#11
 1,649     Asker      0
Installasjonene er i henhold til forskriftene slik du beskriver dem, gitt at elbilkursene er sikret med DC-jordfeilvern og ikke type B. Type B skal ikke stå etter i type A vern (som kreves i hovedfordelingen ved bruk av PFSP).
Bruk av PFSP er ingen krise, men det blir litt mindre fleksibelt ved valg av ladeutstyr for elbil.

Ok, takker GrinGrin !
Ble litt nervøs her !

Og ja, laderne (Easee) har DC-vern. Er vei feil bruk av betegnelser av meg Blush.
Forøvrig, kabelen fra 32A jordfeilautomat (type A) til lader er en pfxp åpen forlagt på vegg.

Signatur

   #12
 15,385     0
De som evt skal ha utelys på garasje må tenke på at en enten må ha separat fotocelle på garasje eller ha en egen leder til dette.  Jeg kjøpte hus med garasjeportåpner i garasjen og lysbryter på felles kabel inne i huset.  Ikke så veldig praktisk.  Løste det egen styring av lys på garasjen.
  (trådstarter)
   #13
 19     0
Med 230V IT trenger du enten jordfeilbryter eller dobbeltisolert kabel.

Derfor er det "tabbe" å gå for pfsp i slike installasjoner, da får du behov for jordfeilbryter i serie siden alle forbrukskurser skal sikres seperat mot jordfeil.

Litt mindre krise når du ikke skal ha elbil og type b, men anbefaler å legge dobbeltisolert kabel for evt andre som skal gjøre samme.

Hmm, blir noe betenkt og lurer...
Har pfsp "i bakken" både til uthus på hytte og til garasjen hjemme (pfsp ble benytte for å slippe unna trekke-rør). Alle "forbruker-kurser" i alle skap har jordfeil-automater og det er jordfeilbryter på inntakene i hovedskapene. (Begge el-bil kurser har lader med innebygget B-vern). Det er mao ingen "forbrukerkurser" som ikke er sikret med jordfeilvern. Skapene med underfordelere er ikke "forbrukere" på samme måte.

Er 2 forskjellige elektrikerfirma som står ansvarlig for begge mine installasjoner og respektive lokale tilsyn (DLE) har befart og godkjent (i 2019) begge installasjoner uten anmerkninger Sad.

Bør jeg innrapportere feilaktige installasjoner og i tilfelle hvilke beskrivelser i NEK 2018 skal jeg så referere til ?!

Installasjonene er i henhold til forskriftene slik du beskriver dem, gitt at elbilkursene er sikret med DC-jordfeilvern og ikke type B. Type B skal ikke stå etter i type A vern (som kreves i hovedfordelingen ved bruk av PFSP).

Bruk av PFSP er ingen krise, men det blir litt mindre fleksibelt ved valg av ladeutstyr for elbil.

Ble forvirret et øyeblikk her jeg. Så da blir det ikke feil å bruke den pfsp kabelen jeg allerede har i bakken. Da med forankoblet OV på 32A, lastbryter ute i garasjen og jordfeilautomater på alle kurser? Blir det forskriftsmessig? Hva er i så fall beste/sikkreste løsning?
   #14
 4,269     0
Nei, du må jordfeilsikre kabelen også - ergo jfa eller jordfeilbryter i skapet i hovedhuset.
  (trådstarter)
   #15
 19     0
Antar at du skal ha 3-fas også ut til garasje i og med kabeltypen og at det er snakk om 230V IT.

Har eksakt samme "opplegg" både hjemme og på hytta;
Hjemme:
  • 63A 3-fas inntak

  • 40A OV til underskap i garasjen

  • 3-fas lastbryter i skapet i garasjen

  • I skapet er det jordfeilautomater:
    - 32A 3-fas til ladeautomat
    - 16A (2 stk) til varme og annet
    - 10A til lys (gammelt nett).



Hytta:
  • 50A 3-fas inntak

  • 40A 3-fas til underskap i uthus

  • 3-fas lastbryter i skapet i uthuset

  • I underskap er det jordfeilautomater:
    - 32A 3-fas til ladeautomat
    - 16 A (2 stk) til motorvarmer "fossil-bil" og lys/annet.



Har lagt 16mm2 mellom begge hovedskap og respektive underskap. Hjemme og på hytta er det Easee lader med Pulse installert for å regulere max ladestrøm iht hovedsikringer.

Alt godkjent og fungerer 100 %.

Har du 230V IT nett om jeg kan spørre?
  (trådstarter)
   #16
 19     0
Nei, du må jordfeilsikre kabelen også - ergo jfa eller jordfeilbryter i skapet i hovedhuset.

OK da bruker jeg jordfeilbryter, men blir det da ikke feil hos TDJ da siden han ikke har jordfeilsikring, men 40A OV på kabelen sin? Mulig jeg misforstår helt her.

TDJ 14. mars 2020
Antar at du skal ha 3-fas også ut til garasje i og med kabeltypen og at det er snakk om 230V IT.

Har eksakt samme "opplegg" både hjemme og på hytta;
Hjemme:

  • 63A 3-fas inntak

  • 40A OV til underskap i garasjen

  • 3-fas lastbryter i skapet i garasjen

  • I skapet er det jordfeilautomater:
    - 32A 3-fas til ladeautomat
    - 16A (2 stk) til varme og annet
    - 10A til lys (gammelt nett).



   #17
 4,269     1
TDJ skriver at han har jordfeilbryter på inntak I hovedskapet, denne jordfeilsikrer kabelen hans.