#41
 296     Tromsø     0
Det er korrekt som nevnt over. Forskjell i kapasitans.
På den ene trafokretsen er det mye "kabelmasse", og på den andre er det nesten ingen "kabelmasse".
Dermed er det for stor motstand for jordfeilstrømmen tilbake til trafoens nøytralpunkt.
Enkelt forklart.
Løsningen for vår del er å jorde nøytralpunktet (TT anlegg) for å dermed å øke jordfeilstrømmen og sikre utkobling via jordfeilbryter ved første jordfeil.

Kanskje et mere avansert overvåkingssystem kunne fungert også, men jeg må forholde meg til en tredjepart som har krav til bruk av elektrisk handverktøy på dekk.
Dvs. enten 110V som innebærer flere trafoer og fordelingsskap, for ikke å snakke om dobbelt sett med handverkøy (prøv en 110V vinkelsliper, dobbelt så tung og halvparten så effektiv som 230V), eller 230V med lavohmig nøytralpunkt og 30mA jordfeilbryter.