Koble el motor til 400V
2
0
Heisann!
Jeg har nettopp kommet meg inn i nye lokaler, og der finnes det hovedsaklig uttak for 16A 400V, og et av dem skal brukes til en båndsliper som tidligere har vært satt opp for 230V.
I sammenheng med det har jeg to spørsmål:
1. Kan jeg droppe å kjøpe ny bryter, og så bare koble strømmen direkte på motoren? (Minimum A på den forrige bryteren ser ut til å være for høyt for hva motoren trekkker på 400V)
2. Hvis ja, hvordan gjør man det med ledningene i strømkabelen - det er jo 4 ledere + jord, men bare 3 punkter + jord i motoren som det kan kobles på ledninger.
Jeg trenger sikkert ikke å si det, men jeg har nært på null peiling på dette. Jeg blir absolutt ikke fornærmet hvis noen føler for å gi det til meg med teskje.
Jeg har nettopp kommet meg inn i nye lokaler, og der finnes det hovedsaklig uttak for 16A 400V, og et av dem skal brukes til en båndsliper som tidligere har vært satt opp for 230V.
I sammenheng med det har jeg to spørsmål:
1. Kan jeg droppe å kjøpe ny bryter, og så bare koble strømmen direkte på motoren? (Minimum A på den forrige bryteren ser ut til å være for høyt for hva motoren trekkker på 400V)
2. Hvis ja, hvordan gjør man det med ledningene i strømkabelen - det er jo 4 ledere + jord, men bare 3 punkter + jord i motoren som det kan kobles på ledninger.
Jeg trenger sikkert ikke å si det, men jeg har nært på null peiling på dette. Jeg blir absolutt ikke fornærmet hvis noen føler for å gi det til meg med teskje.
Saga startes/stoppes med to knapper. I knappeboksen er også et overbelastningsvern. Dette er termisk og medfører at saga stoppes ved overbelastning. Når en har ventet til vernet har kjølt seg kan en starte igjen. Dette vernet inneholder en 230V kontaktor. Den tåler ikke 400V. En elektrikker visse ikke bedre, så,på den saga brant starapparatet opp.
Mao, en må koble motoren mot 400V og startapparatet mot 230V dvs mellom en av linjelederne og N-leder.
I tillegg bør vernets strømutløser justeres siden saga trekker mindre strøm ved 400V drift.
Kort sagt, det kan være mulig, men en skal vite hva en gjør.
Bryter styrer ofte et rele, og dette må kobles riktig om.. Trenger ikke å være 400V, men om det er 230V kan man bruke styringsspenning mellom fas og N-leder. Og om det er motorvern, så kan de være justerbare. Og strømmen justeres ned på 400V.
Men bør ha inn en som vet hva han holder på med for å eventuelt koble om.. Kan fort bli kostbart om noe blir feil..
Sjekk gjerne www.fjellsprekk.com
Hjertelig takk for svar.
Jeg har nå lært et par ting som kan hjelpe å få klarhet i sakene.
Båndsliperen har i dag en GV2ME20 /13-18A motorvern montert.
Fra motorvernet, går ledningene til en elmotor som har mulighet for å kobles til både 230V og 400V.
Jeg har også lært at det ikke er lurt å droppe motorvern, så der antar jeg at jeg må kjøpe ny, siden det jeg har i dag kun går ned til 13A, og motoren trekker 8,8 på det meste (når den kjører på 400V).
En annen ting, som sikkert alle utenom meg vet, er at 400V fortsatt har like mange L-ledere som 230V (3). I tillegg har de en N-leder og jord, som da gjør rede for de fem ledningene jeg har å jobbe med.
Det jeg ikke er sikker på, er om N-lederen kan kobles til jord når jeg skal sette inn det nye motorvernet, som jeg ser for meg må bli et GV2ME14 6.0-10A, eller om man må ha en annen type motorvern når man har 4 ledere + jord.
Edit:
Eventuelt gå for et motorvern fra jula som er hakket billigere.
Det er ikke sikkert at en motor bruker N leder men er det noe kontroll elektronikk e.l så får den 230V mellom en fase leder (på 400V) og N leder
(Så du kan lære litt til at fase leder mot N leder er det som gir den vanlige 230V i et 400V system)
Motorvernet ditt er litt for stort. Imidlertid, du skal drive en slipemaskin. Ved ikke å mate helt over stokk og stein, så tror jeg du kan bruke dagens vern. Det er litt for stort, men om du pusser med måte så holder det.
Siden en ikke trenger noen 230V, så vil N-leder stå ubrukt.