]Måle med et overspenningsvern er at det kortslutter fasene mot jord. I og med at dette er montert etter OV (overbelastningsvern, også kjent som hovedsikring) så vil OV-et slå ut konstant pga. kortsluttning.
Med andre ord hvis overspenningsvernene sitter i fortsatt og ov ikke slå ut så kan du anse de som hele.
Ofte er det kun én enkelt modul som ryker, og da kan man få stående jordfeil dersom man ikke har jordfeilbryter (gjelder IT og TT nett uten distribuert jordleder)
Man kommer også over anlegg i drift som har to stk defekte moduler. Med andre ord er det ikke gitt at vernet leder til jord når spenningen synker til normal verdi.
Man kommer også over anlegg i drift som har to stk defekte moduler. Med andre ord er det ikke gitt at vernet leder til jord når spenningen synker til normal verdi.
Tror jeg så gjerne. Har det vært mulig å se boe fysisk skade på disse?
Man kommer også over anlegg i drift som har to stk defekte moduler. Med andre ord er det ikke gitt at vernet leder til jord når spenningen synker til normal verdi.
Tror jeg så gjerne. Har det vært mulig å se boe fysisk skade på disse?
Ikke utenom indikatoren, men jeg har ikke åpnet modulene.
MÅ ikke ha akkurat den strengt tatt, men den har store gode klemmer som fungerer bra til 2,5mm2 og ikke minst en veldig godt bygget strekkavlaster. Har kjøpt et par av de dyreste IP44 stikkene jeg har funnet på Clas/Jula/Bauhaus, og det fungerer jo, men ingen er i nærheten av å ha byggekvaliteten til det angitte Mennekes støpselet.
Og siden dette skal brukes på noe som trekker 13A kontinuerlig (elbil) så vil jeg gjerne ha det skikkelig, med en skikkelig strekkavlaster.
- Ledningen er så kort at "kladden" henger i ledningen i ladestolpen. Lovlig? Bra for kontakten med slikt bend på kontakt og ledning? - "Det skal ikke brukes skjøteledning" jfr el-bilfabrikanten. - Det lages ikke ladestolpe med "kladdhylle" - Det lages ikke kladd/stolpe for opphenging av kladd
- Catch 22
(Hvis ikke noen av påstandene over er feil, men det er slik en ofte ser dette)
Siste redigering: Monday, June 9, 2014 9:07:11 PM av KjellG
- Ledningen er så kort at "kladden" henger i leningen i ladestolpen. Lovlig? Bra for kontakten med slikt bend på kontakt og ledning? - "Det skal ikke brukes skjøteledning" jfr el-bilfabrikanten. - Det lages ikke ladestolpe med "kladdhylle" - Det lages ikke kladd/stolpe for opphenging av kladd
Du er definitivt inne på noe der.
Det viste seg også at den originale ladekabelen fra Mitsubishi hadde to grove feil som jeg anser som konstruksjonsfeil.
-ikke brukt endehylser, slik at det er dømt til å bli dårlig kontakt med kobberet i kabelen over tid
-jordlederen var kappet kortere enn de andre. Jeg har iallefall lært at brun, blå og jord skal kappes like lange, og grunnen til at jordskruen i støpselet alltid er noen mm lenger ut er fordi jordledningen skal være den siste lederen som blir trukket ut dersom du strekker ledningen for hardt.
Den holdt i tre år og 50.000 km da.
Men man lærer litt om overgangsmotstand med elbil :-)
Ikke HELT uten grunn til at jeg ba elektriker bytte plugg på den nye varmtvannsberederen min fra Schuko til rundstift... Schuko er ikke heeelt patent med mye last over tid.
Vanlige stikkontakter er ikke beregnet for full last (konstant) selv om det er merket 16A. Det er på dette punktet at elbil produsentene feiler, samt en styreboks på 3-4 kg som ofte henger løst som et lodd på ledningen. Rundstift er et mye bedre alternativ.
Ofte er det kun én enkelt modul som ryker, og da kan man få stående jordfeil dersom man ikke har jordfeilbryter (gjelder IT og TT nett uten distribuert jordleder)
Man kommer også over anlegg i drift som har to stk defekte moduler. Med andre ord er det ikke gitt at vernet leder til jord når spenningen synker til normal verdi.
Tror jeg så gjerne. Har det vært mulig å se boe fysisk skade på disse?
http://www.luckinslive.com/product/381254588/Mennekes-Electric-Ltd/10754
Den sitter originalt på ladekabelen til elbilen, men trenger en ny...
Finner den ikke på nettsider for "oss vanlige".
knallbom
Ikke utenom indikatoren, men jeg har ikke åpnet modulene.
MÅ ikke ha akkurat den strengt tatt, men den har store gode klemmer som fungerer bra til 2,5mm2 og ikke minst en veldig godt bygget strekkavlaster. Har kjøpt et par av de dyreste IP44 stikkene jeg har funnet på Clas/Jula/Bauhaus, og det fungerer jo, men ingen er i nærheten av å ha byggekvaliteten til det angitte Mennekes støpselet.
Og siden dette skal brukes på noe som trekker 13A kontinuerlig (elbil) så vil jeg gjerne ha det skikkelig, med en skikkelig strekkavlaster.
knallbom
- Ledningen er så kort at "kladden" henger i ledningen i ladestolpen. Lovlig? Bra for kontakten med slikt bend på kontakt og ledning?
- "Det skal ikke brukes skjøteledning" jfr el-bilfabrikanten.
- Det lages ikke ladestolpe med "kladdhylle"
- Det lages ikke kladd/stolpe for opphenging av kladd
- Catch 22
(Hvis ikke noen av påstandene over er feil, men det er slik en ofte ser dette)
Du er definitivt inne på noe der.
Det viste seg også at den originale ladekabelen fra Mitsubishi hadde to grove feil som jeg anser som konstruksjonsfeil.
-ikke brukt endehylser, slik at det er dømt til å bli dårlig kontakt med kobberet i kabelen over tid
-jordlederen var kappet kortere enn de andre. Jeg har iallefall lært at brun, blå og jord skal kappes like lange, og grunnen til at jordskruen i støpselet alltid er noen mm lenger ut er fordi jordledningen skal være den siste lederen som blir trukket ut dersom du strekker ledningen for hardt.
Den holdt i tre år og 50.000 km da.
Men man lærer litt om overgangsmotstand med elbil :-)
Ikke HELT uten grunn til at jeg ba elektriker bytte plugg på den nye varmtvannsberederen min fra Schuko til rundstift... Schuko er ikke heeelt patent med mye last over tid.
knallbom :-)
hei,
for et nytt kjøkken, bør det planlegges med egne sikringskurser per kjøleskap og oppvaskmaskin eller kan de har samme kurs ?
planlegger egen for induksjonstopp, og egen per stekeovn
-kristian