#2302
 21     0
Slenger meg på, med ett spørsmål.

Har liten plass til fullt sikringsskap med måler på fritidsbolig (grunnet vindu og logisk plassering), vil det være mulig med modulskap med automater og OV på samme rad, eller må OV plasseres uavhengig ?, Hvordan er det med måler, kan den også plasseres utenfor, eller må jeg rive vegger og ræl for ett "stort skap"
   #2303
 153     0
Hei, det er mulig å gjenbruke det, men en ny 32A C automat og en 300ma JFB kommer ikke akkurat til å ruinere deg Smile

En JFB klasse B derimot. . . Smile
   #2304
 21,481     Enebolig     0
For de fleste eldre skap finnes det rehab rammer. Ved montering av evt ny fordeling i bolig/hytte, er det viktig å huske på at den må være i ubrennbart materiale. Med andre ord er det ikke tillatt med nye fordelingsskap i plast. Overbelastningsvern kan plasseres på samme skinne som kurssikringene, men kabelen må kortslutningssikres ved inntaket.
   #2305
 5,111     Sørnorge     0
Er sikringskap fra 1969 festet i stender eller veggpanel?
(Kan jeg rive panelen fra veggen uten at sikringskapet kommer ut?)
   #2306
 21,481     Enebolig     0
Normalt vil det være festet i stendere, og noen ganger en "losholt" på tvers av stenderne. Det vil være merkelig om man har festet skapet i selve veggpanelet.
   #2307
 193     Møre og Romsdal     0
Jeg har fått lagt opp en 25a 3~ c sikring og 4x6mm2 til garasjen. Der skal jeg ha et fordelingsskap. Jeg tenkte å kjøpe sikringer til dette nå. Det jeg ønsker er en 16a kurs til stikk, en 16a kurs til lysarmatur+portåpner, og en 3~ kurs som er størst mulig til div. maskiner ol. og fremtidig elbil-lading (men aldri lading samtidig med annen bruk, det er ikke mulig pga. plass (enkeltgarasje)).

For å kunne få mest mulig kraft til en fremtidig hurtiglader til el-bil ønsker jeg helst 25a på 3~ stikkene. Er det mulig, eller må jeg ned på 20a sikring? (Neida, skal ikke koble dette selv).

   #2308
 4,230     0
Trenger du egentlig en egen sikring til ladingen? Det er vel lov å henge uttakene rett på 25A-sikringen du har lagt opp og så sikre ned lokalt for 16A-kursene, det gjøres i alle fall på kjøkken.

Utfordringen er hva du skal gjøre med jordfeilbryter. For elbil-lading er det krav til klasse b. I tillegg er jeg usikker på om du får problemer med kravet om dedikert kurs til elbil-lading, men her er jeg usikker.

   #2309
 193     Møre og Romsdal     0
Jeg vet ikke helt hva jeg trenger, det er det vanskelig å forutse, og derfor ønsker jeg en størst mulig kurs. Noen som vet hvordan jeg bør løse dette? Har lyst til å ha alt klart til installatøren kommer.
   #2310
 4,230     0
For å kunne få mest mulig kraft til en fremtidig hurtiglader til el-bil ønsker jeg helst 25a på 3~ stikkene. Er det mulig, eller må jeg ned på 20a sikring? (Neida, skal ikke koble dette selv).


Kravet til selektivitet er at vernet ytterst i kjeden skal gå før foranstående vern. Produsenten av vernet har tabeller som viser ulike kombinasjoner av vern som gir tilstrekkelig selektivitet. Se f.eks. http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@norway/documents/content/pct_471368.pdf på side 46.

For Eaton sin del ser man at med 25A OV vil det ikke være tilstrekkelig med 20A, man må ned til 16A.

Dermed tror jeg fortsatt den beste løsningen er å sette 3-fas direkte på sikringen i hovedtavlen, men her er det mange ting som elektrikeren din må avklare. F.eks. kortslutningsstrøm og hvordan man tenker om jordfeilbrytere etc - du må nesten spørre den som skal skrive under på samsvarserklæringen.