2,875
8
1
Problemer med ladeboks til elbil
2
0
Jeg har hatt en elbil-lader av typen Easee i 2-3 måneder til en Tesla model 3 som fungerte helt fint i starten (TT-nett, 230V, 4x6mm2 ledning fremført utvendig til ladeboks, 32 A sikring). Men ved 3-4 anledninger har sikringen gått, første gangen for en måned siden og nå flere ganger ila siste uken. Første gangen gikk sikringen under lading på 11 kW (28A 3-fas), og så gikk den flere ganger etter at bilen var frakoblet samme kveld. Så var alt ok til for en uke siden. Nå har den gått både under lading på 28A og 24 A. Sikringen går typisk etter lading i kanskje en time eller to. Det er ingen åpenbar varmgang på sikringen (kanskje 45 grader).
For å undersøke litt tok jeg hovedsikringen og tok noen bilder i sikringboksen uten deksler og det viser seg at det er misfarging på flere kontakter (bilde 2) på nabosikringene som 32A-sikringen er koblet mot (den store nederst til venstre på bilde 1). Som dere ser manglet det samleskinne på nederste rad, så elektrikeren lasket seg på skinnen over (som også var gjort på de tre andre nedre sikringene fra før). Da jeg konfronterte ham med bildene var han enig i at det muligens er overoppheting og vil fikse det umiddelbart, men ikke gratis (jeg mener det er reklamasjon). Flere har kommentert at laskingen er dårlig praksis, og selv om det var gjort fra før på 3 sikringer, burde han ha installert en samleskinne. Det er også et spørsmål om ledningene som er lasket er av riktig dimensjon (muligens 6 mm2) når det videreføres opptil 32 A fra en 16A sikring.
Like fullt vet jeg ikke hvorfor sikringen går, det er ingen trippindikator som sier om den har gått på temperatur, overbelasting eller jordfeil. Jeg har målt spenning mellom faser og mot jord og den er ca 230 V og 135 V mot jord fra alle faser.
Stusser samtidig på en ting - når jeg titter ordentlig inn under skinnene på de andre radene (bilde 3), ser det ut som det konsekvent er en litt annen farge på høyre pol på alle sikringene, uavhengig av hvilke faser de er koblet mot. Både DSB og elektrikere jeg jeg har vist dette til har ingen forklaring på dette.
Noen som har tips til hvorfor sikringen går? Har Garo-sikringer kjente feil? Bør alle sikringene byttes?
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
For å undersøke litt tok jeg hovedsikringen og tok noen bilder i sikringboksen uten deksler og det viser seg at det er misfarging på flere kontakter (bilde 2) på nabosikringene som 32A-sikringen er koblet mot (den store nederst til venstre på bilde 1). Som dere ser manglet det samleskinne på nederste rad, så elektrikeren lasket seg på skinnen over (som også var gjort på de tre andre nedre sikringene fra før). Da jeg konfronterte ham med bildene var han enig i at det muligens er overoppheting og vil fikse det umiddelbart, men ikke gratis (jeg mener det er reklamasjon). Flere har kommentert at laskingen er dårlig praksis, og selv om det var gjort fra før på 3 sikringer, burde han ha installert en samleskinne. Det er også et spørsmål om ledningene som er lasket er av riktig dimensjon (muligens 6 mm2) når det videreføres opptil 32 A fra en 16A sikring.
Like fullt vet jeg ikke hvorfor sikringen går, det er ingen trippindikator som sier om den har gått på temperatur, overbelasting eller jordfeil. Jeg har målt spenning mellom faser og mot jord og den er ca 230 V og 135 V mot jord fra alle faser.
Stusser samtidig på en ting - når jeg titter ordentlig inn under skinnene på de andre radene (bilde 3), ser det ut som det konsekvent er en litt annen farge på høyre pol på alle sikringene, uavhengig av hvilke faser de er koblet mot. Både DSB og elektrikere jeg jeg har vist dette til har ingen forklaring på dette.
Noen som har tips til hvorfor sikringen går? Har Garo-sikringer kjente feil? Bør alle sikringene byttes?
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3
En kan teste litt ved å lade med 24A, sette døra på skapet åpent og ev sette opp en vifte om en har. Då kan en kanskje avklare om det er sikringen eller noe annet.
Se tråden fra elbilforum, her er det folk som har problemer med halv merkelast og sikringer som går. Samme sikring har gått på 28A utendørs før, ladestolpene på Beitostølen har lapper der man bes skru ned - ikke kjent for å være veldig varmt på 900 moh.
Når den ryker en god stund etter at bilen er frakoblet, så er det kun jordfeil i ladeuttaket eller sikringen det kan være feil på. Det høres ut som sikringen.
greit at Garo er dårlig, men hva tenkte han med når han lasket videre til ny automat med 10/16mm2, når matingen fra raden over er bare 4 eller 6mm2?
kursen til elbil er på 32A, den alene krever jo hvertfall en 6mm2 "lask".
hos deg er det jo lasket med 4 eller 6mm2 til første automat, og du har 3 stk jfa + den nye.
helt klart reklamasjon på at han ikke benyttet en samleskinne, og at han ikke sjekket at tversnittet er riktig....
Ja, kan se sånn ut. Ser ikke de andre ordentlig under skinnene dessverre. Men ser kobberfarget ut