2,870
57
5
Garasje og elbil -rusten ikke praktiserende elektriker
336
Northwest
0
Hei
Holder på å bygge garasje, noe som egentlig er et kapittel for seg selv da det ble et mareritt med en aktør som viste seg å være særdeles useriøs og full skjæring så nå er det meg og svigerfar som snekrer og så skal jeg stå for det elektriske.
Men med elbil på vei og PFSP som tilførsel så vil jeg forhøre meg litt med folk som er mer oppdaterte.
Har IT-nett og har kjørt Febdok på at 32A går greit til garasje. Siden jeg har lagt PFSP må jeg ha jordfeilautomat i sikringskapet. Der har jeg Gewiss fra før så det ryddigste med tanke på skinne i skap er å fortsette med det.
Liten sikringsboks i garasje. Tenkt å ha 32A enfas stikk til kommende elbil. Tenkt å bare henge opp en jordfeilbryter til den stikkontakten, gir ikke noen mening å ha 2 ca like automater etter hverandre.
Utestikk på garasje på egen kurs, da tenkt 16A sikring med C karakteristikk og I2 verdi på 1.45 og 4x2.5mm2 for å standardisere kabelvalg. Irriterer meg at utestikkontaktene fra husets sikringskap går ved oppstart av ymse utstyr som høytrykkspyler, sag, etc.
Ellers en jordfeilautomat til lys og en jordfeilautomat til stikk.
Sikkert greit å huske forhåndsmelding også.
Ellers noe jeg burde ha med eller endret på?
Holder på å bygge garasje, noe som egentlig er et kapittel for seg selv da det ble et mareritt med en aktør som viste seg å være særdeles useriøs og full skjæring så nå er det meg og svigerfar som snekrer og så skal jeg stå for det elektriske.
Men med elbil på vei og PFSP som tilførsel så vil jeg forhøre meg litt med folk som er mer oppdaterte.
Har IT-nett og har kjørt Febdok på at 32A går greit til garasje. Siden jeg har lagt PFSP må jeg ha jordfeilautomat i sikringskapet. Der har jeg Gewiss fra før så det ryddigste med tanke på skinne i skap er å fortsette med det.
Liten sikringsboks i garasje. Tenkt å ha 32A enfas stikk til kommende elbil. Tenkt å bare henge opp en jordfeilbryter til den stikkontakten, gir ikke noen mening å ha 2 ca like automater etter hverandre.
Utestikk på garasje på egen kurs, da tenkt 16A sikring med C karakteristikk og I2 verdi på 1.45 og 4x2.5mm2 for å standardisere kabelvalg. Irriterer meg at utestikkontaktene fra husets sikringskap går ved oppstart av ymse utstyr som høytrykkspyler, sag, etc.
Ellers en jordfeilautomat til lys og en jordfeilautomat til stikk.
Sikkert greit å huske forhåndsmelding også.
Ellers noe jeg burde ha med eller endret på?
Hadde egentlig tenkt å kun ha jordfeilbryter type B mot elbil lader siden jeg har sikret med 32A i boligen. Men hvis jeg kan kutte en komponent gjør jeg gjerne det.
Men du kan kanskje løse det ved å ha type-B både på tilførselen og kursen i garasjen. Jeg har ikke nok plass i sikringsskapet...
Trenger vel bare B på tilførsel så kan jeg vel droppe jordfeilautomater og kun ha vanlige i garasje?
Men funksjonsmessig er det sikkert greit nok.
(Lading av elbil fremstår som kompliserte greier, det er mange meninger/tolkninger og det er ikke alltid lett å forstå hvorfor kravene er som de er.)
Ad Tesla. Den lan leveres i en variant for 3-fase "V-lading" på IT. Du far litt bedre spredning på lasten.
Ellers er det en i Fredrikstad som rutinemessig lader sin Tesla på 5A! Dette pga stort batteri, moderat kjøring og effekttariff. Mao, trenger du 32A?
Rutinemessig vinterstid ja. Nå på sommeren lader jeg gjerne på 32A noen timer midt på dagen mens solen skinner og solcelleanlegget leverer effekt i overflod
Moderat kjøring vet jeg ikke. Har kjørt over 12.000km med Model X på under 4 måneder nå