12,358    29    2  

Lade to elbiler - hva trengs?

 44     0
Vi skal bygge hus med dobbel garasje, og jeg ser lett for meg at om et par år står det to elbiler der som skal lades samtidig. Hva bør jeg be elektrikeren installere i garasjen? En- eller tre- fas? Flere kurser? Kjekt å være litt fremtidsrettet når vi først skal bygge.

   #1
 642     Trøndelag     0
Jeg har 1 dedikert 16A-kurs til min leaf (den klarer seg med 10A, med den ladekladden jeg har).
I tillegg har jeg "selvsagt" også trefas i garasjen (har noe utstyr som går på det), men dette er 230v.
Hører om folk som installerer 400v (ikke mulig for meg der jeg bor) for evt elbil-lading, men dette er jeg usikker på hvordan funker.

Jeg lader bilen på hurtiglader hvis jeg trenger gjennom dagen, men på natten er jeg veldig alltid hjemme, så da står den på vanlig stikk. Må ta tidlig kveld i den kaldeste vintern (trenger flere timer da), men ellers går dette helt fint!
   #2
 25,405     Akershus     0
To tykke rør fra skapet til garasjen.

Nå lades ofte el-biler med enfas 230 V 10-16 A. Det er puslete. På sikt vil det fort bli 3-fas 400V 32A
Signatur
   #3
 254     0
Hvis du har 400V nett ville jeg anbefalt et 16A tre-fase uttak (11 kW) og et 16A 230V (3,3 kW) CEE-stikk per plass.

Ellers ville jeg ha lagt opp kun et 16A (3,3 kW) eller 32A (6,6 kW) 230V CEE-stikk. Per plass, så klart.

De trenger ikke nødvendigvis ha hver sin kurs. Om du har to elbiler er det vel trolig kun en av de som trenger å lades raskt. Om man f.eks kommer tilbake fra hytta sent på kvelden og trenger fullt batteri neste morgen.

Det er ikke noe vits i å legge opp et 230V tre-fase punkt i hvert fall. Dette er det ingen elbiler som bruker.
   #4
 1,596     0
Her tror jeg faktisk jeg ville ha sjekket litt på forumet til norsk elbil forum. Her inne får du stort sett svar fra elektrikere, flinke sådan, men som har svært begrenset på elbilllading.

Ser også frem til å ha utelukkende biler med elmotor i garasjen, så jeg kommer til å legge opp godt med føringsrør i den retning. Så får fremtiden avgjøre hva som trengs av kabler, sikringer osv.

Jeg tror uansett at nettselskapene kommer til å få noen enorme utfordringer, spesielt i typisk fortettede byområder som jeg selv bor i. Trafoen jeg henger på er allerede "sprengt" - og når alle skal ha hver sin strømslukende el-bil koblet på etter jobb + alt av heftige strømslukere på et moderne kjøkken ++++ - så skal dette blir interessant! Spisslast er vel stikkordet.  :P

   #5
 254     1
Her tror jeg faktisk jeg ville ha sjekket litt på forumet til norsk elbil forum. Her inne får du stort sett svar fra elektrikere, flinke sådan, men som har svært begrenset på elbilllading.
Jeg henger mye på elbilforum og man vil nok ikke få et veldig annerledes svar. Jeg kan summere opp fordelene og ulempene:

- 230V enfase, 16A: Alle elbiler takler dette, og dette er nok ladehastighet for de fleste. Med dette får man ca 150 km rekkevidde over natten, så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 75 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading der, så er 16A tilstrekkelig. Man bør bruke CEE-plugg, ikke Shuko, da shuko blir lettere slitt.
- 230V enfase, 32A: Noen elbiler takler dette, inkludert Nissan Leaf, om man kjøper oppgradert lader. Med dette får man ca 300 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 60 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 150 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 32A tilstrekkelig. 32A er dyrere enn 16A, og det er ikke sikkert man har mulighet for det om det elektriske opplegget er gammelt.
- 400V trefase 16A: Noen elbiler takler dette, men det er trolig dette blir fremtidens standard. Nissan Leaf og iMiev takler ikke trefase, så om man skal kjøpe disse er det kun snakk om å sikre seg for fremtiden. Med dette får man ca 500 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 100 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 250 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 16A tilstrekkelig. Om man ikke har 400V anlegg kan man ikke få slik lading.
- 400V trefase 32A: Noen elbiler takler dette, f.eks Tesla Model S med oppgradert lader og Renault Zoe. Med dette får man ca 1000 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 200 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 500 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 32A tilstrekkelig. Om man ikke har 400V anlegg kan man ikke få slik lading.
- 230V trefase: Dette er bare å se bort ifra. Det er ingen biler som støtter det og ingen biler som kommer til å støtte det.

De fleste overvurderer sitt behov for lading, og henger seg opp i det at en Model S vil f.eks bruke ca 28 timer fra 0-100% på en vanlig enfase 16A kurs. Man lader nesten aldri fra 0-100% om man har 400 km rekkevidde. Gjennomsnittlig kjøreavstand i Norge per bil er på rundt 35 km per dag, altså vil man i gjennomsnittlig bruk lade fra 91-100% hver dag, noe som tar ca 2,5 timer på en 16A kurs. Såfremt man ikke er taxisjåfør er dette ikke langt unna sannheten.

Jeg tror uansett at nettselskapene kommer til å få noen enorme utfordringer, spesielt i typisk fortettede byområder som jeg selv bor i. Trafoen jeg henger på er allerede "sprengt" - og når alle skal ha hver sin strømslukende el-bil koblet på etter jobb + alt av heftige strømslukere på et moderne kjøkken ++++ - så skal dette blir interessant! Spisslast er vel stikkordet.  Tongue
Det er ikke snakk om veldig heftig med strøm, så jeg tror overgangen vil gå veldig fint. Det er kun i sjeldne tilfeller man trenger mer enn 3 kW lading. Om man lader med 3 kW (etter ladetap) om natten, så får man ca 150 km rekkevidde. Om man er typen som kjører 150 km per dag i gjennomsnitt kjører man 55k km i året, noe de færreste gjør.

Ladingen foregår også i all hovedsak på natten, når det er ingen ovner, tørketromler, osv som står på, det er ingen som bruker varmtvann, en del har temperatursenking, det industrielle forbruket er lavt, osv.
  (trådstarter)
   #6
 44     0
Takk for utmerket oppsummering! Det var noe slikt jeg var på utkikk etter. Nå må jeg vel bare holde denne lista ved siden av prislista til elektrikeren og finne et passende skjæringspunkt. 400v/16a høres fristende ut om det er dette som er fremtiden.
   #7
 7,686     Bærum     0
Hvorfor skal ikke 230V trefase være et alternativ? Ville tro det amerikanske markedet er stort nok til å sikre dette alternativet.

   #8
 254     0

Hvorfor skal ikke 230V trefase være et alternativ? Ville tro det amerikanske markedet er stort nok til å sikre dette alternativet.
USA har kanskje noe 240V trefase, men dette kommer ikke ut til forbrukerne. Det de aller aller fleste i USA har er 240V split-phase, også kjent som 240V 2-fase, der det er 180 grader mellom fasene. Slik får de 120V mellom hver fase og jord, og 240V mellom fasene. 240V brukes til apparater som trenger mye energi, som tørketrommeler, stekeplater, og... elbiler. Da de ikke har trefase er det ikke uvanlig med veldig kraftige kurser. F.eks Tesla leverer en lader som trekker opp til 100A på en fase, noe som er ganske uhørt i Norge, men ikke uvanlig i USA.

230V trefase finner man stort sett bare i Norge, derfor er det ingen av bilprodusenten som ofrer dette en tanke.
   #9
 7,686     Bærum     0
Det er i tilfelle 208V trefase i USA. Du har nok rett i at dette ikke er utbredt i private hjem.
   #10
 25,405     Akershus     0
Stusser litt over at det så kontant avvises at trefaseladere enkelt kan lages slik at de er laskbare mellom 230 og 400V. Har jo vært gjort på trefasemaskiner i årtier.
Signatur
   #11
 7,686     Bærum     0
Særlig siden de antagelig har en form for PWM teknologi. Da er det jo mulig de kan ta 230 - 400V på inngangen.
   #12
 254     0
Det er så klart mulig å tilpasse laderen til både 400V og 230V, men jeg mistenker dette kan gå på bekostning av virkningsgrad og pris. Når ingen bilprodusenter hittil har tatt seg bryet med å tilpasse bilene sine til trefase 230V, så blir det vel ren spekulasjon å anta at de vil gjøre det i fremtiden.
   #13
 7,686     Bærum     0
Hvis effektkravet øker fremover kan vel 3-fase bli aktuelt. Man skal aldri si aldri. Hvis man først lager 3-faseladere er det en smal sak å lage en 230V versjon.
   #14
 1,596     0

Ladingen foregår også i all hovedsak på natten, når det er ingen ovner, tørketromler, osv som står på, det er ingen som bruker varmtvann, en del har temperatursenking, det industrielle forbruket er lavt, osv.


DERSOM man har mulighet for å lade på natten, ja. Jeg har vel imidlertid tatt utgangspunkt i at folk plugger bilen i laderen når de kommer hjem fra jobb; men uten å ha egenhendig erfaring med el-bil vet jeg jo ikke hvordan folk normalt sett går frem mtp tidsstyring av lading og denslags...

Forøvrig veldig endig med deg i at folk henger seg mye opp i maks rekkevidde, ladetid etc. Man glemmer fort hva behovet er - og hvordan bruken kommer til å bli. Synes el-bil er helt genialt - og er 90% sikker på at alle mine neste bilkjøp blir elektriske!

Vi kjører både oppvask, tørketrommel og vaskemaskin på natten + varmtvann etter kveldsbadet...  Tongue
   #15
 25,405     Akershus     0
Å lade på nattestid er en ting, men jeg reiser til slekta på kaffebesøk. Da vil jeg gjerne ha hurtigladet bilen slik at jeg kan kjøre hjem samme dag.

Forøvrig, hvorfor er elbil genialt? Trore, dyre forurensende batterier. Masse atomkraft og kullkraft for å lade dem. På sikt, hydrogenbil.
Signatur
   #16
 1,596     0
Har enda ikke sett en skikkelig hydrogenbil som jeg kan gå i butikken å kjøpe...

Dagens dieselbiler er ihvertfall helt idiotisk - til mitt bruk. Jeg kjører aldri langt, bortsett fra et par uker i ferien. Alt for avanserte motorer som krever for mye, og for dyrt vedlikehold. Girkasser og drivverk som er så avansert - at om noe skal repareres så ryker feriebudsjettet før man rekker å si "fer..."

Har derfor en ekstrem tro på konseptet til Tesla! Å gjøre ting enklere, bedre og ikke minst designmessig - det er sånn jeg vil ha det! Endelig en el-bil som gir meg "må ha" følelsen!  Wink
   #17
 254     1

Å lade på nattestid er en ting, men jeg reiser til slekta på kaffebesøk. Da vil jeg gjerne ha hurtigladet bilen slik at jeg kan kjøre hjem samme dag.
Hvor stor andel av kjøringen din er å kjøre til slekta?

Om man bruker hurtiglading for å dekke 5% av kjøringen sin så er det jo helt irrelevant i det store bildet.
Forøvrig, hvorfor er elbil genialt? Trore, dyre forurensende batterier. Masse atomkraft og kullkraft for å lade dem. På sikt, hydrogenbil.
Elbil er genialt fordi den jevne intense akselerasjonen er definisjonen av kjøreglede. De er utrolig praktiske fordi man starter hver dag med full rekkevidde, slik at man slipper å jakte på billig drivstoff. Det er også kuttet ned på mange slitasjedeler, som tennplugger, olje, oljefiltre, registerreim, eksosanlegg, girkasse, katalysator, partikkelfilter, osv. Disse er i stedet erstattet med batterier, som er vedlikeholdsfrie, og elmotor, som er vedlikeholdsfri. Elbiler er i Norge også betydelig billigere en tilsvarende biler. En Tesla Model S koster ca det samme som en greit utstyrt Passat om man regner med besparelsen på drivstoff. Man slipper også å være slaver til oljeselskapene - om man ikke liker prisen man får fra nettselskapet er det bare å slenge opp noen solcellepanel. Det er vanskeligere å begynne å bore etter olje.

På toppen av det hele er elbiler mer miljøvennlig - spesielt på lokale utslipp, men også på CO2 om strømmen kommer fra gass, eller kilder som er renere enn gass.

Til slutt, hydrogen har større problemer enn elbiler på alle områder. De har ca samme rekkevidde som Tesla Model S, men man må holde seg i nærheten av de 7(?) fyllestasjonene som finnes i Norge, de er enormt dyre både i innkjøp og drift, ytelsen er ikke nevneverdig, om man produserer hydrogen med kullkraft er de enormt mye mindre miljøvennlig, brencelcellene har dårlig levetid, bilene er mye mer brannfarlig, osv.
   #18
 7,686     Bærum     0
Elbil er ypperlig som en nr.2 bil. Så lenge det ikke finnes praktiske muligheter for å lade underveis vil det bli et begrenset bruksområde. Har du elbil kan du ikke kjøre Oslo - Trondheim, ikke en gang med en Tesla. Den dagen de løser det blir elbilen et reelt alternativ. Problemet er selvfølgelig at særfordelene ved elbil vil forsvinne som dugg for solen. Da må elbilen konkurrere på like vilkår.
   #20
 254     0

Elbil er ypperlig som en nr.2 bil. Så lenge det ikke finnes praktiske muligheter for å lade underveis vil det bli et begrenset bruksområde. Har du elbil kan du ikke kjøre Oslo - Trondheim, ikke en gang med en Tesla. Den dagen de løser det blir elbilen et reelt alternativ. Problemet er selvfølgelig at særfordelene ved elbil vil forsvinne som dugg for solen. Da må elbilen konkurrere på like vilkår.
Såklart kan du kjøre Oslo-Trondheim i en Tesla. På fredag åpnet det 120 kW hurtigladere på Lillehammer og Dombås. Da får man supplert 50% rekkevidde på 20 minutter. Da Tesla har en rekkevidde på ca 400 km på sommeren må man stoppe en gang på en av hurtigladerne i 20 minutter, og så kan man kjøre 600 km uten problemer. På vinteren kan det være greit å stoppe i 25-30 minutter, så går turen helt fint.

Jeg har aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp for å spise og gå på do, og kommer aldri til å gjøre det. Så en Tesla er akkurat like god for meg som en fossilbil.

Når det gjelder særfordelene vil de så klart bli faset ut i takt med at bilene blir billigere. Og de blir faktisk billigere veldig fort, ettersom volumet øker raskt og det er konstant utvikling på batteri-siden.
   #21
 1,489     Oslo     0
Henger meg på her med mitt ladeproblem.

Har siden sep 2018, uproblematisk, ladet min Tesla S, 2014-mod., via vanlig stikk og støpsel (Schuko). 16A-kurs. Men nå har jeg problemer. Boksen på ladekabelen (original Tesla) viser nå stabil lysende grønn LED og bilen sier feil på ladeutstyr. Har full oversikt over kursen og har målt over alt, resatt bilen og ladekabelen og snakket med Tesla - teknisk service. Bilen tok lading (fra nevnte Shuko) på tirsdag, men ikke i går og i dag. Bilen kan problemfritt lades på Tesla super charger, 15 km unna.
Svært upraktisk å ikke kunne lade via Schuko.

Har noen opplevd dette problemet?  
Signatur
   #22
 460     0
Vet ikke om den tråden her er så relevant for problemet ditt, men det er nå så.

Jeg tipper problemet ditt ligger i ladekabelen. Om ikke ligger det mest sannsynlig i bilen. At bilen fungerer med supercharger er greit, men det har ikke så mye til felles med AC-lading, så det er nyttigere om du tester en annen ladekabel med bilen (f.eks. en mode-3-kabel om du har) og om mulig kan du også teste ladekabelen med en annen bil.

Jeg kjenner ikke til Tesla sine ladekabler, men jeg vil tippe at hvis det hadde vært noe galt med strømtilførsel, jording eller temperaturen på stikkontakten så ville den ikke ha lyst grønt. Hvis du vil utelukke helt at det er noe galt med stikkontakten og kursen den er koblet til så er det jo bare å teste den i en annen stikkontakt og se om den oppfører seg likt.
   #23
 343     0
Jeg har to batteribiler med hver sin ladekladd liggende i bagasjerommet. Jeg forventer at de blir funksjonstestet når bilene er på service, og jeg forstår at dette også er en del av periodisk kjøretøy kontroll. Så håper jeg at de faktisk fungerer om jeg skulle få bruk for de. I praksis vil det egentlig bare skje om en av hjemmeladerene mine tar kvelden, og da regner jeg med at minst en av de vil virke.
   #24
 38,456     Lillestrøm kommune     0
Mht lading som stopper så er det trolig jordfeil i området. Tesla laderen sjekker strømkvalitet og avbryter ved uregelmessigheter. Kommer og går jordfeil så vil jeg tro den kan stoppe. I Løten avbrøt laderen pga signalering fra AMS måler, en gammel sak
   #25
 15,552     0
En bør ikke basere hjemmeladning på vanlig stikk og støpsel (Schuko).

Men bergho får invitere seg til en kamarat et stykke unna og forsøke laderen der. Evt på ladepunkt der de tilbyr også slik treg lading. Virker det der er det strømnettet hjemme (eller området) som er problemet. Vet jordfeil i det som er mest vanlig nett i Norge så vil det trekkes mot en av fasene. Men er ikke feilen hos en selv blir den ofte lihhende et stykke unna. Da vil ikke lading starte. Dårlig jordforbindelse på kontakten som benyttes vil ha samme virkning.
   #26
 1,489     Oslo     0
TAKK til dere fire som har svart meg med gode innlegg!

Jeg har erfart at min fem år gamle Tesla S ikke er konstruert for å stå ute i den norske vinteren. Hadde den stått inne i garasje hadde både mitt- og bilens liv vært mindre besværlig.
I kulda fryser dørene og ladelokket fast. Bakre, høyre sidedør fikk mekaniske problemer første vinteren (jeg kjørte bilen) og lot seg ikke åpne på normal måte. Flere mindre alvorlige problemer kunne også nevnes.
Viktig er det dog og skille mellom oppståtte feil som man er skyld i selv og de feil man ikke skyld i.

Mye positivt kan også sies: Bilens varmeapparat er overraskende bra og frontrutens defrosting er ytterst bra. Varmetrådene i bakruten gjør en svært bra jobb i kulda. Bilen har supre kjøreegenskaper og den har topp kjørekomfort. Mer kan nevnes.

Det aller meste av tiden har jeg ladet fra "vanlig" stikk og 16A-kurs. Dette er ikke optimalt, men som pensjonist må jeg ikke kjøre tidlig hver morgen. Denne kursen kjenner jeg svært godt. Har hatt feil på kursen for x måneder siden og under feilsøking/feilretting sjekket jeg hver eneste vegg/takboks.
Feilen var den samme som jeg rettet på en annen kurs her i huset i 2013 og som er beskrevet her:

https://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/tillatt-med-flere-kabler-tilfra-stikkontakt/msg514887#msg514887

Derfor mener jeg at 16A-kursen er feilfri. Har prøvd å lade (med min originalkabel og uten skjøtekabel) et annet sted, 2,5 km unna. Bilen tok ikke lading der heller.

Inntil videre er jeg ufrivillig fotgjenger. Dessverre er det også PIN- og internett-problematikk inne i bildet.

Imens fryder alle Tesla-haterne på bygda seg over min immobilitet. Og når man får folk til å fryde seg, så har man vel bidratt til noe positivt?

Fortsettelse følger ...

Signatur
   #27
 38,456     Lillestrøm kommune     0
Jordingsfeil kan være hos alle naboer innenfor samme trafokrets dvs mange hus og eller leiligheter.

Du må i det minste få en jordfeilbryter type B på denne kursen, men det vil ikke påvirke feilen du ser nå, bare bedre sikkerhet
   #28
 25,405     Akershus     0
Noen mulighet for å låne en annen ladekladd også?

Mulige feil er ingen strøm, jordfeil på kursen, feil på ladekladden og feil på ombordladren. En kan forsøke annen strømtilførsel eller annen kladd. Hjelper ikke dette kan en mistenke ombordladeren.
Ombordladeren tar imot vekselstrøm. Lader du på hurtiglader, står laderen utenfor bilen og ferdig likestrøm sendes direkte til batteriet.
Signatur
   #29
 1,489     Oslo     0
Til zyp - enig med deg. Ikke noen svært passende tråd å henge seg på - innledningsvis.

Men her kommer fortsettelsen:
Hentet bilen på Tesla-verkstedet i Brumunddal i går. Da hadde den stått der i fem døgn. Betalte bare for to av døgnene med leie-Tesla. Ubegrenset kjørelengde - positiv gest!
Verkstedet har lagt inn "helt ny" software. Pris: 6 300 inkl. mva. + leiebil. Nå tar bilen igjen lading fra Schuko på yttervegg - med den originale ladekabelen. Altså var det ingen feil på kurs eller ladekabel. Kursen kjenner jeg i alle detaljer. Har inspisert alle bokser mellom sikringene og stikk på yttervegg.

Jeg skulle ha kunnet mer om bilen, da jeg kjøpte den.
Signatur