Vet ikke om jeg forstår spørsmålet ditt nå. Ved legging av krør borrer du hhv 18 eller 22mm hull (16 eller 20mm rør) i stendere som du trekker rør gjennom. Mabrik banker du deretter inn i hullet, denne vil da "låse" røret, og samtidig beskytte mot spiker etc.
De fleste steder går rørene igjennom stender. Men et par steder hvor jeg ikke har tenkt å ta ned veggen ligger panelen ca 23mm fra stender (krysslektet). Her har jeg tilgang på endene av veggen fra tilstøtende vegger for å stikke røret mellom stender og panel. Den ene plassen trer jeg forbi to stendere og har tilgang til begge fra hver sin side. Den andre trer jeg forbi tre stendere og har ikke tilgang til den i midten, men har tilgang til begge de andre. Til disse stedene er vel ikke Mabrik brukbare?
Jeg har et spørsmål som passer trådens tittel. I huset mitt har jeg 3-fas 240V IT nett. Jeg har akkurat fått en 16A kurs i garasjen, denne ender i et CEE-stikk. Kan denne forsyne utstyr som krever 3-faser? For eksempel 240v 3-fas laderen til nye BMW i3.
Jeg har et spørsmål som passer trådens tittel. I huset mitt har jeg 3-fas 240V IT nett. Jeg har akkurat fått en 16A kurs i garasjen, denne ender i et CEE-stikk. Kan denne forsyne utstyr som krever 3-faser? For eksempel 240v 3-fas laderen til nye BMW i3.
I dag kan ingen elbiler lade med 230/240V IT trefase, uten å benytte trafo opp til 400V trefase.
Men det at du har CEE-stikk sier ingenting om du har trefase eller ikke, slike industristikk kommer i både enfase og trefase utgave. Ta et bilde av det som står på lokket på CEE-stikket og kursoversikten i sikringskapet så kan vi fortelle deg hva du kan benytte stikket til.
Jeg har akkurat fått en 16A kurs i garasjen, denne ender i et CEE-stikk. Kan denne forsyne utstyr som krever 3-faser?
Hvis CEE-kontakten har fire hull (3+jord): ja. (med et teoretisk forbehold for at noen har satt opp en trefaset kontakt på enfaset kurs/sikring) Hvis den har tre hull (2+jord):nei.
Og om nevnte BMW går å lade på 230V trefase, eller kun 400V trefase, det får elbilfantastene ta seg av...
Kan vanlig trekkerør, ment for innfelt montering, graves ned i bakken med noenlunde hell?
Ser for meg å grave den ned 10'ish cm i fin sand (morene). Vil det funke greit, eller smuldrer det bare opp på kort tid?
Jeg kjøpte ferdigtrukket på biltema med 2,5mm2.
Før noen tror jeg troller, så er det snakk om 12V på hytta. Skal koble en LED 12V på 4 watt i andre enden.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Skal montere noen svære vinduer og skyvedører, og vil ha muligheter for å kunne ha f.eks. elektriske gardiner eller persienner på sikt, og kanskje til dørsensor for skyvedørene sin del (om jeg ikke går for batteri). Ser for meg å legge 20mm rør inn til toppen av utforingen, men hva er en grei avslutning på en slik løsning?
Vanlig veggboks er litt styr å felle inn i stenderverket, spesielt siden det kommer an på hvor foringen treffer, så lurer på om jeg bare skulle lagt 20mm røret rett inn til foringen og borret opp til konsulentboks når jeg evt. finner ut jeg skal bruke det? Lettere å plassere. Finnes det andre gode løsninger her? Vil jo helst at det skal være fint både før det blir tatt i bruk og når det eventuelt blir tatt i bruk. Et fint lokk med 10cm ledning ut til en motor er helt OK.
Min mor har en bobil, med Alde 3000 montert. Problemet hennes er at så snart hun aktiverer varme via El-kolben, så ryker sikringen. Jeg mistenker at det er en eller flere varmekobler som er defekt.
Hvordan kan jeg enklest mulig måle meg frem til dette?
Mabrik banker du deretter inn i hullet, denne vil da "låse" røret, og samtidig beskytte mot spiker etc.
I dag kan ingen elbiler lade med 230/240V IT trefase, uten å benytte trafo opp til 400V trefase.
Men det at du har CEE-stikk sier ingenting om du har trefase eller ikke, slike industristikk kommer i både enfase og trefase utgave. Ta et bilde av det som står på lokket på CEE-stikket og kursoversikten i sikringskapet så kan vi fortelle deg hva du kan benytte stikket til.
Hvis CEE-kontakten har fire hull (3+jord): ja. (med et teoretisk forbehold for at noen har satt opp en trefaset kontakt på enfaset kurs/sikring) Hvis den har tre hull (2+jord):nei.
Og om nevnte BMW går å lade på 230V trefase, eller kun 400V trefase, det får elbilfantastene ta seg av...
Ser for meg å grave den ned 10'ish cm i fin sand (morene). Vil det funke greit, eller smuldrer det bare opp på kort tid?
Jeg kjøpte ferdigtrukket på biltema med 2,5mm2.
Før noen tror jeg troller, så er det snakk om 12V på hytta. Skal koble en LED 12V på 4 watt i andre enden.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vanlig veggboks er litt styr å felle inn i stenderverket, spesielt siden det kommer an på hvor foringen treffer, så lurer på om jeg bare skulle lagt 20mm røret rett inn til foringen og borret opp til konsulentboks når jeg evt. finner ut jeg skal bruke det? Lettere å plassere. Finnes det andre gode løsninger her? Vil jo helst at det skal være fint både før det blir tatt i bruk og når det eventuelt blir tatt i bruk. Et fint lokk med 10cm ledning ut til en motor er helt OK.
Vanlige k-rør med PN er ikke egnet for nedgraving.
Problemet hennes er at så snart hun aktiverer varme via El-kolben, så ryker sikringen.
Jeg mistenker at det er en eller flere varmekobler som er defekt.
Hvordan kan jeg enklest mulig måle meg frem til dette?