12,358
29
2
Lade to elbiler - hva trengs?
44
0
Vi skal bygge hus med dobbel garasje, og jeg ser lett for meg at om et par år står det to elbiler der som skal lades samtidig. Hva bør jeg be elektrikeren installere i garasjen? En- eller tre- fas? Flere kurser? Kjekt å være litt fremtidsrettet når vi først skal bygge.
I tillegg har jeg "selvsagt" også trefas i garasjen (har noe utstyr som går på det), men dette er 230v.
Hører om folk som installerer 400v (ikke mulig for meg der jeg bor) for evt elbil-lading, men dette er jeg usikker på hvordan funker.
Jeg lader bilen på hurtiglader hvis jeg trenger gjennom dagen, men på natten er jeg veldig alltid hjemme, så da står den på vanlig stikk. Må ta tidlig kveld i den kaldeste vintern (trenger flere timer da), men ellers går dette helt fint!
Nå lades ofte el-biler med enfas 230 V 10-16 A. Det er puslete. På sikt vil det fort bli 3-fas 400V 32A
Ellers ville jeg ha lagt opp kun et 16A (3,3 kW) eller 32A (6,6 kW) 230V CEE-stikk. Per plass, så klart.
De trenger ikke nødvendigvis ha hver sin kurs. Om du har to elbiler er det vel trolig kun en av de som trenger å lades raskt. Om man f.eks kommer tilbake fra hytta sent på kvelden og trenger fullt batteri neste morgen.
Det er ikke noe vits i å legge opp et 230V tre-fase punkt i hvert fall. Dette er det ingen elbiler som bruker.
Ser også frem til å ha utelukkende biler med elmotor i garasjen, så jeg kommer til å legge opp godt med føringsrør i den retning. Så får fremtiden avgjøre hva som trengs av kabler, sikringer osv.
Jeg tror uansett at nettselskapene kommer til å få noen enorme utfordringer, spesielt i typisk fortettede byområder som jeg selv bor i. Trafoen jeg henger på er allerede "sprengt" - og når alle skal ha hver sin strømslukende el-bil koblet på etter jobb + alt av heftige strømslukere på et moderne kjøkken ++++ - så skal dette blir interessant! Spisslast er vel stikkordet. :P
- 230V enfase, 16A: Alle elbiler takler dette, og dette er nok ladehastighet for de fleste. Med dette får man ca 150 km rekkevidde over natten, så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 75 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading der, så er 16A tilstrekkelig. Man bør bruke CEE-plugg, ikke Shuko, da shuko blir lettere slitt.
- 230V enfase, 32A: Noen elbiler takler dette, inkludert Nissan Leaf, om man kjøper oppgradert lader. Med dette får man ca 300 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 60 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 150 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 32A tilstrekkelig. 32A er dyrere enn 16A, og det er ikke sikkert man har mulighet for det om det elektriske opplegget er gammelt.
- 400V trefase 16A: Noen elbiler takler dette, men det er trolig dette blir fremtidens standard. Nissan Leaf og iMiev takler ikke trefase, så om man skal kjøpe disse er det kun snakk om å sikre seg for fremtiden. Med dette får man ca 500 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 100 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 250 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 16A tilstrekkelig. Om man ikke har 400V anlegg kan man ikke få slik lading.
- 400V trefase 32A: Noen elbiler takler dette, f.eks Tesla Model S med oppgradert lader og Renault Zoe. Med dette får man ca 1000 km rekkevidde over natten (med batteri større enn 200 kWh), så hvis man kommer hjem med tom bil fra hytta og har under 500 km hver vei til jobb, uten mulighet for lading, så er 32A tilstrekkelig. Om man ikke har 400V anlegg kan man ikke få slik lading.
- 230V trefase: Dette er bare å se bort ifra. Det er ingen biler som støtter det og ingen biler som kommer til å støtte det.
De fleste overvurderer sitt behov for lading, og henger seg opp i det at en Model S vil f.eks bruke ca 28 timer fra 0-100% på en vanlig enfase 16A kurs. Man lader nesten aldri fra 0-100% om man har 400 km rekkevidde. Gjennomsnittlig kjøreavstand i Norge per bil er på rundt 35 km per dag, altså vil man i gjennomsnittlig bruk lade fra 91-100% hver dag, noe som tar ca 2,5 timer på en 16A kurs. Såfremt man ikke er taxisjåfør er dette ikke langt unna sannheten.
Det er ikke snakk om veldig heftig med strøm, så jeg tror overgangen vil gå veldig fint. Det er kun i sjeldne tilfeller man trenger mer enn 3 kW lading. Om man lader med 3 kW (etter ladetap) om natten, så får man ca 150 km rekkevidde. Om man er typen som kjører 150 km per dag i gjennomsnitt kjører man 55k km i året, noe de færreste gjør.
Ladingen foregår også i all hovedsak på natten, når det er ingen ovner, tørketromler, osv som står på, det er ingen som bruker varmtvann, en del har temperatursenking, det industrielle forbruket er lavt, osv.
230V trefase finner man stort sett bare i Norge, derfor er det ingen av bilprodusenten som ofrer dette en tanke.
DERSOM man har mulighet for å lade på natten, ja. Jeg har vel imidlertid tatt utgangspunkt i at folk plugger bilen i laderen når de kommer hjem fra jobb; men uten å ha egenhendig erfaring med el-bil vet jeg jo ikke hvordan folk normalt sett går frem mtp tidsstyring av lading og denslags...
Forøvrig veldig endig med deg i at folk henger seg mye opp i maks rekkevidde, ladetid etc. Man glemmer fort hva behovet er - og hvordan bruken kommer til å bli. Synes el-bil er helt genialt - og er 90% sikker på at alle mine neste bilkjøp blir elektriske!
Vi kjører både oppvask, tørketrommel og vaskemaskin på natten + varmtvann etter kveldsbadet...
Forøvrig, hvorfor er elbil genialt? Trore, dyre forurensende batterier. Masse atomkraft og kullkraft for å lade dem. På sikt, hydrogenbil.
Dagens dieselbiler er ihvertfall helt idiotisk - til mitt bruk. Jeg kjører aldri langt, bortsett fra et par uker i ferien. Alt for avanserte motorer som krever for mye, og for dyrt vedlikehold. Girkasser og drivverk som er så avansert - at om noe skal repareres så ryker feriebudsjettet før man rekker å si "fer..."
Har derfor en ekstrem tro på konseptet til Tesla! Å gjøre ting enklere, bedre og ikke minst designmessig - det er sånn jeg vil ha det! Endelig en el-bil som gir meg "må ha" følelsen!
Om man bruker hurtiglading for å dekke 5% av kjøringen sin så er det jo helt irrelevant i det store bildet.
Elbil er genialt fordi den jevne intense akselerasjonen er definisjonen av kjøreglede. De er utrolig praktiske fordi man starter hver dag med full rekkevidde, slik at man slipper å jakte på billig drivstoff. Det er også kuttet ned på mange slitasjedeler, som tennplugger, olje, oljefiltre, registerreim, eksosanlegg, girkasse, katalysator, partikkelfilter, osv. Disse er i stedet erstattet med batterier, som er vedlikeholdsfrie, og elmotor, som er vedlikeholdsfri. Elbiler er i Norge også betydelig billigere en tilsvarende biler. En Tesla Model S koster ca det samme som en greit utstyrt Passat om man regner med besparelsen på drivstoff. Man slipper også å være slaver til oljeselskapene - om man ikke liker prisen man får fra nettselskapet er det bare å slenge opp noen solcellepanel. Det er vanskeligere å begynne å bore etter olje.
På toppen av det hele er elbiler mer miljøvennlig - spesielt på lokale utslipp, men også på CO2 om strømmen kommer fra gass, eller kilder som er renere enn gass.
Til slutt, hydrogen har større problemer enn elbiler på alle områder. De har ca samme rekkevidde som Tesla Model S, men man må holde seg i nærheten av de 7(?) fyllestasjonene som finnes i Norge, de er enormt dyre både i innkjøp og drift, ytelsen er ikke nevneverdig, om man produserer hydrogen med kullkraft er de enormt mye mindre miljøvennlig, brencelcellene har dårlig levetid, bilene er mye mer brannfarlig, osv.
Artikkel i TU.
Jeg har aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp for å spise og gå på do, og kommer aldri til å gjøre det. Så en Tesla er akkurat like god for meg som en fossilbil.
Når det gjelder særfordelene vil de så klart bli faset ut i takt med at bilene blir billigere. Og de blir faktisk billigere veldig fort, ettersom volumet øker raskt og det er konstant utvikling på batteri-siden.
Har siden sep 2018, uproblematisk, ladet min Tesla S, 2014-mod., via vanlig stikk og støpsel (Schuko). 16A-kurs. Men nå har jeg problemer. Boksen på ladekabelen (original Tesla) viser nå stabil lysende grønn LED og bilen sier feil på ladeutstyr. Har full oversikt over kursen og har målt over alt, resatt bilen og ladekabelen og snakket med Tesla - teknisk service. Bilen tok lading (fra nevnte Shuko) på tirsdag, men ikke i går og i dag. Bilen kan problemfritt lades på Tesla super charger, 15 km unna.
Svært upraktisk å ikke kunne lade via Schuko.
Har noen opplevd dette problemet?
Jeg tipper problemet ditt ligger i ladekabelen. Om ikke ligger det mest sannsynlig i bilen. At bilen fungerer med supercharger er greit, men det har ikke så mye til felles med AC-lading, så det er nyttigere om du tester en annen ladekabel med bilen (f.eks. en mode-3-kabel om du har) og om mulig kan du også teste ladekabelen med en annen bil.
Jeg kjenner ikke til Tesla sine ladekabler, men jeg vil tippe at hvis det hadde vært noe galt med strømtilførsel, jording eller temperaturen på stikkontakten så ville den ikke ha lyst grønt. Hvis du vil utelukke helt at det er noe galt med stikkontakten og kursen den er koblet til så er det jo bare å teste den i en annen stikkontakt og se om den oppfører seg likt.
Men bergho får invitere seg til en kamarat et stykke unna og forsøke laderen der. Evt på ladepunkt der de tilbyr også slik treg lading. Virker det der er det strømnettet hjemme (eller området) som er problemet. Vet jordfeil i det som er mest vanlig nett i Norge så vil det trekkes mot en av fasene. Men er ikke feilen hos en selv blir den ofte lihhende et stykke unna. Da vil ikke lading starte. Dårlig jordforbindelse på kontakten som benyttes vil ha samme virkning.
Jeg har erfart at min fem år gamle Tesla S ikke er konstruert for å stå ute i den norske vinteren. Hadde den stått inne i garasje hadde både mitt- og bilens liv vært mindre besværlig.
I kulda fryser dørene og ladelokket fast. Bakre, høyre sidedør fikk mekaniske problemer første vinteren (jeg kjørte bilen) og lot seg ikke åpne på normal måte. Flere mindre alvorlige problemer kunne også nevnes.
Viktig er det dog og skille mellom oppståtte feil som man er skyld i selv og de feil man ikke skyld i.
Mye positivt kan også sies: Bilens varmeapparat er overraskende bra og frontrutens defrosting er ytterst bra. Varmetrådene i bakruten gjør en svært bra jobb i kulda. Bilen har supre kjøreegenskaper og den har topp kjørekomfort. Mer kan nevnes.
Det aller meste av tiden har jeg ladet fra "vanlig" stikk og 16A-kurs. Dette er ikke optimalt, men som pensjonist må jeg ikke kjøre tidlig hver morgen. Denne kursen kjenner jeg svært godt. Har hatt feil på kursen for x måneder siden og under feilsøking/feilretting sjekket jeg hver eneste vegg/takboks.
Feilen var den samme som jeg rettet på en annen kurs her i huset i 2013 og som er beskrevet her:
https://byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/tillatt-med-flere-kabler-tilfra-stikkontakt/msg514887#msg514887
Derfor mener jeg at 16A-kursen er feilfri. Har prøvd å lade (med min originalkabel og uten skjøtekabel) et annet sted, 2,5 km unna. Bilen tok ikke lading der heller.
Inntil videre er jeg ufrivillig fotgjenger. Dessverre er det også PIN- og internett-problematikk inne i bildet.
Imens fryder alle Tesla-haterne på bygda seg over min immobilitet. Og når man får folk til å fryde seg, så har man vel bidratt til noe positivt?
Fortsettelse følger ...
Du må i det minste få en jordfeilbryter type B på denne kursen, men det vil ikke påvirke feilen du ser nå, bare bedre sikkerhet
Mulige feil er ingen strøm, jordfeil på kursen, feil på ladekladden og feil på ombordladren. En kan forsøke annen strømtilførsel eller annen kladd. Hjelper ikke dette kan en mistenke ombordladeren.
Ombordladeren tar imot vekselstrøm. Lader du på hurtiglader, står laderen utenfor bilen og ferdig likestrøm sendes direkte til batteriet.
Men her kommer fortsettelsen:
Hentet bilen på Tesla-verkstedet i Brumunddal i går. Da hadde den stått der i fem døgn. Betalte bare for to av døgnene med leie-Tesla. Ubegrenset kjørelengde - positiv gest!
Verkstedet har lagt inn "helt ny" software. Pris: 6 300 inkl. mva. + leiebil. Nå tar bilen igjen lading fra Schuko på yttervegg - med den originale ladekabelen. Altså var det ingen feil på kurs eller ladekabel. Kursen kjenner jeg i alle detaljer. Har inspisert alle bokser mellom sikringene og stikk på yttervegg.
Jeg skulle ha kunnet mer om bilen, da jeg kjøpte den.