Jeg vil ikke utelukke at dette er mulig, men det krever visse forutsetninger.
Dersom man skal legge en kabel direkte i jord, uten rør, så er det kun PFSP kabel som er tillatt (sånn umiddelbart, unntak finnes, og andre kabeltyper med tilsvarende oppbygging finnes naturligvis).
Dersom man graver ned et rør, så finnes det et bredere utvalg av hvilke typer kabler man kan trekke inn i røret. Da du stilte spørsmålet om det er lov til å trekke inn PN-ledere i et VP-rør, så er det umiddelbare svaret "ja" til dette. Min forestilling var at røret var minst 2", tilsvarende som benyttes som avløp for vask, sluk, toalett osv.
Ettersom røret kun er 16mm betyr det at røret har en langt svakere mekanisk styrke enn hva jeg forestilte meg til å begynne med. Jeg utelukker fortsatt ikke at man muligens kan benytte røret, men det kommer helt an på en rekke ulike forutsetninger og kriterier. Dersom røret man har benyttet er skjøtet med muffer med pakninger, slik at røret er sikret mot vanninntrengning, og røret er forlagt i en forsvarlig dybde (minst 50cm under overflaten langs hele traseen), og røret er forlagt i kabelsand med merkebånd eller kabeldekkbord, så åpner dette for muligheten til at røret antagelig kan benyttes for inntrekking av PN-ledere. I et slik tilfelle er det ikke noen forskrifter eller anvisninger som direkte gjør dette til en ulovlig løsning, slik at man kan risikovurdere installasjonen dit hen at dette er forsvarlig.
Slik jeg forstår deg ut i fra innleggene over, så har du pr i dag en eksisterende kurs i garasjen som er sammenkoblet med ett eller flere rom i bolighuset. Du ønsker altså en ny kurs til garasjen til bruk sammen med elektrisk verktøy. Min tanke er at du ikke tenker "fremtidsrettet" i forhold til eventuelt innkjøp av elbil. Pr i dag er dette gjerne et utelukket tema for din del, og det kan godt være du ikke kommer til å kjøpe noen elbil. Jeg syntes likevel det er noe undervurdert å ikke ta i betraktning at en elbil gjerne kan bli aktuelt en gang i fremtiden. Det vil naturligvis være unødvendig og bortkastet å få montert både type B jordfeilvern og elbil uttak når man ikke har planer om investering av elbil. Likevel mener jeg man gjerne bør ta høyde for dette når man skal legge opp ny tilførsel til garasjen. Det vil være en god investering å få montert opp et eget sikringsskap i garasjen, med en 3-fase tilførselskabel som er kraftig nok til å kunne forsyne både lys, varme, stikkontakt uttak, uttak for utendørs juletrebelysning og utvendige stikkontakter, 3-fase uttak til verktøy og maskiner, samt kapasitet til lading av elbil.
I ditt tilfelle vil dette gjerne være den mest fornuftige løsningen, i stedet for å improvisere med å benytte en dårlig løsning med enkle PN-ledere i et gammelt rør som ikke kan befares. Kostnadsmessig er det naturlig at en ny tilførselskabel blir mer kostbart enn å benytte et eksisterende rør, men til gjengjeld har man som oftest et elektrisk anlegg man er langt bedre tjent med.
Jeg vil ikke utelukke at dette er mulig, men det krever visse forutsetninger.
Dersom man skal legge en kabel direkte i jord, uten rør, så er det kun PFSP kabel som er tillatt (sånn umiddelbart, unntak finnes, og andre kabeltyper med tilsvarende oppbygging finnes naturligvis).
Dersom man graver ned et rør, så finnes det et bredere utvalg av hvilke typer kabler man kan trekke inn i røret. Da du stilte spørsmålet om det er lov til å trekke inn PN-ledere i et VP-rør, så er det umiddelbare svaret "ja" til dette. Min forestilling var at røret var minst 2", tilsvarende som benyttes som avløp for vask, sluk, toalett osv.
Ettersom røret kun er 16mm betyr det at røret har en langt svakere mekanisk styrke enn hva jeg forestilte meg til å begynne med. Jeg utelukker fortsatt ikke at man muligens kan benytte røret, men det kommer helt an på en rekke ulike forutsetninger og kriterier. Dersom røret man har benyttet er skjøtet med muffer med pakninger, slik at røret er sikret mot vanninntrengning, og røret er forlagt i en forsvarlig dybde (minst 50cm under overflaten langs hele traseen), og røret er forlagt i kabelsand med merkebånd eller kabeldekkbord, så åpner dette for muligheten til at røret antagelig kan benyttes for inntrekking av PN-ledere. I et slik tilfelle er det ikke noen forskrifter eller anvisninger som direkte gjør dette til en ulovlig løsning, slik at man kan risikovurdere installasjonen dit hen at dette er forsvarlig.
Slik jeg forstår deg ut i fra innleggene over, så har du pr i dag en eksisterende kurs i garasjen som er sammenkoblet med ett eller flere rom i bolighuset. Du ønsker altså en ny kurs til garasjen til bruk sammen med elektrisk verktøy. Min tanke er at du ikke tenker "fremtidsrettet" i forhold til eventuelt innkjøp av elbil. Pr i dag er dette gjerne et utelukket tema for din del, og det kan godt være du ikke kommer til å kjøpe noen elbil. Jeg syntes likevel det er noe undervurdert å ikke ta i betraktning at en elbil gjerne kan bli aktuelt en gang i fremtiden. Det vil naturligvis være unødvendig og bortkastet å få montert både type B jordfeilvern og elbil uttak når man ikke har planer om investering av elbil. Likevel mener jeg man gjerne bør ta høyde for dette når man skal legge opp ny tilførsel til garasjen. Det vil være en god investering å få montert opp et eget sikringsskap i garasjen, med en 3-fase tilførselskabel som er kraftig nok til å kunne forsyne både lys, varme, stikkontakt uttak, uttak for utendørs juletrebelysning og utvendige stikkontakter, 3-fase uttak til verktøy og maskiner, samt kapasitet til lading av elbil.
I ditt tilfelle vil dette gjerne være den mest fornuftige løsningen, i stedet for å improvisere med å benytte en dårlig løsning med enkle PN-ledere i et gammelt rør som ikke kan befares. Kostnadsmessig er det naturlig at en ny tilførselskabel blir mer kostbart enn å benytte et eksisterende rør, men til gjengjeld har man som oftest et elektrisk anlegg man er langt bedre tjent med.