#21
 762     Asker     0
Dermed er jeg villig til å kjøpe xcomfort i Tyskland og risikere at 1/20 enheter må byttes - prisene her er uansett halvparten av det Onninen tar til elektrikeren. Derimot ville jeg aldri finne på å kjøpe varmekabel til badet selv, her er påslaget ekstremt mye mindre enn kostnadene ved reklamasjon.

xComfort-delene er dyrt i mine øyne også, så å ta sjangen på å bestille det fra Tyskland er noe jeg også sikkert ville ha gjort.
Varmekabel kan du, men jeg vil ikke anbefale, handle selv i samråd med montøren du skal bruke. Men da blir det på detaljenivå på el.nr.
En ting er å bestille for liten/stor kabel eller matte mtp rommet størrelse eller effekt, en annen ting er når den først er støpt ned. Det er da det begynner å bli dyrt hvis det faktisk er en feil i kabelen. Og den muligheten er der.

   #22
 59     0
Skjønner fortsatt ikke hvordan en stikkontakt går fra 65kr hos Elektroimportøren til 299+moms fra en elektriker...
Ser ofte reklamasjonsargumentet, men på et helt hus så er det jo fort en hel månedslønn i påslag, mot en liten sjanse for en 10 minutters jobb for å fikse.

Du sier at tusen kroner for en stikkontakt ikke er så ille, men det er fortsett en fantastisk dårlig deal for en kunde. For en kunde så er regnestykket:

1000kr fastpris, 45 minutter for å finne og booke elektriker, 3 timer tapt arbeidstid for å være hjemme og vente på elektriker, 5min for å betale faktura. Sum ca 1750kr og 50min med egeninnsats + et eventuelt kjøretillegg ol.

10min for å svippe innom butikk på vei hjem fra jobb, 65kr for stikk, 10 kroner i kabel og klammer, 15 minutter montasjetid og en halvliter til 33kr. Sum 108kr og 25min med egeninnsats.

Mellomlegget på over 1600kr skal da være verdien på papirene og at arbeidet er gjort etter boka. Det er ikke veldig vanskelig å se at mange tar sjansen på å gjøre jobben selv, det er en fryktelig dyr forsikring.
   #23
 762     Asker     0
Chriztr hadde det bare vært så vel som du beskriver, jeg har bekjente som har lav volum kunde hos et par grossister og de burde ikke få bedre pris på en komfyrvakt enn det dere elektrikere har. Ser ingen grunn til at pris ut fra elektriker da i flere tilfeller er 2x prisen særlig når dette er en dyr komponent. Og som du skriver dere får dekket reklamasjoner så dere trenger ikke margin for dette. Nå høres det ut som dere har et edruelig faktureringsnivå så det er ikke kritikk av deg men du har dessverre mange i din bransje som ikke er slik. Det er heller ikke så store forskjeller på deres grossist priser og Elektroimportøren

Lav volum kunde eller ikke, så har de vært heldig med en avtale hvertfall.
Jeg er enig at en komfyrvakt ikke burde koste dobbelt mot kunde, med mindre det er med ferdig montert pris.
Med gode reklamasjonsordninger så trenger man ikke noen stor margin, men en liten margin vil alltids være fornuftig. Noen ganger så får man avslag på reklamasjonen videre til produsent og da må vi ta kostnaden selv. Andre ganger så er det kanskje materiell som er kjøpt direkte fra produsent siden grossist ikke fører akkurat det produktet kunden ønsker. Det er jo trossalt mennesker som installerer, så noen ganger så er reklamasjonen faktisk "rett-opp-arbeid", men det er jo noe som man må ta på egen kappe.

Men ja, det er mange i bransjen som skriver med gaffel til en hver tid. Det ødelegger litt for det totale inntrykket av bransjen, men cowboyer vil det alltids være dessverre!
Og nei, det er ikke kjempeforskjeller på prisene, men noe er det.
F.eks. dobbel innfelt stikk (elnr 1510727) koster hos elektroimportøren 65,- ink.mva internettpris (89,-ordn ink mva) mot min rimligste akkurat nå 64,84,- eks.mva (81,05,- ink. mva).
   #24
 1,519     Akershus     0
Jeg har funnet et firma som lar oss holde meste av materiell selv, men vil levere varmekabel og sikringer. Timeprisen er den vanlige og samsvarserklæring har kommet med forbehold om at kunde har holdt materiell. Dersom noen får håndverkeren til å signere på en standardavtale vil det ved timesarbeid være maks påslag på 15 % på anskaffelseskost. Hvis elektrikeren betaler mer per enhet hos grossist enn hos enkelte detaljister burde de regne over om det lønner seg, når man tar i betraktning at det ikke er ofte en dimmer feiler. Av alt vi har byttet og montert i huset har det ikke vært behov for noen reklamasjon på produktene.
   #25
 1,519     Akershus     0
Kjøpte et par doble stikk med jord fra elko, 47,72 eks mva per stk. Innfelt enkelt stikk ip44 84,53 eks mva. Betaler dere mer enn dette har dere kan jeg tydeligvis starte butikk..
   #26
 762     Asker     1
Skjønner fortsatt ikke hvordan en stikkontakt går fra 65kr hos Elektroimportøren til 299+moms fra en elektriker...
Ser ofte reklamasjonsargumentet, men på et helt hus så er det jo fort en hel månedslønn i påslag, mot en liten sjanse for en 10 minutters jobb for å fikse.

Du sier at tusen kroner for en stikkontakt ikke er så ille, men det er fortsett en fantastisk dårlig deal for en kunde. For en kunde så er regnestykket:

1000kr fastpris, 45 minutter for å finne og booke elektriker, 3 timer tapt arbeidstid for å være hjemme og vente på elektriker, 5min for å betale faktura. Sum ca 1750kr og 50min med egeninnsats + et eventuelt kjøretillegg ol.

10min for å svippe innom butikk på vei hjem fra jobb, 65kr for stikk, 10 kroner i kabel og klammer, 15 minutter montasjetid og en halvliter til 33kr. Sum 108kr og 25min med egeninnsats.

Mellomlegget på over 1600kr skal da være verdien på papirene og at arbeidet er gjort etter boka. Det er ikke veldig vanskelig å se at mange tar sjansen på å gjøre jobben selv, det er en fryktelig dyr forsikring.

Regnestykke ditt kan endres litt. Ord.pris hos elektroimportøren er 89,-, så det er jo det du bør ta utgangspunkt i.
Men, det er bar flisespikkeri.
Du trenger jo ikke akkurat å være hjemme for å ha en elektriker på besøk. Ofte så har jeg møtt opp hos folk før de drar på jobb og så låst meg ut etterpå (tatt i utgangspunkt at hvermannsen begynner på jobb 08.00 og drar ca. 30min før. Jeg begynner på jobb 07.00 og møter til den tiden hvis kunde ønsker det).
Så mellomlegget som du ser blir ikke helt sånn i mine øyne.

Men for å se på det fra en litt annen vinkel, så øker risikoen din betraktlig for brann eller uønsket strømgjennomgang ved å gjøre jobben selv. En ting er at det slutter å funke, en annen ting er følgeskader av strømgjennomgang som du selv må betale for i fremtiden. Eventuelt brann (som i seg selv er stort nok tap) og kanskje avkortning i forsikring hvis det blir bevist at det har vært ufaglært arbeid som var årsak til brann.

Dette er jo litt opp til en hver å kjenne sine begrensninger.
Ja, jeg har ikke noe i mot egeninnsats når jeg ved at personen jeg snakker med forstår hvordan ting skal gjøres og er enige om hva som er greit på egeninnsats og ikke.
Men jeg er ikke så begeistret for folk uten forståelse som bare kjører på (handy'e svigerfedre, jeg ser på dere).
Jeg har sett en del selvgjort. Noe innenfor, mye utenfor!
HSt
   #27
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Om innkjøpspris varierer mef 20kr så betyr jo ikke dette så mye det er når påslagene beregnes med den den store gangetabellen at det blir problematisk. For den normale BB bruker er derfor Elektroimportøren også en god referanse for å se når en blir lurt.

   #28
 762     Asker     0
Jeg har funnet et firma som lar oss holde meste av materiell selv, men vil levere varmekabel og sikringer. Timeprisen er den vanlige og samsvarserklæring har kommet med forbehold om at kunde har holdt materiell. Dersom noen får håndverkeren til å signere på en standardavtale vil det ved timesarbeid være maks påslag på 15 % på anskaffelseskost. Hvis elektrikeren betaler mer per enhet hos grossist enn hos enkelte detaljister burde de regne over om det lønner seg, når man tar i betraktning at det ikke er ofte en dimmer feiler. Av alt vi har byttet og montert i huset har det ikke vært behov for noen reklamasjon på produktene.

Kjøpte et par doble stikk med jord fra elko, 47,72 eks mva per stk. Innfelt enkelt stikk ip44 84,53 eks mva. Betaler dere mer enn dette har dere kan jeg tydeligvis starte butikk..


Sånne avtaler er ganske så stuerent i mine øyne så sant det dokumenteres med hva som er levert selv av kunde. Vi som elektrikere må være nøye på å spesifisere hva vi har gjort uansett, ellers så kan vi faktisk risikere å ta på oss ansvaret for et helt anlegg selvom vi bare har vært å montert ei lampe.
Så ja, spesifisering i dokumentasjon er en fin måte å gjøre det på. Så sant at det innkjøpte materielle faktisk er i tråd med hva som skal installeres og hvordan det skal fungere. Det som skjer noen ganger er at det blir feilinnkjøpt og da får man ikke fullført arbeidet med en gang. En måte å løse dette på er dialog mellom elektriker og kunde før arbeidet starter. Eller faktisk en tråd her på byggebolig der en av oss kan være behjelpelige å peke på hva du trenger og forklare hvorfor.
Herregud, det er mange i vår bransje som er dårlig på å forklare hvorfor man trenger enkelte gitte ting =P
Og som ikke er så flinke til å selge inn lure løsninger som kanskje vil gjøre hverdagen lettere for kunden!

Forresten, kort om dimmere og at det oftest ikke er feil på de.
Elko har i de siste årene hatt en god del problemer med 315GLE, trukket en del av de tilbake o.l. Har også hatt en del jobber der fjæra på dimmehjulet (den du trykker inn for å skru på og av) faktisk har blitt ødelagt. Dette er på helt nye dimmere som så vidt har stått i veggen et halvt års tid. Så man kan ikke ta det for gitt at det ikke er produksjonsfeil på materiell. Samme med skruetilkobling på stikk der skrua bare snurrer og ikke trekker sammen bakplaten for å feste av kabel. Vern som fungerer veldig kort og til slutt ikke lar seg vippe opp. Defekte jordfeilbrytere i jordfeilautomater er gjengangere (alt dette er uavhengig av merke Eaton, Hager, Schneider, Chint).

Men ja, hvis du klarer å få stikkontakter til den prisen, så kan du drive litt butikk! Wink
   #29
 762     Asker     0
Om innkjøpspris varierer mef 20kr så betyr jo ikke dette så mye det er når påslagene beregnes med den den store gangetabellen at det blir problematisk. For den normale BB bruker er derfor Elektroimportøren også en god referanse for å se når en blir lurt.

Hehe, ja gangetabellen xD
Men er du usikker på fakturaen så ville jeg ha ringt inn til firma og fått gjennomgang av fakturaen. Det kan hende at det som står er ferdig montert pris og ikke bare ren materiellpris (ref. punktpris). Er du heldig så kan han på andre siden av røret være innstilt å være fornuftig og serviceinnstilt nok til å redusere litt hvis det ble for drøyt!

Uansett så er det viktig å være våken på priser. Det er en del der ute som som skrur litt for høyt på påslaget.
På større jobber så synes jeg det kan være greit å jobbe med kalkyle for å se ann prosentpåslag og det totale om det heletatt er lønnsomt det jeg prøver å prise.

Men når du passerer 50% påslag på ting så er man jo frekk så det holder!

For å gjenta, så er dialog en lur ting. Der kan det være mye å hente mellom elektriker og kunde.
   #30
 59     0
Det er veldig godt å høre at noen har et sunt forhold til service og kvalitet, så kudos til deg.
Jeg er enig med deg i forhold til risiko. Og det med å kjenne sine egne begrensninger.

Selv om regnestykket kan diskuteres, så er poenget mitt er at man ikke alle nødvendigvis synes 1000kr for et stikk er en fornuftig pris. Selv om det er det dere må ha for å gå rundt (for å følge regnestykket til det ekstreme, så kunne prisen vært 1kr (altså 751kr totalt) og det hadde fortsatt for noen ikke vært verdt det).

Selvfølgelig kan man være mer løsningsorientert enn jeg skisserer, men det er ikke for alle å slippe fremmede inn i huset alene. Har opplevd at timeføringen kan bli kreativ hvis du tilsynelatende ikke har kontroll (heldigvis har jeg logg gjennom smarthussystem, men det går timer og ikke minst krefter for meg når jeg må krangle på faktura).
Det er heller ikke alt som er veldig enkelt å forklare over telefon/epost, så ofte må du starte med en gjennomgang uansett.
At montør har vært på tida har jeg faktisk aldri opplevd.