126    12    1  

Ombygging til 3-fase og kabler til garasje

 475     Stavanger     0
Tips og råd ønskes.

Har i kjelleren et sikringsskap 230/400 V med tilførsel fra skapet i gata på 3x16 mm2.
Fordelersystem er 'TNC S', med forankoblet 2x63A Vern (er vel i skapet i gata så vidt jeg husker).
Planlegger å trekke ut til 3-fase i kjelleren. (Elektriker gjør selvsagt dette, og han har via nettleverandør bekreftet at det lar seg gjøre.)

Har bygget garasje, og ledningsstrekk til garasjen blir på mellom 35 og 40 meter, og grøften er pigget og gravd, fra sikringsskap i kjelleren til skap i garasjen.

Er det noen bakdel/ulempe med å konvertere til 3 fase? (Avgifter til nettleverandør eller fast økte utgifter?)
Hvordan bør dette bygges opp, er der alternativer?
Hvilken kabeltype og dimensjon bør jeg ha i trekkerør til garasjen?
Får man alt som en kabel eller blir det flere kabler? 
Er Wavin sitt 50mm trekkerør (EAN 5708525497156) nok?

Planen er å få kontroll på hva hva jeg trenger, handle mest mulig selv, og gjøre mest mulig selv, i samråd med elektriker. Så jeg ser for meg å handle inn kabler, basert på innspill her og etter en prat med trikker'n og hva han sier. Og få disse på plass i grøften i trekkerør.




   #1
 4,225     0
Det kommer jo an på hva du har tenkt å holde på med i garasjen det og hvor langt det er ut dit.

Vil anbefale å legge opp underfordeling i garasjen og trekke tilførsel til denne. Tidligere ville jeg sagt minst 32A og helst 40+ til garasje for å kunne lade to elbiler med full guffe, problemet er bare at nye effekt-tariffer gjør dette mindre fristende. Sett opp hva du forventer å bruke og en ide om samtidighetsfaktor, så får du en ide om hvor stor kapasitet du trenger.

Så får du elektrikeren til å regne på kortslutningsytelse av de ulike kabelalternativene, jo lenger unna jo større tverrsnitt vil du trenge.
  (trådstarter)
   #2
 475     Stavanger     0
Avstanden er 35-40 meter fra sikringsskapet i kjelleren, som igjen står 30 til 40 meter fra skapet i gata.
Ser ikke for meg behov for å lade mer enn 1 elbil om gangen.
Elbil lading er primær bruksområdet, men det er kjekt å ha 3-fase til diverse verktøyer om en skulle få behovet.
Så det skal være lite behov for "mye-samtidig".
   #3
 4,225     0
Samtidighetsfaktor for elbiler skal settes til 1.0 - ergo man skal anta at elbilen lader 100% av tiden når man dimensjonerer, men her har jo elektriker lov til å bruke litt sunn fornuft også. Ville satt av minst 10A til elbilen, og så trenger du sikkert minst 16A til diverse forbruk også - så du får en fase som vil trenge 26A -> tipper 3x32A vil være tilstrekkelig.

35-40m fra hovedfordeling er ganske langt, særlig om du skal ha litt kapasitet. Få elektriker til å regne på det er mitt tips, du trenger også å vite hva maks kortslutningsytelse er i hovedfordelingen din - det regner elektriker ut evt måler seg frem til.
  (trådstarter)
   #4
 475     Stavanger     0
Maks kortslutningsytelse er i hovedfordelingen: Er det ikke det jeg oppgir da 2 x 63 Amp. (3x16 mm2 inn)
   #6
 24,947     Akershus     0
Maks kortslutningsytelse er i hovedfordelingen: Er det ikke det jeg oppgir da 2 x 63 Amp. (3x16 mm2 inn)


Dersom det oppstår en kortslutning på en kurs i huset, vil sikringen alltid gå, men hvor lang tid tar det før den går? Dette er det egentlige spørsmålet bak begrepet kortslutningsstrøm. Målt ved hovedsikringen gir den informasjon om indremotstanden i generatoren og linjemotstanden frem til ditt hus. Høy kortslutningsstrøm innebærer mye strøm og rask utløsning. Ved lav kortslutningsstrøm kan det ta litt lenger tid og ledningsnettet i huset kan rekke og få sviskader.
Signatur
   #7
 4,225     0
Det er en litt enkel fremstilling, men i og for seg riktig. En automatsikring har ofte to ulike vern innebygget - elektromekanisk og termisk.

Det elektromekaniske er det som skal beskytte mot kortslutning og det går ved feks 10x merkestrøm for en C-automat. Det termiske går når det blir varmt nok, typisk skal det garantert gå ved 1.45x merkestrømmen i en times tid.

Problemet er når man kortslutter kursen, men strømmen ikke blir stor nok til at det elektromagnetiske vernet slår ut. Da må man vente til det blir varmt nok til at det termiske vernet går, det vil ikke gå momentant og i mellomtiden rekker man å få skader på ledninger samt mye varme i kortslutningspunktet.

Derfor er det krav om at vern og kabler skal dimensjoneres slik at man får umiddelbar utkobling. For kabelens del betyr det at den må ha stort nok tverrsnitt hele veien fra trafoen slik at motstanden blir lav nok til å få tilstrekkelig kortslutningsstrøm til at sikringen går momentant.

  (trådstarter)
   #8
 475     Stavanger     0
Er det slik å forstå da at om en går for 10mm2 kabel så er man på den sikre siden, eller kan en gå for 6mm2 kabel?
  (trådstarter)
   #9
 475     Stavanger     0
Tja, med super-amatør beregninger så ser det ut til at jeg kan benytte 4mm2, så 6 mm2 bør jo da være mer enn bra nok. (3-fase 32A kurs over 40 meter i jord.)

A = (I * L * √3) / (γ * ΔU)

  • A = Tverrsnitt av kabelen i mm²

  • I = Strømstyrke i ampere (32A)

  • L = Lengde på kabelen i meter (40m)

  • √3 = Kvadratroten av 3 (1,732), brukes for 3-fase systemer

  • γ = Ledningsevne for kobber (56 m/Ωmm²)

  • ΔU = Tillatt spenningsfall i volt (Vi bruker 3% av 400V, som er 12V)



  • Noen kommentarer?
       #10
     4,344     1
    Spenningsfall er i og for seg en faktor men det viktige her er kortsluttningsstrømmen, minste kortsluttningsstrøm.
    Dette er normalt noe en bør få oppgitt fra lokalt nettselskap. Elektrikern din skaffer de opplysningene fra nettselskapet og beregner nødvendig kabel til garasjen.
    400v beregninger er ikke noe enhver gjør på et papirark.
    Det normale er å bruke beregningsprogrammer til dette.