#81
 21,481     Enebolig     0
Netteier ordner skap i boligfelt. Noen ganger kobler vi til kabelen i skapet. Vi kobler alltid til i sikringsskapet.

Ved lufstrekk kobler vi til med piggklemmer, strekker kabel og ordner kortslutningsvern ved/på husvegg.

   #82
 24,662     Akershus     0
Dere synes å ha friere tøyler enn hva jeg har sett et annet sted: trikker fikk ikke gå inn i gateskap kun for å ta ut stikkledningssikring. (Flytting av tamp fra byggekasse til permanent inntak). Fryktelig byråkratisk når det var nesten 6 mil for el-verksmontør å reise t/r for en sikring.
Signatur
   #83
 21,481     Enebolig     0
Ja, jeg kjenner til steder der man ikke får ta på noe før overlastvern i sikringsskapet. Ordningen med å la elektrikere ordne inntak til boliger virker å ha fungert bra her i området.
   #84
 447     Norge     0
Har heller ikke her problem å gå inn i gateskap,mulig det ikke er stuerent,men det er ikke sikkert jeg spør om lov alltid heller.Kommer langt med en trekantnøkkel  Smile De nye skapene har isolerte lister,og de gamle brukes isolert håndtak og hansker.Sunn fornuft er stikkordet.
   #85
 120     0

Men når du trekker inn bil som vi også har diskutert er det faktisk lov å gjøre alt på egen bil. Her mener myndighetene tydeligvis at folk kjenner sin egen begrensing. Så den analogien er også et stykke ute på jordet.


Det skyldes at bilbransjens lobbyister ikke har vært like flinke som elektrikerbransjen sine, dvs. de skjønte at det uansett ikke var noen vits, for på nyere biler kan du ikke gjøre noe som helst selv, skal du feks. bytte bremseklosser må du koble til merkeverkstedets PC. Bilbransjens lobbyister har jobbet mer mot type EU-kontroll-tiltak, selv om forskning viser at EU-kontroll har nada å si for sikkerheten på veiene. Nå ser det ut til at de kan ha greid å få til årlig kontroll for eldre biler også.