391    9    2  

Inntakskabel garasje/hobby snekkerverksted

 3,210     Vestlandet     0
Jeg må få byttet en kabel i garasjen, fra mønet der luftspennet kommer fra bolighuset , til sikringsskap i garasjen. Det er trefase IT med 4mm2 kopper fra før. 20A sikring, så det vil vel si 8kVA? Vurderer å gå litt opp for å ha tilgang til mer effekt. Linja i luft er ikke begrensende faktor.

Det er aktuelt å sette inn noen trebearbeidingsmaskiner etter hvert. Hvordan er det med startstrøm på disse - er det så høyt at det er noe å tenke på ved valg av kabel?

Lading av elbil blir nok aktuelt etter hvert. Det er vel ikke grunn til å tro at ombordladerne kommer til å utnytte tre faser i IT-nett i framtida heller? Da er det vel maks 230*20A = 4600W tilgjengelig? Selv med to individuelle ladere, på hver sin fase?

Solceller er også aktuelt på det taket, men neppe mer enn 8kW. 


Det jeg lurer på er altså om noen vil dele noen vurderinger rundt vurdering av nødvendig effekt og kabeltverrsnitt. Gjerne også hvilke typer som er gunstige i pris. Åpen forlegning fra sikringsskap, oppunder tak og gjennom veggen, i mønet. 


   #1
 24,668     Akershus     0
Lading av elbil blir nok aktuelt etter hvert. Det er vel ikke grunn til å tro at ombordladerne kommer til å utnytte tre faser i IT-nett i framtida heller? Da er det vel maks 230*20A = 4600W tilgjengelig? Selv med to individuelle ladere, på hver sin fase?


Her er ikke helt enkelt å forstå hva du mener. I IT er det tre linjespenninger tilgjengelig, en mellom to og to linjeledere. Fasespenning er ikke tilgjengelig for forbruker i IT.

El-biler kan ha en, to eller tre ladere ombord. Enkelte kan utnytte dette litt snedig. F.eks. eGolf har to. Bilen selv vil oppdage om den er tilknyttet alle tre linjeledere og splitte laderne og koble dem f.eks til L1-L2 og L2-L3. Her vil det gå f.eks. 16, 28 og 16A i L1, L2 og L3. Tesla TMS3 har tre ladere og vil selv konfigurere disse i gull trekant. Andre merker vil kun utnytte én linjespenning, enten ved at kun én lader funksjonerer, eller at de to parallellkobles. Enkelte slike vil feile om de mottar tre spenninger. Det hele er litt forvirrende og kan være avhengig av bil.

Generelt er det likevel en fordel å velge utstyr som kan utnytte alle de tre spenningene og heller tilpasse til dagens bil. Er vi heldige vil flere kunne utnytte full trekant i IT.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 3,210     Vestlandet     0
Ja, det kan godt hende jeg bommer på terminologien. Jeg tenkte på om man har to biler, som utnyttet hver sin fase. Det blir vel det samme som du beskriver i eksempelet, bare at der er begge laderne i samme bil?

TBL
   #3
 360     Lørenskog     1
Om behovet for å lade raskt er stort nok kan en sette inn trafo fra 3 * 230 V IT til 3 x 230 V TN nett, og dermed oppnå bedre fordeling på IT nettet, og bil(er) som kobles til blir fornøyd ved å få TN nett.

Trafo koster litt, men kanskje noe kan spares inn ved at det trekkes mer lik effekt fra alle tre faser..
   #4
 24,668     Akershus     1
Jepp, med to biler med hver sin lader på 16A, vil du få ca 28A i den linjelederen som er felles, L2 i eksempelet over. Hver bil vil lade med ca 3680 W.

Om kursen din er begrenset til 20A, vil hver bil kunne trekke 20/1,73=11,5A. Samlet effekt som er mulig å trekke blir 2*230*11,5=5300W.

Ad terminologi, 3-fase IT er ei suppe. «Fase kan bety en vinkel, en leder, en spenning og dette eltes sammen. Jeg eksperimenterer med uttrykkene i et forsøk på å finne en bedre formulering. Det kan forvirre det også.

Ser en på innlegget over med 3*230V TN, så ser en et eksempel på uklar benevning. Imo bør TN til vanlig forbruker benevnes som 230/400V TN. Last kan stjernekobles mot N-leder og hver lastgren får fasespenning på 230V. Til elbillading har jeg aldri hørt om at ladere er koblet for linjespenningen på 400V.

Om en slik trafo vil hjelpe er mye avhengig av hva bilen har ombord. Dersom bilen har kun én lader, vil en ikke kunne oppnå noe med å gå over til TN. Med samme sikringsstørrelse ut av IT-nettet vil en heller ikke kunne tappe mer effekt.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 3,210     Vestlandet     0
Åja, fasestrømmene summerer på den måten ja selvsagt! Mulig jeg går for 6mm2 kopper da, den tåler ca 32A?

Jeg skal regne litt på hvor mye solceller det er plass til på det taket og se hva effekten kan bli der. 

Edit: Hvis hele taksiden får 300W-paneler, blir det ca 12kW peak. Kommer neppe til å legge så mye uansett. 
Siste redigering: Monday, February 10, 2020 2:32:25 PM av Tovas
  (trådstarter)
   #6
 3,210     Vestlandet     0
Jeg spekulerer fortsatt litt på dette. 6mm2 kopper tar visst bare 25A viser det seg.
Blir regnestykket da som følger?


Maks last på en fase: 25A * 230V = 5,7kW
To faser: 14,4 * 2 * 230 = 6,6kW (der den tredje faselederen er begrensende faktor med 25A, og 25/1,73 = 14,4)

   #7
 1,925     klippdalen     0
hvorfor ikke dra på litt mer? for å være sikkert? istedet for å marginalregne

   #8
 4,193     0
Kortslutningsytelse er også et tema, særlig om det blir litt lengde på strekket til garasjen. Dermed kan man måtte gå opp mer i tverrsnitt enn det ledningsevnen alene tilsier.
  (trådstarter)
   #9
 3,210     Vestlandet     0
Det er luftstrekk mellom husene, så der er det visst mye kapasitet. Og så er det 10m kabel innendørs i hvert hus. Spekuleringen er mest pga pris. Ser ikke så galt ut på nettet, men koster en del når en skal ha det gjennom elektriker virka det som.