En kan ikke kan få noen skadelig spenning uansett polaritet på lederne L + N Imidlertid, elektriske apparater er så mangt. En lyspære på 230V lyser uansett på IT og på TN mens en Reanault ZOE kun tar til seg ladning fra enfase TN, ikke IT. For å lade denne må en ha en 1:1 trafo og lage sitt eget TN sekundærnett. Årsaker er at styreelektronikken i ZOE er slik at den insisterer på at en av linjelederne (N-leder) må ligge nær jord. Muligegens må en her strikt følge Renaults kobling av N-leder mellom trafo og bil. Fenomenet skal ha sammenheng med at en motorvikling inngår i ladekretsen under lading, husker ikke detaljene. Det er vel lite trolig at en koketopp er bygget like sært. Uansett vil neppe noe brenne opp, men en kan risikere at koketoppen ikke funksjonerer.
Det kan f.eks hende at N-leder ikke er like godt beskyttet mot overspenninger som L1 og L2 det er en ulempe med IT nett og vil medføre at koketoppen ryker ved overspenninger ved feilkobling deres
Får en inn servicemann som finner Nøytralleder på L1 og L2 vil jeg tro at de sier at garanti ikke gjelder
Så en må vite designet om L og N ledere faktisk er ombyttbare, ingen gjør det så vi følger anvisningen til leverandør og med ikke snubar stikk er det jo også enkelt.
Første gang jeg har hørt om polaritetsavhengighet på et 3-pin komfyrstøpsel. Når leverandørene tydelig merker klemmene på koketopp og komfyr, men ikke nevner støpselenden med ett ord, da får en inntrykk av at dette ikke har noen betydning.
Har du noen referanse til kobling av et slikt støpsel?
En kan ikke kan få noen skadelig spenning uansett polaritet på lederne L + N
Imidlertid, elektriske apparater er så mangt. En lyspære på 230V lyser uansett på IT og på TN mens en Reanault ZOE kun tar til seg ladning fra enfase TN, ikke IT. For å lade denne må en ha en 1:1 trafo og lage sitt eget TN sekundærnett. Årsaker er at styreelektronikken i ZOE er slik at den insisterer på at en av linjelederne (N-leder) må ligge nær jord. Muligegens må en her strikt følge Renaults kobling av N-leder mellom trafo og bil. Fenomenet skal ha sammenheng med at en motorvikling inngår i ladekretsen under lading, husker ikke detaljene. Det er vel lite trolig at en koketopp er bygget like sært. Uansett vil neppe noe brenne opp, men en kan risikere at koketoppen ikke funksjonerer.
Får en inn servicemann som finner Nøytralleder på
L1 og L2 vil jeg tro at de sier at garanti ikke gjelder
Så en må vite designet om L og N ledere faktisk er ombyttbare, ingen gjør det så vi følger anvisningen til leverandør og med ikke snubar stikk er det jo også enkelt.
Har du noen referanse til kobling av et slikt støpsel?