikke lenge siden det var en annen sak i avisen. Hvor store miljøsvin det satt bak rattet på elbiler. Der hadde journalisten tatt til betraktning at alle biler skrotes når de har gått 100.000 km.
For min del handler det om hva 1 liter bensin koster i forhold til 5 kw.