Innlegget med mine spørsmål er over to år gammelt. Lader, elbil og anneks er forlengst på plass. Inntakssikringen ble oppgradert og en 11kW ABL/Salto eRange Uno lader er montert. Bilen ble en Audi e-tron, en utmerket hyttebil.
permovig@broadpark.no Jeg tror ikke invites og vervelenker er ønsket her på byggebolig.
,Det er lov og tenke, og det er mye som funker , men fordelen m trefase er at man tar strøm fra 3 faser slik at man ikke så lett blåser hovedsikringen når annet forbruk ligger inne.
Så: har man trefase bør man normalt gå for en trefase stikk for å unngå seiv belastning.
Om mulig rød 400V. Ellers 230.
Hva man tar ut fra stikket er en separat vurdering : (om man tar ut 3 fase eller en fase 16A kan justeres med en ca 200 kr adapter fra Biltema, men går du fra 400v til 230V sjekk at "stjerne" koblingen er riktig satt opp)
16,20 eller 32A må vurderes utfra bla Hovedsikringer og annet forbruk, etc.
På Yddin-Hytta har jeg 400V og en rød 3x16A utestikk som gir ca 11KW. Det er normalt mer enn nok og kan stilles ned fra Tesla n (ref fremtidig effekt tariff)
I Heimen har jeg 230V og skal installere 2 kurser med 3x32A og blå stikk M3 S.
Dette opplegget gir max flexibilitet uten å kalle inn en elektriker igjen(m3 , i3 ,S85D)
Man kan plugge rett inn eller en Wall Box (uten elektriker dersom bilen ikke er up to it)
PS : Det er mange som selger Wall Boxes men en industri stikk kontakt er mer pålitelig.
mvh Per H
PS : Jeg er enig at det som regel ikke haster så mye å lade fort, men dersom en ny kabel skal legges ur er det mest forutseende å gå for 3 fase m B jordfeil bryter/ lav ekstra kost.
permovig@broadpark.no Jeg tror ikke invites og vervelenker er ønsket her på byggebolig.
og det er mye som funker ,
men fordelen m trefase er at man tar strøm fra 3 faser slik at man ikke så lett blåser hovedsikringen når annet forbruk ligger inne.
Så: har man trefase bør man normalt gå for en trefase stikk for å unngå seiv belastning.
Om mulig rød 400V. Ellers 230.
Hva man tar ut fra stikket er en separat vurdering : (om man tar ut 3 fase eller en fase 16A kan justeres med en ca 200 kr adapter fra Biltema, men går du fra 400v til 230V sjekk at "stjerne" koblingen er riktig satt opp)
16,20 eller 32A må vurderes utfra bla Hovedsikringer og annet forbruk, etc.
På Yddin-Hytta har jeg 400V og en rød 3x16A utestikk som gir ca 11KW. Det er normalt mer enn nok og kan stilles ned fra Tesla n (ref fremtidig effekt tariff)
I Heimen har jeg 230V og skal installere 2 kurser med 3x32A og blå stikk M3 S.
Dette opplegget gir max flexibilitet uten å kalle inn en elektriker igjen(m3 , i3 ,S85D)
Man kan plugge rett inn eller en Wall Box (uten elektriker dersom bilen ikke er up to it)
PS : Det er mange som selger Wall Boxes men en industri stikk kontakt er mer pålitelig.
mvh Per H
PS : Jeg er enig at det som regel ikke haster så mye å lade fort, men dersom en ny kabel skal legges ur er det mest forutseende å gå for 3 fase m B jordfeil bryter/ lav ekstra kost.